ilustrační snímek | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Česko chce zelenější železnici. Dieselovým soupravám hrozí pokuty

  • 165
Nejen vodíkové nebo bateriové vlaky mají v dohledné době pomoci železnici stát se ekologičtější formou dopravy. Do pěti let se chce například ministerstvo dopravy vrátit k zavedení finančních postihů pro dopravce, kteří na elektrifikovaných tratích jezdí s dieselovými vlaky.

Podobným principem, tedy finanční motivací, chce úřad donutit železniční společnosti, aby jezdily s delšími soupravami. Přeprava většího počtu lidí vlaky s více vagony kromě ekologie uleví přetíženým páteřním trasám.

Sankční poplatek plynoucí z­ toho, že dopravci nevyužívají na tratích vybavených trolejemi elektrické lokomotivy, v Česku platil do roku 2015. Tehdy penalizaci jako nepřípustnou odmítl Drážní úřad a­ následně i ministerstvo dopravy. 

V Německu začaly jezdit vlaky na vodíkový pohon, první svého druhu

„Resort dopravy tehdy argumentoval, že pro obhájení vyššího zpoplatnění dieselů správce infrastruktury nepřinesl důkaz o tom, že by takovéto počínání přinášelo provozovateli dráhy vyšší náklady,“ uvedl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Dopravcům se diesely vyplatí

Naopak po zrušení příplatku se používání dieselů i tam, kde jsou natažené dráty, dopravcům v řadě případů přímo vyplatí. Elektrická energie je totiž na rozdíl od nafty zatížena takzvaným poplatkem za obnovitelné zdroje, tedy zvýšenou cenou za to, že část energie pochází ze sluneční nebo větrné energie. 

Nejde přitom o nízké částky. Podle ministerstva dopravy poplatek ve výši 50 haléřů za jednu kilowatthodinu odpovídá stejnému finančnímu zatížení, jako kdyby u motorové nafty činil obdobný poplatek pět korun. Vzniká tím paradoxní situace, kdy ekologičtější způsob dopravy je kvůli podpoře ekologičtější výroby energie zatížen větším poplatkem než technologie, která životní prostředí více poškozuje. 

Zatímco v sektoru průmyslu a domácností se postupně daří energetickou spotřebu snižovat, sektor dopravy vykazuje v ­tomto ohledu přibližně 3,5procentní roční růst.

Ministerstvo dopravy

„Kromě dieselových vlaků toto opatření přináší nekalou výhodu vůči elektrickým vlakům i kamionům,“ uvedlo ministerstvo, které nyní hledá způsob, jak nevýhodu plynoucí z poplatku za obnovitelné zdroje vykompenzovat.

Nákladní automobily navíc kromě daní za obnovitelné zdroje energie mají výhodu i v tom, že poplatky za cestu platí pouze na dálniční síti a vybraných silnicích první kategorie, zatímco okresní silnice zpoplatněné nejsou.

Na rozdíl od období před pěti lety, kdy se jádrem sporu stala ekonomika provozu, nyní po celoevropském obratu k ochraně klimatu budou o­ postizích za provoz takzvaných lokomotiv nezávislé trakce provozovaných pod elektrickými dráty rozhodovat spíše vypouštěné emise. 

Oproti vyspělým státům jsme na železnici pozadu až o 50 let, řekl expert

Právě ohled na životní prostředí se nyní dostává do popředí celé řady koncepčních materiálů ministerstva dopravy. Přeprava osob a zboží totiž v­ Česku spolyká čtvrtinu spotřebované energie, a je tedy náročnější než tuzemský průmysl. „Zatímco v sektoru průmyslu a domácností se postupně daří energetickou spotřebu snižovat, sektor dopravy vykazuje v ­tomto ohledu přibližně 3,5procentní roční růst,“ uvádí ministerstvo.

Jedním z plánů, jak dopravu zefektivnit, a přispět tak k menší energetické spotřebě, je snaha přimět dopravce k tomu, aby tam, kde je vysoký zájem cestujících, nenasazovali velké množství kratších souprav, ale naopak se snažili přepravní proud koncentrovat. 

„Na hlavních tratích bude nutné podporovat pomocí nastavení ceny za dopravní cestu zejména vlaky delší, které v rámci svého slotu odvedou více přepravní práce. Znamená to proto odstranit z výpočtu ceny za dopravní cestu hmotnostní kategorie, a to jak u osobní, tak u nákladní dopravy, protože současná struktura ceny za použití dopravní cesty nemotivuje dopravce k tvorbě menšího počtu delších vlaků,“ uvádí ministerstvo v materiálu koncepce veřejné dopravy na další sedmileté období.

Pomohla změna zákona

Za zelenější dopravu. Resort modernizuje silniční sítě a jejich provoz

První krok ve snaze omezit situaci, kdy je kapacita páteřních tratí zaplavena množstvím vlaků provozovaných na komerční riziko dopravců, položila změna zákona o ­drahách. Ta kromě jednotné jízdenky umožňuje provozovateli dráhy nařídit různým dopravcům spojování do jedné soupravy za předpokladu, že je to technicky proveditelné.

Naopak s nahrazením hmotnosti jako hlavním parametrem pro výpočet poplatku za použití kolejí to ale jednoduché nebude. V první řadě totiž právě hmotnost vlaku ideálně odráží míru opotřebení koleje, kterou železniční provoz představuje, a proto se k ní v poslední době přiklánějí i ty země, které doposud cenu za použití kolejí vypočítávaly odlišně.

24. července 2020