Protunelované Česko zrychlí železniční dopravu. Kde všude se má razit?

  4:59aktualizováno  4:59
Dopravu na tuzemských železnicích zrychlí nové tunely, jaké dosud Česko nevidělo. Jako první přijde na řadu čtyřkilometrový tunel Ejpovice u Rokycan. Podle zjištění MF DNES se jeho ražba úspěšně chýlí ke konci a do dvou měsíců bude hotová. Stát navíc hledá i další nové trasy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Osobní i nákladní vlaky projedou prvním tubusem tunelu Ejpovice v říjnu příštího roku a od poloviny prosince 2018 se počítá s plným provozem v obou tubusech, které zrychlí cestu na vytížené trati z Plzně do Prahy přibližně o devět minut.

Zřejmě ještě letos budou zahájeny první práce na dalších dvou moderních tunelech zvaných Deboreč a Mezno u Votic. Stávají se součástí sedmnáctikilometrové přeložky, která zkrátí cestu z Českých Budějovic do Prahy přibližně o 13 minut. MF DNES to potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař s tím, že aktuálně probíhá výběrové řízení na zhotovitele této stavby.

Na stejné trase se už podle něj vykupují pozemky i pro rekordní devítikilometrový tunel u Zvěrotic. Tato stavba by měla začít zhruba za dva roky, jízdní doby expresů zkrátí o necelé 4 minuty. Ve vzdálenější perspektivě se na této trase mohou objevit další dlouhé tunely u Ševětína, o výběru trasy rozhodne v dohledné době Centrální komise ministerstva dopravy.

Zahájení výstavby dalších tunelů se dočkáme až po roce 2020. Mezi prvními zřejmě bude tunel mezi Prahou a Nelahozevsí. Projektanti na něm právě začínají pracovat a v jejich zadání je nejen náhrada současné trati, vedené točitým údolím Vltavy, ale také zvětšení rozměrů tunelů, které by měly umožnit přepravu rozměrnějších zásilek než doposud.

Do Drážďan, Berouna i Chocně

Další dva významné železniční tunely jsou zatím ve stadiu studie proveditelnosti, výsledky budeme znát na začátku roku 2019. Jedná se o Krušnohorský tunel, který je součástí projektu Nového železniční spojení Praha – Drážďany. Přes 26 kilometrů dlouhý přeshraniční tunel pod Krušnými horami by se svými parametry blížil nejdelším tunelům světa a v Čechách by se zřejmě stal natrvalo rekordmanem.

„Zahájení výstavby můžeme očekávat v horizontu deseti let,“ uvedl Tesař a připomněl, že německá strana nedávno oficiálně potvrdila, že projekt nové tratě Ústí nad Labem – Drážďany má pozitivní výsledek ekonomického hodnocení a bude zařazen do Spolkového plánu dopravních cest jako naléhavá potřeba, tedy nejvyšší kategorie z hlediska priority.

Dalším tunelem, o jehož výstavbě se rozhodne na počátku roku 2019, bude nová trasa Praha – Beroun. Podle zjištění MF DNES už začaly práce na studii proveditelnosti, která má posoudit varianty obsahující různé délky nové trati, s různým podílem tunelových staveb. V případě schválení varianty s nejdelším tunelem v úseku Smíchov–Beroun může být cesta rychlejší až o 12 minut. Pokud vše dobře dopadne, může realizace některé z tunelových variant začít už za sedm let.

Přibližně ve stejné době by mohla odstartovat výstavba tunelů na hlavní páteřní trase Ústí nad Orlicí – Choceň. I zde momentálně začínají práce na aktualizaci studie proveditelnosti. Pokud zvítězí maximální tunelová varianta, ušetří rychlíky v klikatém údolí přibližně 5,5 minuty času.

Kde budou nové železniční tunely

Kde budou nové železniční tunely

Tunelem i na letiště

Poslední soustava významných tunelů, která se znovu v poslední době dostala do hry, souvisí s modernizací trati Praha – Kladno a napojením letiště v Ruzyni. Tady ožívají plány na přeložku trati do tunelu v úseku Stromovka – Praha-Dejvice – Praha-Veleslavín a výstavbu nového tunelu přímo k hlavnímu terminálu 2 na letišti Václava Havla v Ruzyni.

Pro tunel na letišti se už zpracovává dokumentace pro územní řízení, pro tunely v Dejvicích se zadání takové dokumentace připravuje. Současně SŽDC požádala město Prahu o nezbytnou změnu územně plánovacích dokumentací.

Dnes je cestovní doba mezi stanicemi Praha-Bubny a Praha-Veleslavín cca 11,5 minuty, po realizaci projektu by se měla zkrátit o pouhé tři minuty. Hlavním účelem tunelů v Dejvicích není jen rychlost, ale také zvýšení kapacity trati díky zdvoukolejnění, což by jinak ve stávajícím terénu husté městské zástavby nebylo technicky možné.

Experti stavbu nových tunelů vítají, ale problémy české železnice to podle nich nevyřeší. „Snaha připravovat velké železniční tunely přichází pozdě, protože české železnici doslova ujel vlak,“ komentuje situaci drážní specialista Jindřich Berounský. Železnice byla podle něj dlouhodobě zakonzervována.

Dosavadní modernizace představovaly pouze nepatrné zvýšení rychlosti a navíc mnohde znamenaly komplikace pro cestující. „Nové tunely ale vítám, i zdánlivě malé úspory času mají svůj význam v návaznosti na další stavby,“ konstatuje odborník Berounský.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Američané zaplavují trhy ropou z břidlic. Hrozí klimatická katastrofa

Těžba břidlicové ropy.

Díky těžbě ropy z břidlicových podloží Spojené státy překonaly Saúdskou Arábii i Rusko a staly se světovým lídrem v...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Nový bodový systém přinese velké změny, telefonování už „neukecáte“

Ilustrační snímek

Kdo na silnici nemyslí, zaplatí na pokutách zase o něco více. Ministr dopravy Dan Ťok připravil revoluční změnu...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Výstavba „severní D1“ může pokračovat. Úsek z Opatovic postaví Strabag

Slavnostní poklepání základního kamene dálnice D35.

Výstavba problematického úseku dálnice D35 z Opatovic do Ostrova může pokračovat. Proti výběrovému řízení na stavbu...

Brexit bez dohody může zdražit letenky, varují aerolinky

Ilustrační snímek

Tvrdý brexit může značně omezit rozvoj letecké dopravy přes Lamanšský průliv. Na stole je sice dohoda, která má umožnit...

Najdete na iDNES.cz