Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Železnice v Praze nabírá podobu. Do tunelů půjdou regionální vlaky

Podoba železnice v hlavním městě pro příští desetiletí se začíná rýsovat. Přípravný výbor vyřadil z dalších projednávání varianty takzvaného Železničního uzlu Praha, které počítaly s vedením dálkové rychlíkové dopravy v podzemí. Do takzvaného City-tunelu tak zamíří současné povrchové příměstské linky. Kudy do centra povedou vysokorychlostní tratě a zdali napojí přímo i pražské letiště, bude ještě otázkou dalších jednání.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČTK

„Padlo rozhodnutí, že budeme dále prověřovat varianty podzemního trasování regionálních spojení. Shodujeme se na tom s hlavním městem Prahou a dominantní částí odborné veřejnosti,“ řekl MF DNES ministr dopravy Martin Kupka.

Během následujícího půlstoletí očekávají železničáři rozšíření Prahy o dalších 300 tisíc obyvatel a dalších 300 tisíc přibude ve Středočeském kraji. Už dnešnímu provozu přitom pražská kolejiště, která až na pár výjimek například v podobě Nového spojení pod Vítkovem pamatují rakouské mocnářství, nedostačují. Zároveň je nutné do Prahy přivést ze dvou směrů koleje pro připravované vysokorychlostní vlaky.

Nové trasy i zastávky

Z původní stovky návrhů a různých řešení železničáři vybrali desítku nejrozumnějších variant. Ta se nyní po vyřazení rychlíků z podzemí ještě zúžila. Mezi nejpravděpodobnější se tak řadí návrhy na křížení příměstských tras City-tunelu v podzemním terminálu označovaném jako Praha – Opera v souvislosti s nedalekou budovou Státní opery. Pod ní by se pravděpodobně měly křižovat tratě ze Smíchova do Karlína a z Edenu k Negrelliho viaduktu.

Kromě centrálního přestupního uzlu první zvažovaná varianta počítá s výstavbou dalších podzemních zastávek v centru, konkrétně se zastávkami Karlín, Florenc, Karlovo náměstí, Albertov a Náměstí bratří Synků.

Nádraží pod Václavským náměstím? Nové koleje do Prahy zamíří pod zem

Alternativou je méně ambiciózní varianta s jednolodní stanicí pod současným kolejištěm hlavního nádraží a Vrchlického sady, kde bude zajištěný přestup na linky metra C a budoucí linky D. Další zastávka s přestupem na ostatní linky metra se pak má nacházet pod Václavským náměstím přibližně v okolí Paláce Lucerna. Tato varianta, která dále počítá už jen s podzemními zastávkami Karlín a Náměstí bratří Synků by sice byla levnější, dokázala by ale přepravit do centra metropole méně cestujících než první návrh.

Vyšší přepravní kapacitu pak nabízí možnost obě trasy příměstských linek přímo nepropojit na jediný peron (tzv. hrana – hrana), ale umožnit mezi nimi přestup například pomocí eskalátorů.

Zrušená varianta

Naproti tomu varianta s rychlíky v tunelu počítala s hlavním přestupním bodem v prostoru ulic Opletalova, Politických vězňů a Bolzanova. Vlaky ve směru od Plzně by se pod zem zanořily za plánovaným Berounským tunelem a tím by i Smíchovské nádraží byla rovněž podzemní stanice. Z východního směru pak od prostoru Zahradní město – Eden a Dolní Počernice – Kyje.

Ze severního směru by pak vlaky klesaly pod zem už od Vysočan. Varianta s rychlíky v podzemí by měla výhodu v tom, že dálková doprava z logiky věci nemusí obsluhovat zastávky na území Prahy s výjimkou konečné stanice, a proto její vedení pod zemí nekomplikuje výstavba většího počtu podzemních stanic.

Podobně jako rychlíky i vysokorychlostní vlaky zřejmě skončí na povrchu. Do podzemního tunelu je navrhuje umístit jediná varianta prosazovaná Hospodářskou komorou. Zároveň jde o jediné technické řešení, které by dovedlo vysokorychlostní vlaky přímo před terminál pražského letiště. To ale není prioritou ani pro železničáře, ani pro Prahu.

Trať z letiště musí vést na hlavní nádraží. Projekt je třeba předělat, žádá ministr

„Napojení letiště Václava Havla dává smysl realizovat pomocí modernizace trati Praha-Kladno. Tato modernizovaná trať mimo letiště napojí i četná transformační území, především největší středočeské město Kladno. Bude mít rovněž napojení na všechny tři trasy metra a síť tramvají především v uzlech Dejvická, Bubny a Masarykovo nádraží. Rovněž nákladově jde o realističtější variantu než napojení letiště pomocí vysokorychlostní železnice,“ uvedl Zdeněk Hřib, náměstek primátora zodpovědný za dopravu.

Už v roce 2019 Správa železnic vyčíslila náklady na vedení rychlovlaků v pražském podzemí na 120 miliard korun. Tuto částku nicméně Hospodářská komora zpochybňuje a argumentuje, že napojení na letiště přinese jak vlakům, tak i letišti více cestujících. Samotný koncept ještě ale zcela nezavrhlo ministerstvo dopravy. Podle ministra Kupky by se ještě do konce měsíce měla expertní skupina setkat a probrat pokračování nebo definitivní opuštění této varianty.

Vrátíme EET a bude pro všechny, říká Schillerová

Nejčtenější

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium

„Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že na tom nejde prodělat,“ říká generální ředitel společnosti Ekonomické stavby...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická prezidentka Claudia Sheinbaumová, kanadský premiér Justin Trudeau a americký prezident...

Nové požadavky Evropské komise vyřadí 90 procent kotlů a kamen, varují odborníci

Nové emisní a technické požadavky Evropské komise (EK) pro kotle a kamna na biomasu ohrožují trh, tvrdí tuzemští výrobci. Podle nich by návrh vyřadil až 90 procent produktů na současném trhu, další...

Slepá ulička energetiky. Nad americkou elektrárnou definitivně zapadlo slunce

Kdysi největší solárně-termální elektrárna na světě Ivanpah se chystá na uzavření pouhých jedenáct let po svém spuštění. Provoz totiž nedokáže konkurovat levnějším fotovoltaickým technologiím....

Slovenské třešně v lednu? Hloupost, odtajněte původ potravin, žádá petice

Třešně, které podle etikety pocházejí ze Slovenska, ale prodávají se v lednu, nebo ukrajinské kuře s označením Polska jsou příklady, které se v posledních týdnech objevily na pultech českých obchodů....

Trumpova cla na dovoz oceli zasahují Evropu v nejhorší chvíli, říká šéf svazu

Cla na dovoz oceli a hliníkových produktů, jimiž hrozí americký prezident Trump, by mohla zvýšit tlak na vývoz tohoto zboží do EU. Uvedl to prezident německého ocelářského svazu Gunnar Groebler,...

10. února 2025  15:41

Musk odmítl spekulace ohledně TikToku. Sociální síť v USA nepřevezme

Miliardář Elon Musk odmítl spekulace o tom, že by měl zájem o převzetí sociální sítě TikTok ve Spojených státech. Své stanovisko měl původně vyjádřit už koncem ledna na summitu mediální skupiny Axel...

10. února 2025  15:05

Podněstří odmítá energetickou pomoc EU. Podlehlo vydírání Moskvy, říká Moldavsko

Plyn financovaný EU a dodávaný do Podněstří jako nouzová pomoc již dochází, separatistická oblast další dodávky odmítá. Podle premiéra Moldavska stojí za rozhodnutím Rusko, které má strach ze ztráty...

10. února 2025  13:06

Malé prodejny jsou zase v kurzu. Rostou i online prodejci, zjistil průzkum

Lidé čím dál více dávají přednost online supermarketům či menším prodejnám potravin před velkými obchody. Zatímco tržby hypermarketů loni meziročně klesly o jedno procento, online prodejci...

10. února 2025  12:43

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...

Někde to stále mírně táhne, hodnotí Rolins lifting po roce. Je ale spokojená

Zpěvačka Dara Rolins (52) před rokem absolvovala vylepšení u plastického chirurga. Přestože neplánovala o liftingu...

Nové požadavky Evropské komise vyřadí 90 procent kotlů a kamen, varují odborníci

Nové emisní a technické požadavky Evropské komise (EK) pro kotle a kamna na biomasu ohrožují trh, tvrdí tuzemští...