ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Třetinový nárůst. I tak jsou ale vlaky prázdnější než před covidem

  • 8
Po dvouletém útlumu se opět začínají vlaky plnit cestujícími. Během prvního pololetí přepravily vlaky Českých drah 75 milionů cestujících. To je o 25 milionů více než ve stejném období v loňském roce. Rychleji se pasažéři vrací do dálkových vlaků, což se projevuje i prodloužením průměrné ujeté vzdálenosti na 48 kilometrů.

Ve srovnání s loňskem tak průměrný cestující jede vlakem o téměř deset kilometrů dále.

„Je patrné, že postupné rušení omezení proti COVID-19 má pozitivní vliv na mobilitu veřejnosti,“ uvedl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Dynamičtější nárůst cestujících totiž největší dopravce na tuzemské železnici zaznamenal ve druhém čtvrtletí, kdy byla zrušena poslední opatření představující povinnost nosit respirátory ve hromadné dopravě.

Po zrušení této povinnosti cestovalo vlaky 86 procent cestujících ve srovnání s předcovidovým obdobím. Naopak během největších útlumů spojených například s omezováním cestování napříč českými kraji v předchozích letech se počty cestujících smrskly i na desetinu běžných počtů.

Za celý loňský rok přepravily České dráhy zhruba 121 milionu cestujících, což proti prvnímu pandemickému roku představovalo mírný nárůst o tři procenta. Během předkrizových let ale dopravce běžně za rok přepravil přes 170 milionů cestujících.

České dráhy se podobně jako ostatní dopravci dlouhodobě potýkají s úbytkem cestujících zapříčiněným pandemií a nově i nárůstem nákladů v podobě růstu cen nafty a trakční energie.

Zatímco v roce 2020 prodělal státem vlastněný dopravce , vloni se kvůli úsporným opatřením podařilo hrozivě vypadající výkyv hospodaření stáhnout na 1,6miliardovou ztrátu. Zatímco osobní doprava hospodaření podniku zatěžovala ztrátou bezmála dvou miliard korun, nákladní doprava prezentovaná společností ČD Cargo a další činnosti skupiny České dráhy hospodaření podniku vylepšovaly.