Na jihu Německa v posledních dnech napadlo až půl metru sněhu. Desítky vlaků na své trasy vůbec nevyjely, ostatní bojovaly s četným zpožděním. Důvodem byly mimo jiné i poruchy signalizačního systému a elektronických informačních tabulí. Informoval o tom britský deník The Guardian.
„Slogan Deutsche Bahn: Jezdíme za každého počasí ztratil na důvěryhodnosti,“ uvedl německému deníku Augsburger Allgemeine předseda německých železničních odborů Martin Burkert. Dodal, že národní německý železniční dopravce Deutsche Bahn je špatně vybaven na to, aby se s takovým počasím jednoduše vypořádal. Rovněž označil velkou část německé železniční infrastruktury za zchátralou.
Berlín se loučí s posledními vlaky S-Bahnu, které pamatují ještě komunisty |
K jeho kritice se připojil i současný německý ministr dopravy Volker Wissing. Prohlásil, že jediným možným řešením je generální oprava celé německé železniční sítě. „Železniční infrastruktura se v Německu zanedbávala po celá desetiletí,“ řekl.
První potíže přišly už na podzim
Problémy německého železničního giganta se ale objevily už během letošního listopadu. Nedávná analýza ukázala, že právě v tomto měsíci měla zpoždění téměř polovina rychlíků s označením IC a ICE. Jedním z důvodů byly rozsáhlé stavební práce na mnoha úsecích německé železniční sítě, které jsou reakcí na často havarijní stav mostů či svršku. Další příčinou je ale i nedostatek personálu, ten v listopadu vyvrcholil vysokou nemocností zaměstnanců.
Přívaly sněhu ochromily Mnichov, lidé museli spát ve vlacích |
Deutsche Bahn tak v posledních dnech čelí jedné kritice za druhou. „Podnik se musí zaměřit na zajištění každodenního fungování. Během listopadu dorazilo do cíle včas jen 52 procent všech vlakových spojů ICE a IC. Dopravce neuspokojuje služby tak, jak cestující oprávněně očekávají,“ přidal se ke kritice Detlef Neuss, který je předsedou neziskové organizace Pro Bahn.
Statistiky také ukazují, že dochvilnost vlakových spojů národního německého dopravce se meziročně snížila skoro o 10 procent. Cestující ale musí v Německu bojovat i s vysokým nárůstem cen jízdného, které mnohdy překonalo i průměrnou německou inflaci za posledních 12 měsíců.
Němečtí železničáři jdou do stávky, odříznou přímé vlaky z Prahy do Berlína |
Problémy na německé železnici se objevují ve chvílí, kdy se Deutsche Bahn topí v obrovských finančních problémech. Německý kontrolní úřad ve své analýze uvedl, že dopravce se nachází v permanentní krizi a jeho dluhy dosahují až na 30 miliard eur,v přepočtu zhruba 720 miliard korun.