„Hlavním vzorem vítězného návrhu je střecha ve tvaru dvou trojúhelníků, která bude pokryta vegetací a přístupna veřejnosti. Před vstupem do nádražní haly rovněž vznikne místo současného autobusového terminálu náměstí,“ uvedl Dalibor Hlaváček z vítězného studia Idhea Architekti.
Vzor trojúhelníku, který má symbolizovat rychlost železniční dopravy, se pak bude objevovat i na dalších nových zastávkách na plánované trati na pražské letiště i do středočeského Kladna.
Část vlaků z Kladna přitom bude končit právě zde. Ani po roce 2028, kdy má být zdvojkolejnění a elektrifikace železničního spojení hotové, nebude kapacita pražské části trati stačit k tomu, aby všechny zamýšlené vlaky mohly dorazit až do centra na Masarykovo nádraží. Zhruba dvacet procent z nich tak bude muset končit právě na Veleslavíně, kde je první možný přestup na metro.
Autobusy se budou stěhovat
Protože před nádražím vznikne otevřený prostor, bude nutné přesunout autobusový terminál jinam. Po dohodě s organizátorem dopravy Ropid se přesune na Dlouhou míli, kde má vzniknout záchytné parkoviště pro 1 700 aut, doplnil náměstek ředitele stavební správy západ SŽDC Pavel Pajdar.
Se vznikem železničního spojení na pražské letiště se totiž předpokládá, že cestující z pražského metra budou dále na letiště využívat vlak. Autobusy MHD tak budou přednostně obsluhovat lidi dojíždějící na okraj metropole vlastními vozy.
Přestože Veleslavín získá novou odbavovací halu, stará budova nezanikne. Podle projektu bude zčásti nadále sloužit správci železnice jako administrativní budova, z části jako komunitní prostor pro Prahu 6 s kavárnou s venkovní zahrádkou.