Zhruba 300 milionů korun má směřovat společnostem, které jezdí v takzvaném závazku veřejné služby na dálkových tratích, tedy na objednávku státu. Netýká se tak regionální dopravy, kterou objednávají jednotlivé kraje a poté dopravců, jejichž spoje neobjednává ani stát, ani kraj. Prakticky tak jde o jedinou linku mezi Prahou a Ostravou na které jako jediné funguje konkurenční prostředí a kde se dopravci uživí i bez dotací.
Ztráty na dálkové železnici vykryje stát. Lokálky musí zatlačit na kraje |
„Současná krize nemůže být vnímána jako příležitost zbavit se soukromých dopravců a zničit tak současné soutěžní prostředí na železnici,“ uvedl Nick Brooks, generální tajemník asociace, která kromě českého Leo Expressu a RegioJetu sdružuje například rakouský Westbahn provozující dopravu mezi Vídní a Salcburkem, nebo německé dopravce Transdev a železniční divizi převážně autobusového gigantu Flixtrain. Podle asociace tím česká strana porušuje evropská pravidla veřejné soutěže.
Ministerstvo dopravy se ale hájí tím, že zvažovanou podporu plánuje udělit pouze dopravcům, u kterých si objednává přepravní služby a že takovýto postup evropské regule umožňují. Protože náklady na námi objednávanou činnost nebyly vedle kompenzace kryty sníženými tržbami, rozhodli jsme o pomoci, která má vzniklé propady sanovat,“ řekl MF DNES mluvčí ministerstva Tomáš Lukašík.
Zatímco objednaní dopravci tedy museli během koronavirové karantény jezdit i s prázdnými vlaky, společnosti podnikající na komerční riziko se mohly svobodně rozhodnout, zda budou ekonomicky neefektivní dopravu provozovat i během karantény.
Náhrady se mají týkat pouze období, kdy na jaře platil výjimečný stav. Konkrétně jde tedy o 67 dní přesto, že výpadek cestujících v omezené míře trval i poté. Koronavirovou karanténu označují jako hlavního viníka bezmála dvoumiliardové ztráty z pololetního hospodaření České dráhy. Před koronavirovou pandemií totiž státem vlastněný dopravce dosahoval slušného zisku. Stamilionové škody hlásili i soukromí dopravci. Během března a Dubna totiž počet cestujících klesl téměř o 90 procent.