Čtvrtek 23. září 2021, svátek má Berta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. září 2021 Berta

Do vlaku po anglicku. Strojvůdci v Evropě mají mluvit jednou řečí

  1:00
Národní jazyky dopravu prodražují. Většina českých strojvedoucích odveze vlak do nejbližší zahraniční stanice, kde jej předá tamnímu kolegovi. To neustále komplikuje plány na propojení evropské železniční sítě. Vyřešit by to měl jednotný komunikační jazyk – angličtina.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Důvod je prostý. Na rozdíl od kamionové dopravy neexistuje na železnici nic jako mezinárodní řidičák a pro strojvůdcovské oprávnění se v zahraničí vyžaduje důkladná znalost místního jazyka. Jenže strojvedoucích, kteří by měli „papíry“ na dvě nebo třeba tři sousední země, není mnoho a dopravci si je proto považují. V ostatních případech je běžnou praxí spolupracovat s místním dopravcem. „Pro většinu firem je to mnohem levnější než zaměstnávat v zahraničí vlastního strojvedoucího,“ uvedl jednatel MBM Rail Jiří Mužík.

Jazykové bariéry tak v současnosti stále hatí evropské plány na propojení evropské železniční sítě. Po jednotném zabezpečovacím zařízení a sladění napájecích soustav tak evropští dopravci požadují i jednotný komunikační jazyk, který by železniční dopravu zlevnil a zbavil jedné z komplikací, kterou konkurenční druhy dopravy řešit nemusí.

„95 procent studentů v Evropě se už anglicky učí,“ řekla na železniční konferenci v Pardubicích výkonná tajemnice Asociace evropských nákladních dopravců (ERFA) Carole Counaneová.

V prvním kroku by se asociace spokojila se zavedením angličtiny jako komunikačního jazyka v mezistátní dopravě, což by bylo uskutečnitelné do tří až pěti let. Vnitrostátní doprava by pak na přechod mohla dostat více času, aby nebylo nutné tlačit do jazykových kurzů například strojvedoucí v předdůchodovém věku.

Pomohou technologie

Podle evropské komisařky Elisabeth Wernerové, odpovědné za pozemní dopravu, je zavedení povinného jednotného jazyka jednou z cest, kterou se sjednocená evropská železnice bude ubírat. Jako alternativy povinných zkoušek z anglického jazyka se jeví zejména technologické možnosti vyplývající z rozvíjející se strojové komunikace, případně možnost jazykovou vybavenost strojvedoucích nahradit automatickými překladači.

Kromě strojvedoucích by se podmínka znalosti jazyka týkala i dalších drážních profesí. U státní Správy železniční dopravní cesty by šlo o profese dispečerů a výpravčích, kteří se strojvůdci běžně komunikují. „V případě, že tento způsob řízení drážního provozu a z něj plynoucí jazyková výbava budou ukotveny v příslušné legislativě, SŽDC tuto podmínku splní,“ uvedl mluvčí státního správce kolejí Marek Illiaš.

Předpokládá však, že by případná novela obsahovala dostatečně dlouhé přechodné období, aby bylo možné přeškolit a přezkoušet stovky zaměstnanců v provozu.

Jiná evropská i česká legislativa

V první fázi by zavedení povinné angličtiny znamenalo změnu evropské i české legislativy. „V současnosti totiž musí strojvedoucí, pokud nemá české občanství, automaticky absolvovat test z českého jazyka v rámci takzvané zkoušky zvláštní odborné způsobilosti,“ uvedl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

Výjimku mají historicky pouze strojvedoucí ze Slovenska, kteří mohou při řízení používat slovenštinu, obdobně jako čeští strojvedoucí češtinu na Slovensku. Ostatní musí prokázat znalost češtiny na úrovni B1, tedy prokázat že rozumějí hlavním myšlenkám psaného i mluveného projevu v rozsahu slovní zásoby užívané v každodenním životě.

To zatím zvládlo jen několik desítek zahraničních strojvedoucích a Drážní úřad nehodlá z jazykových standardů slevovat. To může být komplikace pro soukromé dopravce, kteří pro své nově získané linky shánějí personál například v zemích východní Evropy.

  • Nejčtenější

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...

V Praze začala výstavba nové čtvrti, čekalo se na ni přes deset let

Na Rohanském ostrově na pravém břehu Vltavy ve středu odstartovala výstavba nové čtvrti. Developer Sekyra Group zde...

Benzina ustupuje. Pumpy se po sedmi desetiletích přejmenují na Orlen

Čerpací stanice Benzina se postupně přejmenují na Orlen. U prvních osmi pump v Česku přikročí polská společnost PKN...

Polsko má platit denně půl milionu eur za to, že nezastavilo těžbu v dole Turów

Polsko má podle soudu EU platit denní pokutu půl milionu eur za to, že nezastavilo těžbu v dole Turów. Sankci má platit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Regály ve Spojeném království jsou po brexitu prázdné. Roste strach z Vánoc

Velká Británie stále bojuje s následky odchodu z Evropské unie. Dodavatelé prožili léto hrůzy. Stát bojuje s velkým...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Počkejte nám měsíc, nebo i déle. Cestovky nevracejí peníze za vouchery

S blížící se lhůtou pro vyplácení peněz za nevyužité zájezdové vouchery se začínají ozývat nespokojení klienti. Řada...

Ruzyně se vzpamatovává hůře než konkurenční letiště. Opět skončí ve ztrátě

Pražské letiště Václava Havla letos zřejmě opět skončí ve ztrátě. Zatímco před koronavirovou krizí odbavovalo sedmnáct...

Vysokorychlostní železniční tratě musí stát do roku 2030. Kvůli dotacím

Premium Česko se pokusí přesvědčit Evropskou unii, že vysokorychlostní tratě stihne postavit do roku 2030. Propašovat co...

Poslanci dali šanci dostavbě D1 u Přerova. Hrozilo, že se bude příprava opakovat

Osm nebo třeba i deset let zdržení hrozilo na posledním chybějícím úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...