ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Riskantní hákovnice se na koridor na pár dní vrátí. A pak ještě na jaře

  • 11
Beznapěťové úseky se na přelomu listopadu a prosince vrátí na opravované úseky prvního železničního koridoru u Ústí nad Orlicí a do lokality Bezpráví. Právě využití technologie takzvaných hákovnic vedlo na konci léta k řadě mimořádností kvůli stržené troleji a mnohahodinovým čekáním na opravu.

Hákovnice se na trať u Ústí nad Orlicí vrátí od 17. listopadu a práce na trakčním vedení bude podle Správy železnic trvat do 18. prosince. Po novém roce bude beznapěťový režim nutné zavést opět. Původní zhruba měsíční dobu ale bude podle Správy možné zkrátit do tří pracovních dnů.

O něco kratší bude použití hákovnic u Bezpráví (mezistaniční úsek mezi Ústím a Brandýsem nad Orlicí). Tady potrvá od 4. prosince do 8. prosince. „Budou zde probíhat práce na kotevním úseku trakčního vedení přímo spojeném s dotčeným beznapěťovým úsekem. Odborníci budou provádět také regulaci výšky trakce, nastavení klikatosti na předepsané tolerance, laníčkování a montáž elektrického dělení. Nestažením sběrače by došlo k bezprostřednímu ohrožení života pracovníků,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Odvrácenou stranou použití levné a efektivní technologie takzvaných hákovnic je skutečnost, že poměrně často dochází k situacím, kdy strojvedoucí nestihne včas stáhnout z troleje sběrač, případně jej vysune příliš brzy a traťové vedení tím poškodí. Tento způsob zabezpečení pracoviště Správa železnic na opravovaných úsecích používala běžně. Po stížnostech na množství mimořádností se jej rozhodla omezit pouze na nejnutnější dobu.

Série nehod a mnohahodinová čekání, než zaměstnanci Správy železnic obnoví provoz na poškozených tratích, navíc vedla ministra dopravy Martina Kupku k přepracování způsobu, jakým je vedení správy železnic odměňováno. Původně totiž byly výsledky vrcholných manažerů posuzovány pouze podle výše investic do modernizace tratí, nově se ale na jejich výplatních páskách bude odrážet i spolehlivost železnice a množství a délka zpoždění vlaků, u kterých je primární příčinou problém na dopravní infrastruktuře.