Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stavbu rychlotratí evropské dotace nezaplatí. Česko bude muset hledat peníze i jinde

  13:24
Jen část z bilionového účtu na výstavbu tuzemské vysokorychlostní železnice pokryjí dotace z Evropské unie. Česko tak bude muset hledat jiné zdroje, jak historicky nejambicióznější dopravní projekt zaplatit. V úvahu přicházejí půjčky, zelené dluhopisy, partnerství se soukromým sektorem anebo zpoplatněné koncese pro budoucí dopravce.

Francouzské TGV dorazilo na pražské Hlavní nádraží. (5. června 2022) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

„Nelze se spolehnout na evropské dotační zdroje jako samostatný nástroj, který by byl schopen už ne 600 miliard, ale něco přes bilion korun investovat do výstavby vysokorychlostních tratí. Zdroje pro výstavbu budou muset být kombinovány,“ uvedla náměstkyně ministra dopravy Lenka Hlubučková.

Pokud je řeč o evropských dotacích, nejvýznamnějším programem, ze kterého si může Česko na výstavbu rychlotratí ukousnout, je program CEF podporující propojení Evropy. „Padesátiprocentní spoluúčast z fondů CEF máme schválenou už na trase Praha – Drážďany, tedy na části z Prahy ke státním hranicím. Pro další ramena jsme se letos o tento příspěvek letos ucházeli, ale to ještě není úplně rozhodnuto,“ uvedl zástupce šéfa přípravy vysokorychlostních tratí na Správě železnic Jiří Merta.

Poloviční příspěvek z EU je pro srovnání mnohem nižší, než na co byla v ještě nedávné minulosti Česká republika zvyklá. I u evropské méně protežované silniční infrastruktury bylo běžně možné dosáhnout až 85procentního příspěvku. Zmiňovaný bilion korun je přitom výrazně více peněz, než kolik Česko do modernizací či oprav investovalo za posledních dvacet let. Podle Správy železnic tato celková částka činila za první dvě desetiletí nového milénia 671 miliard.

Z Ostravy do Prahy pod dvě hodiny. Stavba rychlotratě inspirované TGV se blíží

Náklady na výstavbu přitom nejsou zdaleka jediný problém, který bude Česko s výstavbou rychlotratí mít. Během prvních 25 let provozu Správa železnic předpokládá, že do údržby a na provoz bude nutné vynaložit 220 milionů korun. Příjmy z poplatků za použití dopravní cesty od provozovatelů rychlovlaků ve stejném období vynesou zhruba 90 miliard korun.

To ale není specifikum jen rychlostní sítě, po které se budou moci vlaky prohánět až 320kilometrovou rychlostí. Ještě horší nepoměr mezi příjmy a náklady na údržbu a provoz jsou i u klasické železniční sítě. Ta ročně stojí kolem 30 miliard korun, a od dopravců vybere 3,5 miliardy.

„Je ověřeno, že to dává ekonomický smysl. Ale jsou to výdaje, se kterými musí stát počítat. Bude zároveň potřeba udržet dostatek peněz na konvenční síť a na ostatní módy dopravy. Abychom ve snaze mít krásnou nejmodernější dopravní síť nezapomínali, že máme už stávající infrastrukturu,“ upozornil ekonomický náměstek ze Správy železnic Tomáš Čoček.

Nejrychlejší vlaky budou komerční

Získat minimálně druhou polovinu peněz na výstavbu rychlotratí tak bude poměrně obtížné. Mimo všechny různé druhy dluhu, včetně takzvaných PPP projektů umožňujících výstavbu z penz soukromého koncesionáře, jemuž pak stát náklady splácí během provozu dálnice nebo železnice, počítá stát i s koncesním modelem. Ten spočívá v tom, že správu systému dostane státní koncesionář, který pak bude dostávat takzvanou platbu za dostupnost. „Pokud nebude kvalita dostatečná, je tam prostor pro sankce, respektive snížení smluvních plateb,“ dodal Čoček.

Celkem Česko počítá, že se po vysokorychlostních tratích budou prohánět tři typy vlaků. Od regionálních rychlíků s rychlostí 200 kilometrů v hodině (pomalejší vozidla na rychlotrať nebudou smět vyjíždět) přes klasické rychlíky s rychlostí 230 kilometrů v hodině, po expresní segment s plnou rychlostí 320 kilometrů v hodině. Všechny tyto zmiňované spoje budou nějakou formou zapojeny do objednávky dopravy, a tedy spolufinancované státem nebo kraji. Výjimkou bude nejrychlejší segment vlaků označovaný jako sprinter.

„Jsou tam linky, pro které jme rezervovali časové polohy pro velmi rychlou dopravu po střední Evropě. Nebo případně i v rámci České republiky, například z Prahy do Ostravy jen se se zastávkou v Brně nebo i bez této zastávky, pokud by byl zájem. Ty budou čistě na komerční bázi a mohly by jet rychlostí 320 kilometrů za hodinu,“ uzavřel Merta.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

K moři vyrazí víc lidí než loni. Kvůli davům Češi hledají méně okoukaná místa

25. dubna 2024

Premium Na potravinách a jiném zboží nebo na návštěvách restaurací jsou Češi ochotní šetřit, ale na...

Peníze jsou v IT nebo farmacii. V účetnictví moc nevyděláte, ukázal průzkum

25. dubna 2024

Zaměstnanci sektoru IT i mají v poslední době i kvůli umělé inteligenci hledání práce těžší. Když...

Švédsko se připravuje na válku. Investuje nejen do energetické infrastruktury

24. dubna 2024

Švédsko se připravuje na možný válečný střet s Ruskem. V současné době se zaměřuje zejména na...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...