Správce tuzemských kolejí pro příští rok pořídil zhruba 1,2 milionu megawatthodin takzvané silové trakční energie za 2 431 korun za megawatthodinu. Podle předběžných propočtů tak očekává, že dopravci za provoz elektrických lokomotiv a souprav ve srovnání s letoškem ušetří zhruba čtvrt miliardy korun.
Po cenovém šoku z roku 2023 se dopravci snaží navýšit objem energie, který kupují za dlouhodobě nasmlouvané ceny a naopak omezit dražší nákupy na spotovém trhu. Pro příští rok má Správa železnic už domluvených za nasmlouvané ceny osmdesát procent předpokládané spotřeby energie, ještě loni to bylo sedmdesát.
Čas na změnu dodavatele. Energetici se předhánějí v bonusech pro přeběhlíky |
O výsledné ceně energií pro dopravce na tuzemské železniční síti ale rozhodne až regulovaná složka, kterou Energetický regulační úřad zveřejňuje až ke konci roku.
„Veřejné konzultace by se měly rozběhnout nejpravděpodobněji na začátku listopadu. Tento proces potrvá patnáct dnů a k tomu je třeba připočítat čas na vypořádání připomínek. Finální cenová rozhodnutí vyjdou poslední listopadový týden,“ řekl iDNES.cz mluvčí ERÚ Michal Kebort.
Generální ředitel Správy železnic věří, že by regulovaná cena mohla zůstat i pro příští rok na současných úrovních. „Myslím si, a nechci nikoho zbytečně nazlobit, že by bylo dobře, kdyby se distribuce nezdražovala,“ uvedl Svoboda.
V současnosti platí Správa železnic a tedy i dopravci za distribuci fixní částku 724 korun za megawatthodinu. Z celkové ceny tak tvoří distribuce zhruba pětinu nákladů.