Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o...

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o poslední trasu, kde jsou v provozu. | foto:  František Vlček, MAFRA

Konec jedné éry: legendární žabotlam příští týden dojezdí

  • 148
Éra příměstských elektrických souprav přezdívaných kvůli výraznému profilu žabotlamy skončí příští týden. Poslední kus používaný v pravidelném provozu na trase z pražské Hostivaře do Roztok u Prahy naposledy vyjede v pátek 10. srpna. Soupravy, které jsou v provozu od šedesátých let minulého století, už se Českým drahám nevyplatí dále opravovat.

„To je případ i posledního kusu, kterému končí životnost a který bude podle plánu dopravce z provozu stažen koncem příštího týdne,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

„Zatím není ještě definitivně rozhodnuto, jaký typ vlaku dosluhující soupravu nahradí. Přechodně bude městská linka obsluhována žlutými motoráky Regionova,“ doplnil mluvčí koordinátora pražské hromadné dopravy Ropid Filip Drápal. Podle Ropidu je však tento stroj určený především na méně vytížené neelektrifikované linky není pro tuto trasu dlouhodobě udržitelným řešením (více o posledním jezdícím žabotlamu v rubrice Technet).

S tím počítají i samotné České dráhy. „Pokud na lince dostaneme dlouhodobý kontrakt, koupí se na ni nové vlaky z některého z aktuálně probíhajících výběrových řízení,“ uvedl Šťáhlavský.

Legendy české železnice

Žabotlamy nebo také pantografy začaly ve druhé polovině minulého století nahrazovat na příměstských linkách soupravy tažené buď parními, nebo nově nastupujícími elektrickými lokomotivami (více v článku Pantografy přinesly vyšší rychlost i nevyužitou rekuperaci).

Proti nim měla koncepce soupravy se stanovištěm strojvedoucího na obou koncích vlaku řadu výhod. Ve srovnání s klasickými vlaky sestavenými z lokomotivy a vagónů měly rychlejší rozjezdy, což se projevovalo zejména na linkách s krátkým intervalem mezi zastávkami. Na konečné pak nebylo nutné lokomotivy přepřahat na opačný konec vlaku, což rovněž šetřilo minuty. V neposlední řadě pak tyto částečně bezbariérové stroje nabízely cestujícím nízkopodlažní nástup.

Archivní video: Éra legendárních žabotlamů se blíží ke konci