Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Z Pardubic do Liberce budou dále jezdit České dráhy, byly nejlacinější

  • 36
Rychlíkovou linku z Pardubic do Liberce budou v následujících dvou letech nadále provozovat České dráhy. O dvouletý kontrakt měly zájem rovněž konkurenční Arriva vlaky a Leo Express. Po otevření obálek s nabídkami vybralo ministerstvo dopravy České dráhy, které za provoz vlaků požadovaly nižší doplatek než konkurenční Arriva.

Od prosince tak klesne cena, kterou stát prostřednictvím ministerstva na provoz vlaků na této trase doplácí o téměř třicet korun za každý ujetý kilometr. Dráhy podle ministerstva snížily současnou cenu na 97,95 koruny za kilometr.

Konkurenční nabídka Arrivy počítala s doplatkem 101,5 koruny na kilometr a Leo Express nabídku nakonec nepodal.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

„Samozřejmě nás mrzí, že jsme neuspěli. Na druhou stranu to dokazuje, že soutěžení přináší nižší cenu a vyšší kvalitu. Doufáme proto, že v tom bude ministerstvo dopravy pokračovat,“ uvedl šéf české Arrivy Daniel Adamka.

Společnost provozující například příměstskou linku mezi Prahou a Benešovem nebo dálkové spojení z Prahy na Slovensko státu nabídla své motorové vlaky 845, ve kterých měly být upravené toalety, aby více vyhovovaly potřebám vozíčkářů.

Naopak České dráhy nabídly pokračování provozu vlaků řady 843 vyráběné ve druhé polovině devadesátých let minulého století. „Nabízejí sedačky s textilním potahem obvyklé u moderních vlaků, audiovizuální info systém, místa pro invalidy včetně bezbariérového WC, místa pro jízdní kola. Dveře jsou předsuvné, ovládané tlačítky a za jízdy blokované,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Ročně stát na provozu rychlíků mezi Pardubicemi a Libercem ušetří přibližně třicet milionů korun.

„Za tyto ušetřené peníze lze ještě více zkvalitnit služby pro cestující a do budoucna případně navýšit počet vlaků,“ uvedl v tiskové zprávě ministr dopravy Dan Ťok.

Řízení na výběr nového dopravce na uvedené trati je první z balíku rychlíkových linek, o kterých se bude rozhodovat od příštího roku. Letos v prosinci totiž na trase R14 z Liberce do Pardubic přes Hradec Králové končí dlouholetý kontrakt Českých drah a podobným způsobem vyprší většina smluv na dálkové linky napřesrok v prosinci. I u těchto spojení bude úřad posuzovat nabídky konkurence, od čeho si slibuje další provozní úspory.