„Jsem rád, že se našel soukromý investor, který má možnost vložit několik desítek milionů korun do oživení československé parní legendy, která už dvanáct let stojí bez hnutí v depu. V době, kdy musíme zvažovat každou korunu do investic v této nekomerční oblasti, by bylo velmi nezodpovědné odmítnout nabídku soukromého investora, který chce vdechnout nový život do jedné z největší legend československého železničního průmyslu,“ uvedl Jiří Ješeta, který je v představenstvu Českých drah zodpovědný za oblast osobní dopravy.
České dráhy jsou jedním z největších vlastníků a provozovatelů historických vlaků v Evropě. Včetně vagonů se starají o park několika set vozidel, z nichž desítky jsou takzvaně v provozním stavu a jsou umístěné spolu s běžnými vozidly v depech. Neprovozní exponáty je pak vidět v Lužné u Rakovníka, zbytek je umístěný v depozitáři v Olomouci. Ten není až na výjimky běžně přístupný veřejnosti.
Albatros vstává z popela. Parta srdcařů oživuje unikátní parní lokomotivu |
Steam Story Agency má s provozem osmnáctitunové lokomotivy Albatros 498.022 zkušenosti. Firma už s ní – a ještě i s lokomotivou Šlechtična 475.179 – uskutečnila v roce 2007 jízdu parního expresu z Prahy do Švýcarska do Erstfeldu na oslavy 125 let Gotthardské dráhy. „To byl naprostý unikát, protože Švýcarsko je plně elektrifikované už někdy od třicátých let, takže o páře tam skoro nemají ponětí,“ uvedl jednatel společnosti Lukáš Benda.
Podle něj bude Albatros po opravě vyjíždět i do ciziny, v Česku by měl být k vidění minimálně na akcích pořádaných v rámci dne železnice. Tehdy si ho budou moci České dráhy podle smlouvy o opravě stroje od Steam Story Agency zpětně vypůjčit za náklady spojené s provozem.
Problémem je zabezpečovač
Provoz parních a obecně historických vozidel na českých tratích by ale paradoxně mohl být v následujících letech velký problém. Doposud totiž není uspokojivě vyřešeno, jak jízdy těchto historických unikátů zajistit v prostředí takzvaného výhradního provozu ETCS. Jde o moderní vlakový zabezpečovač, který se má na páteřních linkách zavést napřesrok a během dalších let rozšířit na celou síť. Jde ale o to, že je drahý i pro pravidelný provoz, vybavení jedné lokomotivy převyšuje desetimilionovou hranici a celou řadu modernějších vozidel než jsou parní lokomotivy tak v nejbližší době pošle do výslužby.
Výjimky totiž správa železnic udílet nechce. Nejde přitom pouze o problém nostalgických nebo výletních vlaků. stěžují si například i provozovatelé vleček, jejichž posunovací lokomotivy jezdí na uzavřené infrastruktuře a jen v případě pravidelné údržby nebo oprav musí na celostátní síť. I v tomto případě by ale měly být podle aktuálních pravidel Správy železnic přepraveny lokomotivou, která ETCS mít bude.
23. listopadu 2021 |