Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Příliš drahé bezpečí. Železničáři se brání milionovému ochrannému systému

  • 234
Počet pochybení na železnici roste. Železniční dopravci se však zdráhají používat ve vlacích moderní zabezpečovač ECTS, protože je příliš drahý. Vybavení jedné soupravy tímto zařízením stojí téměř 10 milionů korun. Od roku 2025 bude navíc na celostátních tratích povinné.

Když se na železnici vršily na přelomu února a března počty nehod a dalších pochybení, slibovali dopravní experti kromě tvrdších trestů pro strojvedoucí i řešení spočívající v moderním celoevropském zabezpečovacím zařízení ETCS

Tři mimořádné události na železnici za týden. Na vině jsou technika i lidé

Propracovaný zabezpečovač, který lidově řečeno zastane velkou část práce i odpovědnosti železničních dispečerů i strojvedoucích, má ale jednu zásadní slabinu. Je drahý, takže se dopravci příliš nehrnou, aby si jej do svých souprav pořizovali.

K prvním výběrovým řízením se před třemi roky odhodlaly České dráhy. Cena vybavení jedné soupravy ale tehdy překročila částku deset milionů korun. Dopravce tak soutěže zrušil s vidinou toho, že zabezpečovač, který vyžaduje Evropská unie, ještě dalších deset let nebude povinný.

Sázka na zlevnění ale v tomto případě nevyšla. Potvrdilo to výběrové řízení nákladního dopravce ČD Cargo. Tato firma, patřící pod státem vlastněné České dráhy, vysoutěžila první zakázku na vybavení 78 lokomotiv za téměř 30 milionů eur (necelých 770 milionů korun), tedy za zhruba 9,8 milionu za jednu.

Efekt snižování ceny u zavedených technologií přebila vytíženost potenciálních výrobců. Systém totiž musí mít v dohledné době všechny evropské země. Do tendru ČD Cargo se tak přihlásil jen jediný zájemce, sesterská firma ČD Telematika spolu s AŽD Praha.

K ještě vyšším cenám se dopracovali soukromí dopravci, kteří systém pořizovali pro menší počty vozidel. „Na jednotkách Stadler Flirt jsme v loňském roce vysoutěžili dodávku ETCS v celkové hodnotě 3,5 milionu eur pro všechny jednotky. Tato cena byla daleko nad naše očekávání a převyšovala i prostředky získané z evropských zdrojů, které jsou určeny na pořízení této technologie,“ řekl MF DNES mluvčí společnosti Leo Express Emil Sedlařík. Firma proto zakázku na vybavení pětice svých vlaků odložila.

Staré motoráky se nevyplatí

Od začátku roku 2025 se žádný z tuzemských dopravců bez tohoto systému na celostátní tratě nepodívá. Například jen pro Prahu a okolí to znamená vybavit přes 200 souprav a motorových vlaků. Zařízení v ceně nového autobusu budou muset mít i lokálky, které končí jízdu ve stanici na celostátní trati.

Státní slevy dostaly lidi do vlaků, železnice hlásí rekordní rok

Dá se tedy očekávat, že za šest let skončí provoz řady starých motoráků 810, které nebude ekonomicky únosné novým systémem dovybavit. Navíc může nastat situace, kdy budou kraje zvažovat, zda není rozumnější vzdát se na některých úsecích vlakové dopravy.

„Předpokládáme, že náklady bude stát z velké části kompenzovat. Pokud ne, tak hrozí, že náklady vyskočí tak vysoko, že u lokálek bude hrozit riziko srovnávání nákladů autobus versus vlak,“ uvedl mluvčí organizátora pražské integrované dopravy Ropid Filip Drápal. 

Většina pražských příměstských linek žádnou alternativu nemá. Příjezdové komunikace do hlavního města jsou totiž kvůli hustotě automobilového provozu natolik přetížené, že navýšení počtu autobusových linek nepřipadá v úvahu. V jiných regionech je ale situace jiná.

Ať platí stát!

Na finanční podporu státu spoléhají i nákladní dopravci. „Je nutná maximální podpora, nejlépe až stoprocentní pokrytí nákladů ze strany EU nebo českého státu.

Důvody jsou dva – první je fakt, že je to systém, který prosazuje EU, a druhý, že se jedná fakticky o přenos traťové části zabezpečení, tedy i návěstidel (lidově „semaforů“), na palubu lokomotivy,“ uvedl výkonný ředitel Sdružení železničních dopravců Žesnad Oldřich Sládek.

Legendární „kredenc“ slaví jubileum, železnice brázdí už 70 let

V současnosti čtyři pětiny nákladů na pořizování zabezpečovacího zařízení Evropská unie proplácí. Kohouty evropské podpory se ale mohou brzy uzavřít. Současná podpora skončí v roce 2022.

To se sice může zdát jako vzdálené datum, ve skutečnosti ale už nyní musí dopravci spěchat. Šanci na podporu totiž budou mít jen ta vozidla, která do tohoto data budou zařízením plně vybavena. 

Ministerstvo dopravy už proto počítá s tím, že bude muset dopravce k nákupu v budoucnu motivovat příspěvkem z národních zdrojů. Pořízení zabezpečovacího zařízení bude zřejmě financovat z peněz Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), přes který proudí peníze například na výstavbu a opravy silnic a železnic.

„Prozatím běží stále financování z evropského Operačního programu Doprava , kdy na podzim plánujeme další výzvu. Zákon o SFDI nicméně umožňuje financovat tuto oblast také ze zdrojů SFDI, což předpokládáme následně po vyčerpání evropských dotací,“ doplnila mluvčí ministerstva Lenka Rezková.