Exšéf drah Zelený miliony neuvidí. Na kompenzaci nemá nárok, rozhodl soud

  12:41aktualizováno  12:41
Bývalý ředitel Českých drah Dalibor Zelený nedostane kompenzaci konkurenční doložky v řádu milionů korun za to, že po odchodu nesměl pracovat pro konkurenci. Už podruhé o tom pravomocně rozhodl odvolací senát pražského městského soudu.

Bývalý ředitel Českých drah Dalibor Zelený | foto: Jiří Pánek, iDNES.cz

Zelený chce po firmě celkem sedm milionů, v aktuální první žalobě se domáhal 607 tisíc korun a úroků.

Dráhy pokládají doložku za neplatnou. Zelený naopak tvrdí, že ji musel plnit, protože v opačném případě mu hrozila sedmimilionová pokuta. Suma odpovídá jeho ročnímu ředitelskému platu. Na stranu drah se nejprve přiklonil obvodní soud, proti čemuž si Zelený podal odvolání.

„Odvolací soud dospěl k názoru, že rozsudek soudu prvního stupně je věcně správný,“ uvedla v úterý předsedkyně senátu Jana Knotková. Zelenému zároveň uložila, aby drahám uhradil náklady odvolacího řízení ve výši 53 tisíc korun.

O tom, že Zelený na výplatu doložky nárok nemá, rozhodl městský soud již před dvěma lety. Tehdy to zdůvodnil tím, že doložku neodsouhlasila dozorčí rada Českých drah. Rozhodnutí však letos zrušil Nejvyšší soud, který věc vrátil k dalšímu projednání s tím, že chybějící souhlas dozorčí rady nelze vykládat v neprospěch Zeleného a že by se případ měl posuzovat podle zákoníku práce, u nějž se konkurenční doložky řídí jinými pravidly než u obchodního zákoníku.

Senát Knotkové nyní při respektování názoru Nejvyššího soudu dospěl k závěru, že Zelenému při nástupu do funkce platně vznikl pracovněprávní vztah, z nějž mu však plynuly práva a povinnosti jen do konce roku 2013. Tehdy totiž došlo v právních předpisech ke změně, která již nadále neupravovala možnost výkonu činnosti v obchodním vedení firmy v rámci pracovněprávního vztahu. Zelený byl odvolán v únoru 2014. „Jestliže právo na plnění z konkurenční doložky mělo vzniknout okamžikem skončení pracovního poměru, tak takové právo vzniknout nemohlo,“ konstatoval soud.

Ve funkci jen půl roku

Zelený řídil České dráhy zhruba půl roku. Funkci získal za ministra dopravy Zdeňka Žáka z úřednické vlády Jiřího Rusnoka. Odvolán byl za Žákova nástupce, ministra Antonína Prachaře (ANO).

Podle Zeleného mu firma měla při jeho odchodu seriózně sdělit, že ujednání považuje za neplatné, což neučinila. Stejně tak nevyužila možnost doložku vypovědět a její platnost prý začala zpochybňovat až následně. Při minulém odvolacím řízení upozorňoval Zelený také na to, že České dráhy rozšířily nepravdivou informaci, že se s nimi soudí kvůli takzvanému „zlatému padáku“, ačkoliv to byl právě on, kdo po svém nástupu do funkce výplaty odchodného zrušil jako nemravnou věc.

Právnička Českých drah Lenka Příkazská argumentovala mimo jiné tím, že Zelený nerespektoval vnitřní normy a pravidla firmy, když konkurenční doložku uzavřel se svým přímým podřízeným - tedy prakticky sám se sebou, aniž by svůj záměr, natož pak samotnou dohodu, s kýmkoliv projednal.

V prosinci 2015 se Zelený snažil přesvědčit prvoinstanční soud:

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

Najdete na iDNES.cz