Praha zvažuje zastavení prací na tunelu Blanka. Stálo by to stovky milionů

  20:52aktualizováno  20:52
Vedení hlavního města si nechalo vypracovat odhad, kolik by stálo zakonzervování tunelu Blanka. Zastavení prací by mohlo jednorázově stát až 418 milionů korun a dalších až 118 milionů každý další měsíc. Podle dokumentu Praha zvažuje přerušení stavby. Primátor však tvrdí opak.

Tunel Blanka - Výjezd z tunelu na Letné | foto: Jan Kužník, Technet.cz

K dokončení tunelu Blanka vede dlouhá cesta a každým dnem vyplouvají na povrch další problémy, které ohrožují datum zprovoznění. Město dluží peníze stavebním firmám, projektantům a dalším subjektům, protože stále neví, co může zaplatit a co ne, tak aby splnilo zákonné podmínky.

Navíc ještě ani nezačaly práce na provozní dokumentaci. Což je velice důležitý dokument, bez kterého nelze tunel Blanka po jeho dokončení otevřít.

Fotogalerie

A tak se představa, že se začátkem května příštího roku bude tunelem prohánět až devadesát tisíc aut denně, začíná jevit jako velmi idealistická. Město si dokonce nechalo zpracovat posudek, který vyčíslil náklady na zastavení stavby.

"V současné době je zvažována varianta přerušení stavebních prací. U tak rozsáhlého komplexu staveb se jedná o složité a finančně náročné rozhodnutí," píše se v dokumentu firmy IBR Consulting z půlky března, který odhaduje náklady na zastavení Blanky.

Vyčíslil je na 370 až 418 milionů korun. "K této částce je nutné každý další měsíc připočíst fixní náklady 102,5 až 118 milionů," dodávají analytici. Zastavení prací by tak stálo mnohem víc, než kolik má město platit za provoz tunelu - což by mělo být ročně až dvě stě milionů.

Za stavební a technologickou část tunelu se podle šéfa odboru městského investora Jana Beránka dosud zaplatilo zhruba 23 miliard. Celkem má Blanka stát přes 36 miliard korun.

Neplánujeme Blanku zastavit, ujišťuje primátor

Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) však tvrdí, že o zastavení prací se neuvažuje. "Nicméně, aby se město mohlo správně rozhodovat, potřebuje vědět, co by znamenaly všechny možnosti vývoje, tedy i zastavení stavby. Vůbec tím ale neříkáme, že stavbu zastavíme," říká primátor.

Potíže Blanky

Během výstavby se měnil projekt a město zjišťuje, které faktury smí zaplatit. Za práce provedené dle původního zadání může platit. U těch, které byly provedeny podle změněných projektů, musí zjistit, zda jejich cena není vyšší než zákonem daný limit. Proto město dluží stavebním firmám, ale třeba i inženýrům.

Podle jeho náměstka Tomáše Hudečka (TOP 09) se však právě o zastavení stavby jedná. "Právě to bylo důvodem vyvolání dohodovacího řízení v koalici, které přešlo ve smírčí řízení. S touto situací nejsme spokojeni," říká Hudeček.

Podle Beránka tu riziko zastavení je. "Nechceme stavbu zastavit, ale existuje riziko, proto musíme vědět, kolik by to stálo," dodává.

Metrostav zatím pracuje dál. "Něco už jsme v tomto směru zaslechli, ale oficiálně nám nikdo neřekl, že se stavba zastaví. Ale bylo by to absurdní. Náklady by byly obrovské a myslím si, že vyšší, než uvádí odhad města. Byly by to peníze vyhozené z okna," říká mluvčí Metrostavu František Polák.

Zároveň dodává, že už teď chybí k dokončení tunelu dost věcí, a zmínil právě provozní dokumentaci, která není ani objednaná. A tak se nedělá. Bez ní však nelze tunel otevřít.

"Nepracuje se na ní proto, že zadání prací ještě město neschválilo. Řešíme s právníky, co lze dělat. Během tří týdnů to znovu předložím radě města," říká Beránek.

Problém spočívá v tom, že město neví, zda může dle zákona zadat tuto práci firmě Satra, která už na stavbě tunelu spolupracuje. Pokud by teď město rozhodlo tyto práce zadat přes klasické výběrové řízení, tunel nebude zprovozněný včas.

Šéf Satry Ludvík Šajtar podotýká, že je tlačí čas: "Samotnou studii zpracujete asi za půl roku, jenže pak se musí projednat s hasiči, policisty a dalšími složkami. Správci stavby se musí odevzdat tři měsíce před otevřením tunelu. Tedy 1. dubna už musíme pracovat."

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely...

Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od...

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební...

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Najdete na iDNES.cz