Tečka za Řebíčkovou érou. Po sedmi letech začala stavba předražené silnice

  0:58aktualizováno  0:58
Ve čtvrtek začala stavba silnice I/62 Děčín - Vilsnice. Oproti původnímu rozpočtu bude o 43 procent dražší. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nemělo jinou šanci, než nakonec vítěznou firmu nechat silnici postavit, přestože se smlouva podepsala už před sedmi lety.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Stavba děčínské spojky je i symbolickou tečkou za dobou, kdy tuzemské dopravě vládl Aleš Řebíček a jeho pomocníci. Stavba se začala soutěžit ještě za jeho působení na ministerstvu dopravy a doběhla v éře, kdy ŘSD ovládal jím dosazeným generální ředitel Alfred Brunclík.

Silnice v Děčíně je poslední z balíku zakázek v hodnotě 25 miliard, které měly společné tři znaky: soutěžilo se v době, kdy ještě vůbec silnice neměla stavební povolení, ve hře o zakázku byly jen dvě až tři firmy a vysoutěžena byla za vyšší cenu, než byl rozpočet.

„V balíku těchto smluv jsou akce, které by se daly vysoutěžit teď určitě levněji, v případě Děčína si myslím, že bychom se podle rozpočtu teď dostali na vyšší cenu,“ tvrdí současný generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

O špatné smlouvy se nikdo moc nestará

Nevypověditelné smlouvy ležely na ŘSD několik let a nikdo se příliš k jejich plnění neměl. I proto, že neměly stavby dlouho stavební povolení. Například v Děčíně získala stavba povolení sice v březnu 2010, ale teprve v roce 2014 stanovisko EIA o vlivu na životní prostředí.

Podle původního rozpočtu v soutěži měla zakázka stát 334 milionů korun, nakonec ji vysoutěžili za 527 milionů korun. Konečná cena je nakonec 479 milionů korun za úsek dlouhý 1,877 kilometru. „Dohodli jsme se se zhotoviteli, že se vzdají všech nároků na navýšení rozpočtu z důvodu zpoždění, i když by na něj měli nárok,“ dodal Kroupa.

Zakázku tehdy získalo sdružení severočeských firem, které v soutěžích zejména na severu Čech umělo dobře chodit. Lídrem sdružení byl EDS holding, dalšími členy byly AZ Sanace a Silnice Group. Ty jsou lídrem celé stavby nyní. EDS holding byl jakýmsi ústeckým ekonomickým „zázrakem“: firma založená na konci roku 2007 získala za tři roky zakázky v hodnotě přes 7 miliard, podílela se i na nechvalně známé stavbě zvedacího mostu v Kolíně. Dnes je z EDS holding společnost Salema Construction.

Nová silnice v Děčíně umožní odvedení tranzitní dopravy z dosavadního dopravně nevyhovujícího průjezdu Ústeckou ulicí. Hotová má být v březnu 2018.

Autor:
  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

E.ON vybuduje 175 dobíječek pro elektroauta, většinu nákladů pokryjí dotace

Energetická společnost E.ON vybuduje do roku 2022 zhruba 175 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Investuje...

Pražské letiště rozšíří Terminál 2 za 16 miliard, hotovo bude v roce 2028

Pražské letiště bude rozšiřovat druhý terminál, hotovo by mělo být do roku 2028. Investici za 16 miliard korun...

Boeing 737 MAX se vrátí do provozu v lednu, předpokládá společnost

Americká společnost Boeing předpokládá, že se její letadla 737 MAX vrátí do komerčního provozu v lednu příštího roku. V...

Ministr Kremlík se zbavuje odpovědnosti za mýto. Práce převedl na silničáře

Ministr dopravy Vladimír Kremlík se snaží zbavit zodpovědnosti za další kroky v problematické kauze českého mýta....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz