Kvůli problémům s airbagy od společnosti Takata si už zve do servisů majitele vozů Toyota a Honda. Chystá se k tomu i Nissan. Celkem jde v tuzemsku o přibližně devět tisíc aut.
„Na českém trhu jde přibližně o šest tisíc vozidel, která budou svolávána do autorizovaných servisů na kontrolu,“ řekla mluvčí Toyoty Kateřina Blínová.
Pozvánku mohou očekávat majitelé vozů Yaris, Camry, Avensis Verso, Corolla a RAV4 vyrobených v roce 2003 až 2007.
Do servisu budou muset zajet i majitelé vozů Honda. Importér vozidel se obrátil na ministerstvo dopravy, aby mu zjistil z centrálního registru vozidel majitele modelů Accord, Civic, CRV a Jazz vyrobených v letech 2002 až 2009, problém se týká 949 vozidel.
Očekávat pozvánku na prohlídku by měli i někteří majitelé aut značky Nissan. „Aktuální svolávací akce spojená s Takata airbagy se v Česku týká 2 074 aut, jejichž majitelé budou v průběhu června kontaktováni,“ řekl český mluvčí Nissanu Petr Kolář.
Kontrola a výměna u takových akcí je pro majitele vozu vždy zdarma.
Skandál s vadnými airbagy naplno vypukl v USA. U některých aut totiž po nárazu airbag nechránil cestující ve voze, ale naopak zabíjel. Při nárazu totiž kromě vzduchového polštáře zasáhla řidiče železná střepina ze zařízení samotného airbagu. Závada má už na svědomí životy šesti řidičů, způsobila stovky zranění. V USA musí kvůli tomu do servisu přes 35 milionů aut, nejvíce v historii automobilového průmyslu (více čtěte zde).
Výrobce airbagů Takata navíc čelí vyšetřování, že o problémech věděl už dříve a neřešil je. Mezitím se ke svolávacím akcím přidávají další automobilky z bezpečnostních důvodů. Ztráty z celé akce zatím odhadují analytici na čtyři až pět miliard dolarů.
Takata: Problém je s vlhkostí
Takata věří, že českých vozů se problémy s airbagy netýkají. „Nevíme o žádných problémech v České republice. Ukazuje se, že problémy se týkají hlavně vozů v zemích, kde je vysoká vlhkost, což není případ Česka,“ uvedla firma v prohlášení.
Takata neodpověděla, zda se potíže týkají i airbagů, které sama v Česku vyrábí. Není to však příliš pravděpodobné, potíže hlásí vozy vyrobené v Japonsku či USA a český závod dodává hlavně pro evropské automobilky. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) upozornil, že dosavadní vyšetřování přesnou příčinu problémů stále neodhalilo.
Takata v Česku provozuje dvě továrny ve východních Čechách: v Dolní Kalné vyrábí airbagy, ve Rtyni v Podkrkonoší kabelové svazky či čidla do sedaček. Firma dodává například pro Škodu Auto nebo kolínskou TPCA. Za fiskální rok končící v loňském březnu Takata v Česku utržila 1,6 miliardy korun a vydělala 163 milionů korun. Výsledky za loňský rok ještě firma nezveřejnila.
Ve společnosti pracuje přes pět set lidí. Svolávací akce nejsou v Česku žádnou novinkou. Automobilky k nim přistupují většinou poté, co zjistí u některých dílů závadu a radši preventivně vymění celý díl, než aby došlo například ke smrtelným nehodám. Výrobcům s nimi pomáhá ministerstvo dopravy, protože automobilky zejména u starších modelů, které často už změnily několikrát majitele, neznají posledního vlastníka auta. „Ročně jsou u nás řádově desítky takových svolávacích akcí,“ dodal Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.