Nejmladší flotila a deset let růstu. Wizz Air jde na burzu pro peníze

  12:59aktualizováno  12:59
Největší středoevropská nízkonákladová společnost Wizz Air, která podniká i v Česku, vstoupí deset let po svém založení na burzu. Vedení firmy s hlavní základnou v Budapešti ve středu oznámilo, že se s akciemi začne obchodovat na londýnské burze.
Letadlo společnosti Wizz Air

Letadlo společnosti Wizz Air | foto: Wizzair

Firma chce podle svého šéfa Józsefa Váradyiho na burze získat 150,8 milionu eur, které chce použít na další expanzi především na středoevropském trhu. Zde je už několik let největším dopravcem. „Nepotřebujeme nutně posilovat kapitál, je to pro zlepšení naší rozvahy,“ dodal Váradyi.

Wizz Air

Jedna z největších nízkonákladových leteckých společnost ve střední a východní Evropě. Provozuje flotilu 54 letadel Airbus A320 a prostřednictvím víc než 360 linek z 20 základen spojuje 110 destinací v 38 zemích. Pro aerolinky pracuje 2 200 lidí, v loňském roce s tímto dopravcem letělo 15,8 milionu cestujících.

„Rosteme deset let výrazným tempem a chceme v něm pokračovat,“ dodal. Firma se postupně zaměřila hlavně na lety ze střední a východní Evropy směrem na západ, velká část linek slouží hlavně gastarbeiterům z chudších zemí k cestám za prací do vyspělejších regionů. Přes devadesát procent příjmů mají aerolinky z Evropské unie.

Wizz Air o vstupu na burzu mluvil naposledy loni, ale tehdy si emisi akcií rozmyslel i kvůli vývoji cen akcií leteckých dopravců. Od té doby se situace díky levné ropě výrazně změnila a akcie aerolinek zažívají dobré časy a největší, především nízkonákladoví, hráči oznamují zlepšení svých hospodářských výsledků. Firma loni přepravila přes 15 milionů cestujících. Za poslední finanční rok vydělala 89 milionů eur (bezmála 2,4 miliardy korun).

Praha má jedno z nejdražších letišť, říká šéf Wizz Air

Wizz Air se profiluje jako ultra low cost, v praxi to kromě mimořádně nízkých nákladů znamená, že se striktně za všechno na palubě platí. Firma má například i menší velikost nezpoplatněného palubního zavazadla než ostatní. „Chceme jít nadále tímto směrem, pro naše trhy je to správná cesta, jak zvýšit poptávku,“ řekl Varádyi. Wizz Air má ve flotile 54 airbusů A320 s průměrným stářím 3,5 roku. „Máme nejmladší a nejefektivnější flotilu v Evropě,“ dodal Váradyi. Dalších třicet strojů má objednaných.

Maďarský dopravce létá po 35 zemích v Evropě, v Česku létá z Prahy a Brna. V Praze však jeho podíl postupně klesá, firma stáhla z Prahy jedno letadlo. Podle Váradyiho jsou důvodem vysoké letištní poplatky v Praze. „Praha je jedním z nejdražších letišť, kam létáme,“ tvrdí. Wizz Air byl loni 6. největším dopravcem v Praze podle počtu cestujících, kterých přepravil 600 tisíc.

Zatím posledním případem středoevropského dopravce, který byl na burze, byly aerolinky SkyEurope. Ambiciózní podnikatelský plán skončil nakonec krachem v roce 2009.

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Další z rubriky

Sucho ochromilo říční dopravu. Lépe jen tak nebude, možná za deset let

V Ústí nad Labem bylo kvůli přetrvávajícímu suchu vidět dno Labe. Nedostatek...

Ministerstvo pro místní rozvoj a resort dopravy se definitivně rozhodly vzdát se evropských dotací pro projekty...

Nové vlaky Leo Express hledají jméno. Jezdit začnou koncem příštího roku

Jednotky budou mít nový design, černo-žluté barvy se však společnost nadále...

Soukromý dopravce odtajnil začátkem měsíce design nových elektrických vlaků z Číny. O jménech tří jednotek, které do...

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz