Letenky zlevní, odhaduje šéf Wizz Air. V Česku nám to nejde, přiznává

  16:42aktualizováno  16:42
Šéf největších středoevropských aerolinek Wizz Air József Váradi vede dopravce k dalším rekordům a plánuje do dvou let flotilu více než sto airbusů. Poprvé současně firma ustoupila tlaku zákazníků a přestane vybírat peníze za standardní palubní zavazadlo.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Když jste tuto novinku před pěti lety zaváděli, odhadoval jste, že stejný krok udělají další aerolinky. Nicméně se tak nestalo. Proč poplatek rušíte?
Stále si myslím, že je to velmi spravedlivý a demokratický systém, kdy cestující platí opravdu za to, co dostanou. Nicméně zaznamenali jsme podněty ze stran zákazníků, že se jim úplně nelíbí. Navíc v poslední době nám příjmy z těchto poplatků začaly klesat, což souvisí i s tím, že se mění složení cestujících na palubě. Přibývá byznys cestujících a lidí letících na dovolenou, ubývá naopak lidí létajících domů z práce v zahraničí. Chtěli jsme být prostě přátelštější vůči zákazníkům.

Ředitel  Wizz Air József Váradi

Ředitel Wizz Air József Váradi

Čísla za druhé čtvrtletí roku 2017 (a tedy za první čtvrtletí finančního roku podle britského účetního systému, pozn. redakce) ukazují velký růst zisku, tržeb i počtu cestujících. Tržby vám rostou rychleji, než počty cestujících. Je to kombinací delších a tedy i dražších letů nebo se vám daří prodávat dražší letenky?
Je to kombinace obojího, letošní čísla jsou silně ovlivněna Velikonocemi, které byly v dubnu a kdy je poptávka vysoká. Každopádně výsledky jsou lepší, než jsme čekali.

Jaká je situace na evropském trhu s leteckou dopravou?
Ekonomické podmínky jsou velmi příznivé, na druhou stranu nechceme být po zkušenostech z minulosti příliš velkými optimisty. Kapacita u dopravců je velká a snížení poptávky může vést k velkému poklesu cen, zejména během zimy. Myslím, že nadcházející zima bude z pohledu cestujících a cen velmi příznivá.

Přesto dál flotilu rozšiřujete, do roku 2020 chcete mít 120 letadel. Je pro takový růst poptávka?
Rosteme stejným tempem několik let, svoji síť organicky rozšiřujeme. Přebíráme postupně Airbusy A321ceo a A320neo, u kterých vidíme ještě větší možnost úspor, náklady na sedačku mohou být až o desetinu nižší oproti stávající flotile.

Wizz Air couvá od minizavazadel, na palubu vezme zdarma i běžný kufr

Letos jste otevřeli první linku do Afriky, směřujete také dál na východ více do Ruska či Kazachstánu. Na které trhy se více zaměříte?
Jsme už ve 42 zemích. Naše expanze jde dál na východ, zajímá nás určitě severní Afrika.

Na českém trhu jste sice přítomní, ale svůj podíl spíše ztrácíte. Chystáte tu nějaké změny?
Je fér přiznat, že se nám v Česku nedaří tak, jak bychom chtěli. Situaci sledujeme.

Wizz Air z velké části vyrostl na dopravě lidí z východní Evropy za prací do Velké Británie. Bude mít nějaký dopad Brexit na váš byznys?
Je to už rok od rozhodnutí a zatím nevidíme žádný pokles, naopak ve Velké Británii rosteme o deset procent a na letišti Luton otevíráme svoji základnu. Větší problém je spíše kurz libry, který oslabuje. Nicméně Velkou Británii vidíme stále jako velký a perspektivní trh.

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Druhý měsíc bez zakázek. Aerolinky přestaly objednávat letadla Boeing

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Krize společnosti Boeing nekončí. Jeden z největších výrobců letecké techniky na světě oznámil, že už druhý měsíc v...

U táty a u mámy je dobře. U rodičů bydlí teenageři, třicátníci i starší

ilustrační snímek

Bydlení u rodičů není v Česku ani náhodou záležitostí teenagerů a čerstvých dvacátníků. Podle dat Eurostatu bydlí tak...

Další z rubriky

Česko v mýtných kleštích. Po Kapsch hrozí vymáháním škody i vítěz soutěže

Ilustrační snímek

Uspěchaným uzavřením smlouvy na další desetiletou správu mýtného systému si Česko loni v září zadělalo na pořádný...

Skončí Kupec v čele Českých drah? Babiš tvrdí, že nesplnil očekávání

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

Generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Miroslav Kupec nenaplnil dostatečně očekávání, že stabilizuje...

Autoškoly čekají rozsáhlé změny. Zkušební komisaře bude vybírat los

Žáci si na okruhu v Sosnové vyzkoušeli třeba výhybný manévr na kluzné ploše,...

Získat řidičák v malé obci je jednodušší než ve velkých městech. Kromě menšího počtu křižovatek a dalších náročných...

Najdete na iDNES.cz