Letenky zlevní, odhaduje šéf Wizz Air. V Česku nám to nejde, přiznává

  16:42aktualizováno  16:42
Šéf největších středoevropských aerolinek Wizz Air József Váradi vede dopravce k dalším rekordům a plánuje do dvou let flotilu více než sto airbusů. Poprvé současně firma ustoupila tlaku zákazníků a přestane vybírat peníze za standardní palubní zavazadlo.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Když jste tuto novinku před pěti lety zaváděli, odhadoval jste, že stejný krok udělají další aerolinky. Nicméně se tak nestalo. Proč poplatek rušíte?
Stále si myslím, že je to velmi spravedlivý a demokratický systém, kdy cestující platí opravdu za to, co dostanou. Nicméně zaznamenali jsme podněty ze stran zákazníků, že se jim úplně nelíbí. Navíc v poslední době nám příjmy z těchto poplatků začaly klesat, což souvisí i s tím, že se mění složení cestujících na palubě. Přibývá byznys cestujících a lidí letících na dovolenou, ubývá naopak lidí létajících domů z práce v zahraničí. Chtěli jsme být prostě přátelštější vůči zákazníkům.

Ředitel  Wizz Air József Váradi

Ředitel Wizz Air József Váradi

Čísla za druhé čtvrtletí roku 2017 (a tedy za první čtvrtletí finančního roku podle britského účetního systému, pozn. redakce) ukazují velký růst zisku, tržeb i počtu cestujících. Tržby vám rostou rychleji, než počty cestujících. Je to kombinací delších a tedy i dražších letů nebo se vám daří prodávat dražší letenky?
Je to kombinace obojího, letošní čísla jsou silně ovlivněna Velikonocemi, které byly v dubnu a kdy je poptávka vysoká. Každopádně výsledky jsou lepší, než jsme čekali.

Jaká je situace na evropském trhu s leteckou dopravou?
Ekonomické podmínky jsou velmi příznivé, na druhou stranu nechceme být po zkušenostech z minulosti příliš velkými optimisty. Kapacita u dopravců je velká a snížení poptávky může vést k velkému poklesu cen, zejména během zimy. Myslím, že nadcházející zima bude z pohledu cestujících a cen velmi příznivá.

Přesto dál flotilu rozšiřujete, do roku 2020 chcete mít 120 letadel. Je pro takový růst poptávka?
Rosteme stejným tempem několik let, svoji síť organicky rozšiřujeme. Přebíráme postupně Airbusy A321ceo a A320neo, u kterých vidíme ještě větší možnost úspor, náklady na sedačku mohou být až o desetinu nižší oproti stávající flotile.

Wizz Air couvá od minizavazadel, na palubu vezme zdarma i běžný kufr

Letos jste otevřeli první linku do Afriky, směřujete také dál na východ více do Ruska či Kazachstánu. Na které trhy se více zaměříte?
Jsme už ve 42 zemích. Naše expanze jde dál na východ, zajímá nás určitě severní Afrika.

Na českém trhu jste sice přítomní, ale svůj podíl spíše ztrácíte. Chystáte tu nějaké změny?
Je fér přiznat, že se nám v Česku nedaří tak, jak bychom chtěli. Situaci sledujeme.

Wizz Air z velké části vyrostl na dopravě lidí z východní Evropy za prací do Velké Británie. Bude mít nějaký dopad Brexit na váš byznys?
Je to už rok od rozhodnutí a zatím nevidíme žádný pokles, naopak ve Velké Británii rosteme o deset procent a na letišti Luton otevíráme svoji základnu. Větší problém je spíše kurz libry, který oslabuje. Nicméně Velkou Británii vidíme stále jako velký a perspektivní trh.

Autor:

Nejčtenější

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Další z rubriky

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

České dráhy vybaví 453 lokomotiv evropským zabezpečovacím systémem

Vizualizace nových vlaků Českých drah, které by se na pravidelných linkách měly...

České dráhy uzavřely první smlouvu na vybavení až 131 elektrických lokomotiv celoevropským zabezpečovacím zařízením...

Konkurenti vezmou drahám část zakázek. Příští rok bude krušný, říká šéf ČD

Prozatímní šéf. Radek Dvořák odhaduje, že povede České dráhy maximálně pět...

České dráhy na konci roku budou čelit nové výzvě. Kvůli konkurenci soukromníků přijdou ze dne na den o sedm milionů...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz