Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Wi-fi se drahám prodraží. V railjetech zaplatí víc než v pendolinech

  16:00aktualizováno  16:00
V době padajících cen elektroniky je to malý paradox - České dráhy zaplatí za montáž technologie pro připojení k internetu ve svých vlacích railjet více než před čtyřmi lety za zasíťování pendolin.

Soupravy Railjet Českých drah. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Internet v sedmi jednotkách railjetu se sedmi vozy vyjde dráhy na necelých dvacet milionů korun, tedy zhruba stejně jako před čtyřmi lety pendolina se stejným počtem vozů.

Jenže za stejnou částku nedostanou České dráhy rozhodně to samé. V případě pendolin ještě cena zakázky zahrnovala pětiletý provoz, tedy veškeré platby za přenesená data. V případě railjetů si je budou České dráhy platit extra. Náklady na data přitom mohou tvořit až polovinu hodnoty zakázky, ČD však tvrdí, že jde maximálně o jednotky procent.

Zmenšil se i samotný rozsah, podle zadávací dokumentace bude Českým drahám stačit ve vozech například poloviční počet routerů a přístupových bodů oproti pendolinům. Ceny modemů a routerů od té doby spadly o polovinu.

Českým drahám zasíťování provede společně ČD - Telematika a Simac. Nikdo jiný se do soutěže nemohl přihlásit, protože nesplnil podmínky účasti. Ty uvádějí, že firma musela mít reference na tři dodávky do vlaků s rychlostí nad 200 kilometrů v hodině v hodnotě nad 20 mil. korun. Ty vítězné sdružení také nemá, zajistilo si je od dodavatele routerů Icomera, který přitom ani není členem vítězného sdružení.

Mluvčí drah Radek Joklík vysvětluje vyšší cenu tím, že v railjetech je instalován hardware, který počítá s nejnovější verzí palubního portálu ČD. Jenže podle dokumentace jde o identický hardware jako v pendolinech, jen kusů je o polovinu méně.

České dráhy už před uvedením jednotek do provozu obdržely nabídky na zasíťování railjetů za téměř poloviční částku, ale nereagovaly.

Dopravce vymýšlí zůsoby, jak obejít zákon

Nejde o jedinou podezřelou zakázku s internetem na Českých drahách. Národní dopravce si stěžuje, jak často ho svazuje zákon o veřejných zakázkách, místo toho však vymýšlí způsoby, jak ho obejít.

Rozděluje totiž zakázky na zasíťování dalších vozů do menších celků tak, aby je nemusel otevřeně soutěžit. Příkladem je zadání zakázky na zasíťování dvaceti vozů řady Bdmpee. Zakázku bez soutěže za 3,9 milionu korun získala opět dceřiná společnost ČD - Telematika.

Fotogalerie

S ní přitom nemají České dráhy z loňského roku úplně nejlepší zkušenost. Bez soutěže získala zakázku na jiné vozy, jenže vozy dodala s několikaměsíčním zpožděním.

Firma totiž zapomněla, že se zásahy do vozů musí nechat schválit nejprve u Drážního úřadu. České dráhy ji za to pokutovaly, přesto se opět rozhodly využít jejích služeb a opět bez soutěže.

Zakázka na jiné vagony však současně ukazuje, jak předražené je pro ČD zasíťování railjetů. Zatímco jeden vůz v menší zakázce vychází na necelých 200 tisíc, jeden vagon v railjetu na dvojnásobek.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Dálniční známky půjde koupit i fyzicky, stát opět shání distributora

Stát ve čtvrtek vyhlásil výběrové řízení na síť distribučních míst elektronických dálničních známek. Systém by se tak...

České silnice otestují auta bez řidičů. Když obstojí zde, zvládnou všechno

Premium České vozovky se nabízejí vývojářům samořiditelných aut. Přehršle zákazů a příkazů, rušivé podněty okolí a další...

Letadla ČSA po dvou měsících vzlétla. Dopravce obnovil tři linky

ČSA po více než dvou měsících obnovily provoz. Na pondělních 12 letů do a z Amsterdamu, Paříže a Frankfurtu si...

České dráhy obnovují linku do Berlína. Na hranicích ale budou kontroly

České dráhy od pondělí začnou jezdit do Berlína. Půjde o jejich první obnovenou linku do ciziny po přerušení provozu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz