Úterý 17. května 2022, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 17. května 2022 Aneta

Rychlotrati do Brna a Ostravy mají zelenou. Vyjdou na více než 400 miliard

  14:01
Dvojice plánovaných vysokorychlostních tratí z Prahy do Brna a dále do Břeclavi a spojení Brno – Přerov – Ostrava dostaly zelenou. Stavby za více než 400 miliard korun se vyplatí vybudovat, rozhodla centrální komise ministerstva dopravy. První část z Poříčan do pražských Běchovic by měla být dokončená v roce 2030.

První terminál vysokorychlostní železnice Praha východ má novou podobu. Stavba započne v roce 2025. (17. prosince 2021) | foto: Facebook: Správa železnic

Se začátkem výstavby u tohoto úseku se počítá v v roce 2025. O dva roky později má podle plánu začít budování úseků ve středních Čechách a kolem Brna. V roce 2029 je v plánu začátek výstavby vysokorychlostní tratě přes Vysočinu.

„Po trati by mělo jezdit několik kategorií vlaků, ty nejrychlejší mají zvládat spojení mezi hlavními nádražími obou největších měst do šedesáti minut. Maximální provozní rychlost se předpokládá 320 kilometrů v hodině, minimální 200 kilometrů,“ uvedlo ministerstvo dopravy. Výrazně vyšší náklady si vyžádá vybudování brněnské trasy, která vyjde na bezmála 324 miliard korun. Pokračování ve směru na Přerov a Ostravu pak na dalších 83 miliard. 

Z Prahy bude budoucí rychlotrať směřovat východním směrem, kde je plánován první vysokorychlostní terminál u Nehvizd . Dále se bude trasa rychlovlaků stáčet jihovýchodním směrem k dalšímu terminálu u Světlé nad Sázavou a dalšímu u Jihlavy. Odtud rychlovlaky budou směřovat k terminálu a sjezdu na konvenční trať u Velké Bíteše, Brno - Vídeňská. Hlavní zastávkou v Brně ale bude prostor nového nádraží u řeky Svratky.   Směrem z Brna na jih vznikne rovněž nová trať vedená od současné západněji, v blízkosti Rakvic bude podle ministerstva dopravy napojená do trasy současné.

Ostravská větev počítá se vedením trasy v koridoru Brodek u Přerova – Prosenice – Ostrava-Svinov, kde vznikne stanice a oboustranný sjezd na konvenční trať u Hranic na Moravě. Zbytek směrem k Brnu je pak připravován jako konvenční trať pro dvousetkilometrovou rychlost, s tím že i zde se může do budoucna rychlost vlaků navýšit na shodných 320 kilometrů jako u severní části trasy.  „Podle rozhodnutí Centrální komise MD v rámci schvalování Studie proveditelnosti VRT Brno (Přerov) – Ostrava byla pro úsek Brno – Brodek u Přerova stanovena podmínka nejprve zpracovat ekonomické hodnocení pro vysokorychlostní trať toto hodnocení předložit Centrální komisi k dalšímu rozhodnutí,“ řekla MF DNES mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. 

Samotné studie, které mají propočítat, zda se výstavba tratí ekonomicky vyplatí, a v jaké podobě přiláká nejvíce cestujících, jsou už rok hotové. Dvanáctiměsíční skluz, než o materiálech rozhodla centrální komise, způsobilo to, že podle úřadu bylo nutné nejdříve vypracovat oponentní posudky a výsledky studie nechat překontrolovat. 

Soukromníci se spojili s Českými drahami. Chtějí silnější hlas při řešení výluk

Trasy vedoucí z hlavního města do Brna a Břeclavi a z Brna přes Přerov na Ostravu nejsou prvním vysokorychlostním tahem, který má první fázi přípravy za sebou. Už v září 2019 ministerská komise schválila základní parametry vysokorychlostního spojení z Prahy do německých Drážďan přes Ústí nad Labem a více než dvě desítky kilometrů dlouhý tunel pod krušnohorským masivem. 

Ani po schválení studie proveditelnosti německé větve není stoprocentně jasné, kudy přesně trať povede. Preferovaná trasa přes Ústí má totiž celou řadu odpůrců z řad obyvatel a spolků, kteří opakovaně poukazují na to, že se několik desítek let počítalo s vedením trasy v jiném koridoru umístěném západněji. Ten nepočítal s přímým napojením Ústí nad Labem. 

Právě napojení severočeského města tak, aby dojezdové časy vlaků do české metropole vycházely do 30 minut převážily, a ministerstvo dopravy se rozhodlo opustit v oblasti Litoměřicka a Ústecka vykolíkovaný koridor v Zásadách územního rozvoje.

  • Nejčtenější

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ruské lodě nabízejí kradené ukrajinské obilí. Putin pěl o rekordní sklizni

Rusko krade ukrajinské obilí a pokouší se ho prodat na mezinárodních trzích, stěžuje si Ukrajina. Moskva k tomu...

Jmenování Michla guvernérem ČNB vzbudilo na trzích strach, koruna oslabuje

Prezident Miloš Zeman jmenoval do funkce nového guvernéra centrální banky Aleše Michla, který je dlouhodobým odpůrcem...

ČNB zahájila měnové intervence, snaží se zvrátit oslabení koruny

Bankovní rada ČNB se na čtvrtečním mimořádném zasedání rozhodla zahájit intervence na devizovém trhu. Důvodem je...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...

  • Další z rubriky

Šanci na elektrizaci mají i lokálky. Prověřují se stovky kilometrů, co se vyplatí

Premium Česká železniční síť se snaží narychlo dohnat evropský standard v počtu kolejí pod trolejemi. Z celkových více než...

Dráhy snížily ztrátu na 1,6 miliardy korun. Pomohla nákladní doprava

České dráhy zakončily druhý covidový rok se ztrátou 1,6 miliardy korun. Proti roku 2020 se hospodaření státem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Co dál po dokončení rychlodrah? Český průmysl plánuje stavby pro vnoučata

Přestože se na výstavbě vysokorychlostních železničních tratí ještě ani nekoplo a i zvýšení rychlosti na omezených...

Cena ojetin vzrostla za pandemie o více než třetinu. Nyní stojí v průměru 179 tisíc

Ceny ojetých aut od vypuknutí pandemie vzrostly o 37,8 procenta. V Česku se tak cena průměrného ojetého vozidla zvýšila...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Památka na sověty. Turkmenistán hodlá jednou provždy uhasit Bránu do pekla

Sovětští důlní inženýři podnikli v šedesátých a sedmdesátých letech řadu misí. Jejich expedice do Turkmenistánu v roce...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...