Rychlovlaky z Prahy do Drážďan hned tak nepojedou, Česko plán brzdí

  5:12aktualizováno  5:12
Správa železniční dopravní cesty opět zpomalila přípravu vysokorychlostního spojení z Prahy do Drážďan. A to kvůli námitkám největší projekční firmy na železnici v Česku.

Případ zakázky na studii proveditelnosti pro tuto trasu přitom ukazuje, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) používá dvojí metr. Zatímco například při zakázce na studii polohy brněnského nádraží nelenila a smlouvu uzavřela i přes probíhající šetření u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, v případě zakázky na rychlé spojení do Německa zakázku rovnou přerušila a na několik měsíců nechala soutěž u ledu. Česko přitom s vysokorychlostními tratěmi zaspalo, otevření rychlé tratě chystají například už i v Maroku.

Oproti zakázce na studii v Brně je u soutěže na rychlovlaky do Drážďan podstatný rozdíl - zakázku by měla v Česku poprvé získat francouzská společnost Egis, která patří k největším projektantům v Evropě a má za sebou přípravu části tratí pro francouzské rychlovlaky TGV.

Soutěž však napadla tuzemská společnost Sudop Praha patřící do skupiny Sudop Group, která v Česku získává většinu projekčních zakázek na dráze a z velké části tak ovlivňuje podobu železnice včetně nákladných modernizací, které však rychlejší spojení často nepřinášejí.

Sudop se ve své námitce snažil napadnout, že SŽDC stanovila hodnotu zakázky příliš nízko, sám přitom nabídl o více než pětinu nižší cenu, než SŽDC odhadovala. Podle Sudopu byla navíc zadávací dokumentace neúplná a neurčitá. Požadoval zrušení soutěže a předběžné opatření, které by zabránilo uzavřít smlouvu s vítězem. SŽDC v odpovědi úřadu dodala seznam ještě levnějších studií proveditelnosti z minulosti. Antimonopolní úřad nakonec návrh Sudopu zamítl a správní řízení ukončil.

Vzniká další komise

Generální ředitel Sudopu Tomáš Slavíček uvedl, že další postup zvažuje ve spolupráci s právníky. Odmítl, že by šlo o obstrukci proti vstupu jiných zahraničních firem. „Zahraniční konkurence na trhu projektování železničních staveb v České republice působí více než 20 let. Je v zájmu všech účastníků tendru, ale především v zájmu zadavatele, aby podmínky zadání byly přesně specifikovány, což podle našeho názoru nebyly,“ řekl Slavíček.

Námitka zpozdila soutěže nejméně o čtvrt roku. To vše v době, kdy politici čím dál častěji připouštějí, že s vysokorychlostními tratěmi zaspali čas a na ministerstvu dopravy vzniká další komise, která má jejich přípravu urychlit.

„Smlouva nebyla podepsána, protože hodnotící komise zatím nerozhodla o výběru nejvhodnější nabídky. Z důvodu správního řízení před ÚOHS se celý proces dočasně pozastavil,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Podle ní je výhodnější vyčkat na rozhodnutí ÚOHS, že postup byl zákonný. Odmítá, že by se přístup SŽDC k napadeným zakázkám u antimonopolního úřadu nějak změnil.

Sbírky rozhodnutí ÚOHS však ukazují opak. V roce 2015 se zkoušela prosadit na železnici společnost Helika. V zakázce na studii proveditelnosti Železničního uzlu Brno dceřinou firmu velké německé projekční společnosti Obermeyer SŽDC vyloučila z formálních důvodů kvůli nedodání jednoho z podkladů. Neohlásili, že se změnilo jejich vedení a nedoložili nové výpisy z trestního rejstříku. Firma podala námitky k ÚOHS. Ten však nevydal předběžné opatření a SŽDC rychle uzavřela smlouvu s jinou firmou. ÚOHS nakonec nerozhodl ani ve věci samotného sporu, jen řízení zastavil pro bezpředmětnost kvůli uzavření smlouvy.

V případě drážďanské trati SŽDC odhadla cenu studie na 9,85 milionu korun. Nejnižší nabídku dalo sdružení Egis Rail a Cedop, požaduje 6,75 milionu korun. Stejné sdružení dalo nejlevnější nabídku i loni v soutěži na studii proveditelnosti na všechny rychlotratě u nás, tu však SŽDC zrušila.

Spojení do Drážďan může být první vysokorychlostní železnicí u nás. První plány počítají s tím, že v Praze vznikne například nový tunel z Balabenky až za Letňany, trasa pak vede přes Litoměřice a Ústí nad Labem a dlouhým tunelem pod Krušnými horami.

Z rychlých vlaků se stává čím dál větší politické téma a různé strany začínají čím dál častěji mluvit o tom, jakou jsou pro ně prioritou.

Zatím jde ale spíše o rétorické cvičení či utrácení peněz za různé konference. Kvůli pomalé přípravě rychlých tratí má jít příští týden k premiérovi šéf SŽDC Pavel Surý, příští týden se má sejít poprvé i nová pracovní komise k rychlotratím.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Brusel chce do deseti let o 30 procent čistší autobusy a náklaďáky

Kamiony zahltili dopravu do přístavu Dover na jihu Anglie při testu...

Výrobci autobusů a nákladních automobilů budou muset do roku 2030 snížit o 30 procent emise oxidu uhličitého ve...

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Ryanair chystá „lítačku“ pro věrné klienty. Chce za ni 5 000 korun

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800

Irská aerolinka Ryanair se přidává do řady dopravců, kteří nabízí svým zákazníkům věrnostní programy. Spouští totiž...

Najdete na iDNES.cz