Pondělí 30. ledna 2023, svátek má Robin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. ledna 2023 Robin

Rychlotrať do Polska se nevyplatí. Plány se musí předělat

Plánované vedení vysokorychlostní trati do Polska narazilo na zásadní problém. Zhruba 130 kilometrů kolejí, kde by vlaky mohly jet rychlostí od 250 do 320 kilometrů, se tak, jak je nyní navrženo, nevyplatí stavět. Vyplývá to z prvních výsledků studie proveditelnosti.

Výstavbu trasy pro rychlovlaky na Vysočině podporuje drtivá většina politických stran a hnutí. Ilustrační snímek: | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

„V současné době bohužel tato studie proveditelnosti nedosahuje takové ekonomické rentability,“ uvedl ředitel odboru přípravy vysokorychlostních tratí Martin Švehlík. Podle Správy železnic vychází analýza nákladů a přínosů (CBA analýza z anglického Cost-Benefit Analysis) u této konkrétní větve vysokorychlostní trati citelně hůře, než je požadovaná hodnota.

Česko považuje za efektivně vynaložené prostředky u dopravních staveb takové, jejichž takzvané vnitřní výnosové procento dosahuje hodnoty pěti procent.

Kupříkladu spojení Prahy s německými Drážďany přes Ústí nad Labem v tomto ukazateli dosáhlo hodnoty přes sedm procent, nebo spojení Praha–Brno–Břeclav se v nejvelkorysejší variantě, tedy u trati s 320kilometrovou rychlostí, blíží bezmála osmi procentům.

Projekt je třeba přepracovat

Ve srovnání s tím spojení z Prahy do Polska přes Hradec Králové se sjezdy u Pardubic a na Wroclaw dosahuje v porovnání nákladů a dopravních přínosů hodnot pouze v rozmezí mezi 0,8 až 1,8 procenta.

To ale podle Švehlíka neznamená automatickou stopku pro tuto pátou a poslední větev připravovaných rychlotratí. Znamená to ale nutnost projekt citelně přepracovat tak, aby byl ve spolupráci s ostatní plánovanou infrastrukturou ekonomicky efektivní. Důvodem je například to, že nízký koeficient nevznikl tím, že by si rychlotrať napojující dvě významná česká krajská města nenašla svoje cestující.

Rychlovlakem už v roce 2030? Bez dotací těžko, tvrdí České dráhy

Problém je spíše v počtu různých sjezdů a propojek na konvenční železnici, které náklady i pozdější provoz trati prodražují. „S jednotlivými kraji a s ministerstvem teď řešíme změnu dopravního konceptu a příští týden máme setkání s polskými kolegy,“ dodal Švehlík.

Plánovaná trať se u středočeských Peček odděluje od rychlodráhy na Brno a míjí Hradec Králové západním směrem podobně jako nedávno dostavěná dálnice D11. Jižně od Chlumce nad Cidlinou se počítá s odbočkou do Pardubic, prověřuje se rovněž vznik terminálu u Poděbrad. Od Hradce se pak stáčí k severovýchodu a míří k Trutnovu, kde se počítalo se sjezdem (napojení turisticky významné oblasti Krkonoš), a další sjezd byl plánovaný v okolí Jaroměře.

K této kostře původního plánu se ale postupně začaly nabalovat další požadavky. Letos v létě například dostali experti z projekční kanceláře Sudop úkol zpracovat kromě šestice původních tras ještě variantu se zastávkou u Stěžer na Královéhradecku, nebo další varianty s nižší navrhovanou rychlostí. Důvodem je skutečnost, že vedení města odmítalo stavbu kolejí v zastavěném území. Původně totiž Správa železnic počítala, že by část vlaků směřujících do Hradce z tratě sjížděla. Varianta se zastávkou u Stěžer ale snižuje rychlost jízdy v okolí města na 200 kilometrů.

Zároveň se zapracováním požadavků vedení města bylo nutné znovu prověřit možnosti modernizace některých stávajících tratí. Konkrétně jde o tratě z Hradce do Trutnova a Svobody nad Úpou, ze Starkoče do Václavic, z Nového Města nad Metují do Broumova a z Teplic nad Metují do Trutnova přes Adršpach.

Správa železnic řeší problém. Ústí chce rychlovlaky, ale nákladní vlaky ne

Páté vysokorychlostní spojení, které podle předběžných odhadů navíc nezatížených současnou inflací mělo vyjít na zhruba 150 miliard korun, je v rámci plánované sítě určitým otloukánkem. Na rozdíl od ostatních ramen je Správa železnic nenavrhla do prioritní sítě evropských spojení TEN -T a vystačila si se zařazením do doplňkové sítě. Tím se potřeba výstavby polské větve o dekádu odsunula k roku 2040.

Ani u nejrozpracovanějších projektů se ale nepočítá s tím, že by v roce 2030 mělo být všude hotovo. Příkladem jsou Středohorský a Krušnohorký tunel na trase Praha–Drážďany u kterých se počítá, že jen samotná výstavba po vyřízení všech razítek a papírů bude trvat deset let.

Absolutní prioritou pro českou železniční síť je příprava vysokorychlostních tratí, řekl Kupka v Rozstřelu:

Daňové přiznání 2023

Základní lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období 2022 připadá letos na pondělí 3. dubna. Interaktivní daňové formuláře umí vypočítat daně za vás.

Mohlo by vás zajímat

  • Nejčtenější

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Evropu čeká nemovitostní zvrat, varují experti. Hrozí potíže s financemi

Problémy s financováním exkluzivních staveb v evropských metropolích naznačují, že by Evropu mohl na realitním trhu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Státní podnik vyvinul vozidlo za 62 milionů, prodal jen 69 kusů

V soukromém firmě by to byl problém, ve státním podniku to nevadí. VOP CZ, firma Ministerstva obrany určená k výrobě a...

Závod o nejvyšší větrník se nevyplácí. Obří stavby se lámou a bortí

Případy pádů a přelomení větrných elektráren jsou ve světě čím dál častější. Důvodem je překotná snaha výrobců postavit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nebe nad Londýnem potemnělo. Lidé topí v kamnech, úřady jsou na ně krátké

Hlavní město Velké Británie čelí nejhoršímu znečištění ovzduší za několik posledních let. Příčinou jsou domácnosti,...

Několik lidí se dostalo na dotyk ke klenotům. Hrad je označil za odborníky

Premium Zatímco jiní mrzli v několikahodinových frontách venku před katedrálou svatého Víta, aby z několika metrů spatřili na...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Fotbal se mění, Slavia také. Trpišovský exkluzivně o trendech i návratu Stancia

Premium Když se ve chvilce volna vyrazil projít po pískovcových útesech a díval se, jak do skal narážejí mořské vlny, hlavou mu...

Nebe nad Českem ožilo. Provoz však stále nedosáhl předcovidového stavu

Letový provoz nad Českem loni stoupl na 550 194 letů, to bylo o 52 procent více než předloni. Jde zatím pouze o 64...

Čekání při koupi auta nevadí, vyšší cena ano. Elektrovůz neláká, říká průzkum

Na zpoždění dodávek aut si čeští zákazníci již zvykli. Raději než na jiné auto si zákazníci na svůj model počkají....

Kůže, mramor i vzrostlý strom. Pražské hlavní nádraží oživí luxus

Kavárnu v severním traktu takzvané Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží bude zdobit bar z mramoru a mosazi, VIP...

Materiálová krize skončila? Na dálnicích stát překvapivě ušetří

Premium Ne všechno je dražší. Cenu liniových staveb se daří citelně snižovat. Proti očekávání jsou vysoutěžené ceny dopravních...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Františka Ringo Čecha odvezli do nemocnice, je v ohrožení života

František Ringo Čech (79) byl v neděli večer podle zdrojů CNN Prima NEWS převezen do pražské Nemocnice Na Homolce....

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Z šestnáctileté dívky se vlivem vzácného onemocnění stala stařenka

Raizel Grace Calago z Filipín se ještě před dvěma lety účastnila soutěže krásy. Dnes ale vypadá jako padesátiletá žena...

Evu Decastelo mi kdysi vyfoukl Ruppert, měl větší tah na branku, říká Třeštík

Fotograf Tomáš Třeštík vyměnil loni spisovatelku Radku Třeštíkovou, se kterou má dvě děti, za novou partnerku,...

Nahota dospívajících? Film Modrá laguna by dnes neprošel, míní Shieldsová

Brooke Shieldsová zavzpomínala na natáčení slavného snímku z roku 1980 s názvem Modrá laguna. Podle sedmapadesátileté...