Výroba aut v automobilce Hyundai Motor v Nošovicích. (14. dubna 2020)

Výroba aut v automobilce Hyundai Motor v Nošovicích. (14. dubna 2020) | foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Výroba aut se začíná blížit předkrizovým hodnotám. Registrace také rostou

  • 15
Vrátit výrobu aut k číslům alespoň podobným předkrizovým hodnotám se tuzemským automobilkám podařilo zhruba v polovině léta. V září počet vyrobených aut zaostával za loňským obdobím s bezmála 120 tisíci novými vozy o 4,5 procenta. Během září se meziročně zvýšily registrace nových aut o zhruba sedm procent na necelých sedmnáct tisíc vozidel.

Relativně slušná čísla ze třetího čtvrtletí nicméně nedokázala zvrátit slabý výsledek jarních měsíců, kvůli kterým je výroba aut v tuzemsku celkově o čtvrtinu nižší. 

Růst výroby v září byl podle statistik Sdružení automobilového průmyslu Auto SAP tažený Škodou Auto, která meziročně zvýšila produkci osobních vozů o o 2,5 procenta a za prvních devět měsíců letošního roku vyrobila přes 530 tisíc vozidel. Také nošovický Hyundai oproti předchozím měsícům zvýšil produkci, když v září vyrobil 26 400 vozidel (-12,2 procenta). Celkově v tomto roce pak vyprodukoval 163 440 automobilů,“ uvedlo sdružení. 

Už se nevyrábí na sklad

Září bylo rovněž prvním měsícem po jarní koronavirové krizi, kdy se v Česku prodalo více aut než v předchozím roce. Podle statistik Svazu dovozců automobilů SDA se během září meziročně zvýšily registrace nových aut o zhruba sedm procent na necelých sedmnáct tisíc vozidel nově uvedených do provozu v Česku. V těchto číslech nicméně nejsou zahrnuty pouze vozy vyrobené v tuzemsku, ale obsahují i nová vozidla dovezená ze zahraničí. 

„Není to tak, že by se vozidla vyráběla na sklad. Automobilky plní objednávky, které získaly v předchozích měsících. I v Evropě se zvedají registrace nových aut, v Číně i v dalších částech světa se trh s automobily zotavuje,“ řekl MF DNES mluvčí Auto SAP Vojtěch Severýn.

Automobilový průmysl byl jedním z nejvíce zasažených oborů tuzemského hospodářství během koronavirové krize, kdy se prodeje vozidel během karantény a uzavření autosalonů téměř zastavil. Kromě prodeje nových aut se propadl i prodej ojetin, což je podle prodejců způsobené tím, že na přechod obchodu s auty byť ojetými z kamenných prodejen do online prostředí zatím ještě nejsou spotřebitelé připraveni. Dá se tedy očekávat, že v případě uzavření obchodů a autosalonů prodeje aut v Česku opět poklesnou. 

Škoda kvůli koronaviru zpomalila vývoj. Nová Fabia ale příští rok dorazí

Kromě osobních aut se v uplynulých třech měsících dařilo omezovat propad produkce i výrobcům autobusů a nákladních vozidel. V září bylo vyrobeno 507 autobusů, tedy meziročně o 5,4 procenta více. Za prvních devět měsíců roku bylo v Česku vyrobeno 3 516 autobusů, což stále představuje téměř osmiprocentní meziroční pokles. Z vyrobených autobusů našlo kupce v tuzemsku o 6,5 procenta více, zatímco export se smrskl o 18,8 procenta. 

Jediný tuzemský výrobce nákladních vozidel Tatra Truck pak za první tři čtvrtletí zvýšil výrobu na 911 nákladních vozidel, v meziročním srovnání navýšila produkci o 7,2 procenta, z nichž větší část skončila v zahraničí.