"Naším hlavním zájmem je skutečná liberalizace železniční dopravy v České republice. Rozhodli jsme se proto nepodnikat už žádné další kroky, které by celý proces nadále neúnosně zdržovaly," zdůvodnil ředitel Arrivy Jaroslav Richter, proč se zastává firmy podnikatele Radima Jančury.
Stát vyřadil Arrivu ze soutěže na první státem dotovanou železniční trať v polovině února. Ministerstvo argumentovalo tím, že železniční firma nedoložila nutné vzdělání minimálně u dvou manažerů. S tím Arriva nesouhlasila, odvolala se, ale neuspěla (čtěte první tendr na rychlíky v ohrožení).
Podruhé se odvolávat nechce, místo toho se překvapivě zastala RegioJetu, který zůstal v tendru jako jediný zájemce. Arriva nesouhlasí s názorem, že by měl stát v takovém případě soutěž zrušit a vyhlásit znovu.
"Argument, že zákon o veřejných zakázkách neumožňuje pokračovat ve veřejné zakázce, o kterou se uchází pouze jediný zájemce, v tomto případě neplatí, protože veřejná zakázka byla vyhlašována ještě podle starého zákona, který nic takového nepožadoval," tvrdí Arriva v tiskovém prohlášení.
Ministerstvo však trvá na tom, že bude muset soutěž zrušit. "MD vyčká až uplyne lhůta pro odvolání k ÚOHS a následně soutěž zruší. Jinou možnost podle zákona nemá," uvedl mluvčí Tomáš Neřold.
RegioJet se domnívá a zároveň doufá, že stát by měl vyhlásit vítěze a pokud to neudělá, tak okamžitě vyhlásit nové výběrové řízení. "V žádném případě se nemůže zastavit liberalizace železniční dopravy," uvedl mluvčí RegioJet Aleš Ondrůj.
Ministerstvo dopravy vítá, že Arriva nechce protahovat spor o vyloučení ze soutěže, vzkázal prostřednictvím tiskového mluvčího ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Jeho úřad nyní počká na konec lhůty, kterou má Arriva na odvolání k antimonopolnímu úřadu a poté veřejnou soutěž zruší. Jinou možnost prý zákon neumožňuje. Liberalizace dálkové dopravy na železnici se tím ale nezastaví. Na jejím pokračování má úřad zájem stále, dodal šéf dopravního resortu.