Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Další ranvej pro Ruzyň? Gatwicku stačí jedna, lidí zvládne trojnásobek

  10:00
Letiště Praha chystá zásadní investici do nové paralelní vzletové a přistávací dráhy, aby mohlo odbavit nejméně 21 milionů cestujících ročně. Ve světě však existují letiště, která zvládnou i s jedinou ranvejí mnohem víc lidí. Například londýnský Gatwick odbaví s jedinou drahou 44 milionů cestujících. Je tedy v Praze další ranvej potřeba?

Přílet Airbusu A380 do Prahy | foto: Ondřej Hájek

Na první pohled je to jasné. Proč ale nezvládne Ruzyně, která loni odbavila 13 milionů cestujících a plánuje za miliardy korun novou ranvej, odbavit tolik lidí co Gatwick? Jednou z odpovědí je pohled na pohyb letadel na druhém největším londýnském letišti na serveru Flightradar24, který sleduje letecký provoz v reálném čase.

Fotogalerie

Zejména ve všední den nemíří letadla na přistání rovnou k ranveji, ale často musí kroužit několikrát poblíž letiště a vyčkávat na povolení k přistání. To je na Ruzyni většinou výjimkou, letadla nemusí dispečeři zdržovat zbytečně ve vzdušném prostoru kolem Prahy.

„Vzdušný prostor nad Gatwickem je uzpůsoben pro vyčkávání letadel ve vzduchu před přistáním, který pomáhá navýšit propustnost ranveje,“ říká mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková. V praxi to znamená, že letadla krouží před letištěm a čekají na povolení k přistání.

55 letadel za hodinu na Gatwicku, 46 v Praze

Zatímco na Ruzyni je často vlna příletů za sebou následovaná vlnou odletů, Gatwick funguje hlavně v režimu přílet-odlet-přílet. Ten je časově efektivnější, rozestupy jsou kratší. Mezi příletem a odletem je totiž menší časový rozstup, protože se navzájem neovlivňují na trati (příletové nebo odletové).

Největší letiště s jednou drahou

Londýn-Gatwick

Xiamien (Čína)

Londýn-Stansted

Fukuoka (Japonsko)

San Diego (USA)

„Jedno letadlo přistává a než se vyklidí z dráhy pryč, tak může ‚najíždět‘ další letadlo na odlet a de facto vzápětí může dostat povolení ke vzletu. A také opačně - jakmile odlétávající letadlo opustí dráhu, může už míjet práh dráhy to přistávající,“ vysvětluje Janoušková.

Dráha na Gatwicku je tak v letecké terminologii propustnější. Zatímco v Praze zvládnou na hlavní dráze 46 pohybů za hodinu, v Londýně 55. Mluvčí Řízení letového provozu (ŘLP) Richard Klíma navrch upozorňuje, že tvar hlavní dráhy RWY 06/24 není ideální, protože nemá tolik rychlých výjezdů, kterými mohou letadla opustit hlavní dráhu. „To způsobuje, že letadla po přistání stráví na ranveji delší čas. Navíc se nedá předem určit, kterým výjezdem letadlo dráhu opustí,“ říká.

Plán pražského letiště s jednou dráhou.

Plán pražského letiště s jednou dráhou.

Plán pražského letiště se dvěma dráhami.

Plán pražského letiště se dvěma dráhami.

Rozdíly podle něj mohou být být dvacet až pět a dvacet sekund a je tedy třeba volit mezi letadly na přistání větší rozstupy. „Abychom pracovali bezpečně a minimalizovali počet nezdařených přiblížení, která by byla způsobena obsazeností ranveje předcházejícím letadlem. To má negativní vliv na kapacitu dráhy,“ řekl Klíma. ŘLP stavbu nové dráhy dlouhodobě podporuje.

Více výjezdů z ranveje

Kapacita se dá měřit i ukazatelem ROTA (runway occupancy time on arrival), který srovnává letiště podle toho, jak letadla zůstávají na dráze dlouho. Praha je v tomto ohledu výrazně za Gatwickem. To by měly vyřešit právě další rychloodbočky z hlavní dráhy, zhruba 400 až 500 metrů po sobě. „Posádka si tak může vybrat správnou odbočku, na kterou bude optimálně brzdit. A pokud nedobrzdí, velmi záhy následuje další,“ dodala Janoušková.

I proto Letiště Praha chystá ještě před novou drahou výstavbu nových pojezdových drah pro rychlé odbočení. To navýší relativní koordinovanou kapacitu dráhy na 48, v době špičky dokonce na 50 pohybů za hodinu.

Menší počet cestujících je způsobený i skladbou letadel. Gatwick má více dálkových linek se širokotrupými letadly s kapacitou nad tři sta míst, naopak minimum provozu tvoří menší turbovrtulová letadla s řádově desítkami míst. O lety do Londýna je takový zájem, že silný provoz je v podstatě celodenní, zatímco v Praze stále existují velké výkyvy mezi přepravní špičkou a dobou se slabším provozem (přepravní sedlo).

Rozhodujícím faktorem je i hluková zátěž

Podle Janouškové nemůže mít Letiště Praha model Gatwicku i kvůli tomu, že klade velký důraz na redukci hlukových dopadů na okolí letiště. „Nechceme zvyšovat dráhovou kapacitu stejným způsobem, jako to umožňuje Gatwick, nebylo by to odpovědné k okolí,“ tvrdí Janoušková.

Nová dráha na Ruzyni by sice přinesla části lidí větší hlukovou zátěž, výrazně více obyvatelům v okolí letiště by však hluku naopak ubylo. Zcela totiž skončí provoz na ranveji 12/30, která se používá v případech odstávky hlavní dráhy. Vede na ní přiblížení přes hustě osídlené oblasti, například sídliště Řepy.

O nové dráze se mluví už přes deset let, pohádkový byznys z ní zatím měla skupina Penta, když před časem koupila pozemky pro ní, aby je vzápětí prodala s velkým ziskem (více jsme psali zde). Letiště potřebu nové dráhy vysvětluje tím, že letecká doprava roste a stávající kapacita už brzy nebude stačit. Také na Gatwicku plánují výstavbu paralelní dráhy.

Autor:
  • Nejčtenější

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...

Vaříme zadarmo, zoufají si restauratéři. Za rozvoz platí 30 procent

Restauratéři i Svaz obchodu a cestovního ruchu kritizují provize rozvozových firem. Vyzvali je, aby projevili...

Poslanci kývli na delší ošetřovné, kompenzaci pro podnikatele i přerušení EET

Nárok na ošetřovné při péči o děti do deseti let budou mít lidé po celou dobu uzavření škol. Kývli na to poslanci. Výše...

Poslední šichta před zavřením pánského holičství končila v šest ráno

Pobolívala jej kolena a chodidla, ale cítil se nabitý energií. V šest hodin ráno mu skončila směna, kterou neplánoval....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S penězi problém nebude. Čekejte stabilitu a levné úvěry, říká Michl z ČNB

Česká národní banka zřejmě nebude v dohledné době hýbat úrokovými sazbami, které drží kvůli koronavirové krizi nízko....

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

V Berlíně se válčí o silnice. Cyklistům pruhy nestačí, řidiči je nechtějí

Pandemie koronaviru měla být příležitostí pro evropská velkoměsta zbavit se hustého provozu aut. Na první pohled...

Ministerstvo zamítlo stížnost Českých drah. Rychlíky bude dál vozit Arriva

Ministerstvo dopravy zamítlo stížnost Českých drah na průběh takzvaného rozstřelu, ve kterém úřad vybíral provozovatele...

Paliva v Česku opět zdražují, podepisuje se na tom slabá koruna

Průměrné ceny pohonných hmot v Česku za poslední týden stouply. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 je v průměru...

Podpora autobusům se rozdělí podle emisí, na nájem stát přispěje polovinou

Podnikatelé, kteří mají kvůli opatřením zavřené nebo omezené provozy, budou moci žádat za 3. čtvrtletí o příspěvek na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...