Pátek 27. listopadu 2020, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 27. listopadu 2020 Xenie

Žákovy výměny šéfů: z dopravy zní kritika i chvála. Rusnok má výhrady

  13:37
Nenadálé odvolání tří šéfů organizací podřízených ministru dopravy Zdeňkovi Žákovi bylo v některých případech oprávněné, myslí si lidé, kteří s dotčenými institucemi přicházejíí do styku. Premiér Jiří Rusnok vyjádřil své výhrady a řekl, že by sám jednal asi jinak, Žákovi nicméně věří.

Premiér Jiří Rusnok vyjádřil určité výhrady k tomu, jak ministr dopravy Zdeněk Žák (na snímku) vyměnil šéfy tří jemu podřízených organizací. Sám ale své pochyby nepokládá za zásadní a má v ministra důvěru. | foto:  František Vlček, MAFRA

Na oprávněnost odvolání ředitelů usuzují hlavně lidé, kteří přicházejí do styku s Ředitelstvím vodních cest (ŘVC) a Drážním úřadem (DÚ).

V případě Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) naopak řada lidí z oboru nechápe, proč přichází nový šéf bez jakýchkoliv zkušeností s dopravním stavitelstvím.

Asi bych to dělal jinak, řekl premiér Rusnok o výměnách

Premiér Jiří Rusnok v televizních Otázkách Václava Moravce v ČT řekl, že řízení institucí, v nichž ministr dopravy Žák vyměnil ředitele, bylo "poznamenáno velkými manažerskými chybami a nebylo možné čekat dál".

"Ministři mají zodpovědnost za organizace, které řídí. Chápu, že tam chtějí mít lidi, kterým věří. Já bych to asi dělal jinak, ale beru to tak, že ministr Žák má dostatek argumentů. Je potřeba, aby ty organizace byly správně řízeny," řekl Rusnok.

O způsobu výměny pak řekl, že "to úplně profesionální není". Za ideální by pokládal, kdyby se na nová místa konala výběrová řízení.

Zdeněk Žák minulý týden odvolal šéfa Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka, kterého nahradil Pavlem Kočicou. Výměna nastala i na Drážním úřadu, kde nastoupil na post ředitele Jiří Hanuš místo Pavla Kodyma. Jiřího Skalického v čele Ředitelství vodních cest nahradil Lubomír Fojtů (více o rošádě čtěte zde).

Žák mluví o nových ředitelích jako o odbornících. Zatímco v případě Drážního úřadu a ŘVC je to nezpochybnitelné, příchod Pavla Kočici je dosud velkou záhadou. Nový šéf organizace s rozpočtem 35 miliard korun přichází z několika malých firem s obratem v řádech milionů korun.

"V projektech zajišťovaných našimi firmami šlo zhruba o sto lidí. U větších projektů lze započítat i pracovníky subdodavatelů, takže jsem příležitostně stál v čele týmu několika set lidí," řekl Kočica na dotaz, jak velký tým lidí dosud vedl.

Největší rozpaky budí výměna "hlavního silničáře"

ŘSD za Čermáka provedlo řadu systémových změn, například se zcela mění způsob zadávání oprav silnic, kterým ročně protečou ne zcela průhledně čtyři miliardy korun. Ostatně, ani Žák mu nic konkrétního nevytkl, jen údajnou nedostatečnou razanci při jednáních.

"Byl to po dlouhé době ředitel, který se snažil dát ŘSD do fungující podoby. Se stavem, v jakém to převzal, to však není otázka měsíců, ale let," míní například majitel projektantské firmy Valbek Roman Lenner. "ŘSD zdědil jako organizačně i personálně velmi vyprahlou organizaci. Potřeboval stoprocentní podporu ministerstva, ale nemám pocit, že by ji opravdu měl," dodal dopravní expert ČSSD Pavel Švagr.

Kočica je čtvrtým šéfem ŘSD, který neprošel žádným výběrovým řízením, naposledy "hlavního silničáře" vybíralo ministerstvo dopravy za dob Aleše Řebíčka. Tehdy vyhrál Alfred Brunclík, dnes za své působení na ŘSD trestně stíhaný. "Správné by bylo vypsání výběrového řízení s výjimkou jmenování lidí, kteří skutečně profesně i manažersky něco znamenají," míní Švagr.

Kočicovo jméno nezná nikdo z velkých stavebních firem v oboru. Firmy se přitom netají kritikou již bývalého ředitele Davida Čermáka. "Naprosto řízení ŘSD nezvládal. Paní Pošvářová tam zcela destabilizovala celou organizaci a nechal si ji tam," uvedl Petr Svoboda, šéf Sdružení pro výstavbu silnic.

Naráží tak na ředitelku odboru kontroly staveb Miloslavu Pošvářovou, která spustila vlnu reklamací nových úseků a na jejíž "nekonstruktivní přístup" si stavbaři dlouhodobě stěžují. "Pokud ho kritizují stavební firmy, nevidím na tom nic špatného. Šéf ŘSD by neměl být u nich oblíben. Jeho působení nehodnotím negativně, chybělo mu od ministerstva jasné zadání," zastává se Čermáka Švagr.

Drážní úřad diskriminoval české výrobce, naznačil ministr

Personální výměny u dalších dvou organizací lidé z oboru vnímají podstatně lépe, jde ale o organizace s podstatně menším průtokem státních peněz. ŘVC letos i s investicemi má zhruba čtvrtmiliardový rozpočet, Drážní úřad dokonce jen 60 milionů korun.

Na výměně šéfa Drážního úřadu nevidí žádný problém Jan Paroubek, provozní ředitel Leo Expressu. S úřadem má bohaté zkušenosti, stál i u startu RegioJetu.

"Jiřího Hanuše vnímám jako odborníka na svém místě a jsem přesvědčen, že jeho jmenování na místo ředitele Drážního úřadu byla dobrá volba. Doufám, že se nyní nastaví jednotná pravidla pro procesy například při schvalování vozidel nebo jejich změn. Dosud často nastala situace, kdy na stejnou věc vyžadoval úřad jiné dokumenty, jeho chování nebylo příliš předvídatelné," říká Paroubek.

Žák vysvětloval odvolání ředitele Pavla Kodyma i tím, že se mu rozpadl tým odborníků a samotného Hanuše vyhodil. Ministr zmínil i přístup ke schvalování nových vozidel, který prý diskriminuje české výrobce. Z toho může těžit například Škoda Transportation, ta ale personální výměnu nechala bez komentáře.

Šéfa vodních cest čeká úkol celoročně splavnit Labe u Děčína

S velkými emocemi přijal své odvolání pověřený šéf ŘVC Jan Skalický. Jeho křeslo se kymácelo dlouho, Žákův předchůdce Zbyněk Stanjura namísto odvolání zvolil raději zrušení celého úřadu. K tomu ale kvůli pádu Nečasovy vlády nedošlo.

Skalického místo obsadil manažer ČSPL (pozůstatek Československé plavby labské zabývající se nákladní dopravou, pozn. red.) Lubomír Fojtů. Stejná firma přitom jedná se státem o prodeji jednoho z pozemků za miliony korun.

Poslední ránou pro Skalického byla studie objednaná za dva miliony korun, kterou si chtěl nechat od ministerstva před pár týdny proplatit. Studie například "objevila", že na stavby jsou potřeba dotace či soukromé peníze, kontroloři odhadli hodnotu práce na maximálně několik desítek tisíc korun.

"Pan Skalický byl sice razantní, ale žádné výsledky to nepřineslo. Styl buldozer někdy přináší ovoce, ale v jeho případě ne. Z hlediska nákladní plavby jeho působení nepřineslo nic," hodnotí působení Skalického spolumajitel firmy Evropská vodní doprava - Sped Lukáš Hradský. "Fojtů je člověk od plavby, to není na škodu. Bez změny legislativy, která by konečně umožnila celoroční splavnění Labe u Děčína, ale velké šance stejně nemá," myslí si Hradský.

Autor:
  • Nejčtenější

PŘEHLEDNĚ: Co mění daňový balíček. Spočítejte si úsporu

Sněmovna schválila balík daňových změn, který přináší nejzásadnější změnu ve zdanění výdělku od roku 2008, kdy se...

Stovky firem se pokusily zneužít program Antivirus, říká Maláčová

V rámci programu Antivirus se několik stovek firem pokusilo o jeho zneužití. V pořadu Otázky Václava Moravce České...

Letos bez šance, zlobí se zákazníci. Ikea nestíhá nápor online objednávek

Švédská nábytkářská firma Ikea je v probíhající druhé vlně pandemie nemoci covid-19 na hraně svých kapacit. Počet...

Spor o Dukovany. Piráti chtějí Zemanovu muži Nejedlému vzít diplomatický pas

Poslanec Pirátů Jan Lipavský vyzval ministra zahraničí Tomáše Petříčka z ČSSD, aby odebral diplomatický pas Martinovi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Společný podnik českých a německých zbrojařů ponese jméno Tatra

Společný podnik české společnosti Czechoslovak Group (CSG) s německým zbrojařským gigantem Rheinmetall bude sídlit v...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Povinné ručení zdražilo na průměrných 6 460 korun, to je pojištění octavie

V říjnu průměrná cena povinného ručení dosáhla 6 460 korun, což je o 50 korun více než v září. Za tuto částku bylo...

Soukromých dálnic přibude, další na řadě je alternativa k brněnské D1

Premium První tuzemský dálniční PPP projekt ještě není hotov, přesto ministerstvo dopravy už chystá další mnohamiliardovou...

Lákaly na levné lety, teď norské aerolinky žádají ochranu před bankrotem

Jde o dosud největší oběť pandemie v leteckém sektoru. Nízkonákladové aerolinky Norwegian Air ve středu zažádaly u...

Kudy pojedou rychlovlaky do Polska? Správa železnic plánuje nové trasy

Premium Do Pardubic vlakem z Prahy za 40 minut nebo rychlejší cestování do Krkonoš. Podoba dalšího vysokorychlostního spojení...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...