Anketa, zanedbaná a léta opuštěná trať č. 144 z Lokte do Krásného Jezu.

Anketa, zanedbaná a léta opuštěná trať č. 144 z Lokte do Krásného Jezu. | foto: Klub přátel lokálek

Prales lemující koleje do Slavkova zmizí, naděje na obnovu trati ožila

  • 27
Správa železniční dopravní cesty se rozhodla, že na jaře vykácí "prales" podél historické trati z Lokte do Krásného Jezu. Ta je už od května 1997 mimo provoz, koleje a pražce během 15 let postupně zarostly. Teď svitla naděje na zmrtvýchvstání slavkovské železnice.

"Je to pokrok po mnoha letech jednání a leštění klik na úřadech. Jsem mírný optimista," uvedl Robert Koutný z Hospodářské a sociální rady Sokolovska, který zároveň pracuje na SŽDC v Karlových Varech.

"Vykácení souvislého porostu bude stát několik milionů korun. Jsou tam i stromy s kmeny o obvodu 40 centimetrů. Chápu to jako první hmatatelný důkaz, že se s tratí bude něco dít," doplnil Koutný.

Oznámení o čištění trati už dostal Městský úřad v Horním Slavkově. Náletové dřeviny chce správce železnice vymýtit zatím jen v šest kilometrů dlouhém úseku z Ležnice do Krásného Jezu.

Důvod je jasný. Právě tuto část potřebuje firma Legios jako vlečku, aby po ní mohla z Horního Slavkova převážet k zákazníkům své výrobky - tisíc železničních cisternových vagonů ročně.

Nyní Legios díly cisteren nakládá na auta a vozí je k montáži po silnici do své fabriky v Lounech.

Trať bude potřebovat i firma Sanaka, která by ve Slavkově chtěla otevřít staré odkaliště a začít tu těžit tisíce tun písku.

Historie železnice

Loket - H. Slavkov - Krásný Jez

Celková délka: 15,1 km
Začátek stavby: 12. 10. 1899
Pravidelná doprava: od 7. 12. 1901, šest stanic a pět zastávek, pět velkých mostů a čtyři tunely
Horská železnice: nejnižší místo 394,4 m. n. m. (Loket), nejvyšší 610 m. n. m. (Ležnice)
Horní Slavkov získal napojení jak na Karlovy Vary, tak na Mariánské Lázně
Konec provozu: 31. května 1997, kvůli havarijnímu stavu železničního svršku

"Je domluveno, že Legios umožní Sanace nakládat písek do vagonů ve svém areálu. Správa železnic by se spolu s ministerstvem dopravy měla postarat, aby přeprava zboží a surovin nezatěžovala silnici a naše občany," apeluje starostka Horního Slavkova Jana Vildumetzová.

Pokud si firma Legios objedná provoz na trati, měla by SŽDC podle předchozí dohody najít peníze na rekonstrukci mrtvé železnice. Na SŽDC dál také leží žádost Legiosu o odkoupení trati.

Strojírenská firma by chtěla kolejiště získat a opravit v případě, že to nakonec neudělá stát. Vláda minulý týden odložila rozhodnutí prodat jedenáct regionálních železnic. Ta slavkovská byla na seznamu.

Náměstek hejtmana pro dopravu Petr Navrátil zopakoval, že když se podaří trať opravit, kraj si od některého z dopravců objedná osobní dopravu.

"Záleželo by na parametrech - tedy jestli to bude jen vlečka, nebo regulérní železnice," uvedl Navrátil.

trasa železnice

trasa železnice