O novém šéfovi drah se má rozhodnout příští týden. Podle Jančury Žaluda výrazně zhoršil hospodaření drah, a navíc manipuluje s informacemi.
Jančura přišel s požadavkem na odvolání na pondělní tiskové konferenci, kde analyzoval data, která získal z ministerstva. Z nich je poprvé v historii jasné, jaké částky stát Českým drahám doplácí (čtěte Magie podle Českých drah. S daty o rychlících čarují, jak se jim hodí).
Šéf RegioJetu se zarazil především nad objemem dotací na trati mezi Prahou a Brnem. Ministerstvu nabídl, že pokud bude dostávat stejné dotace, na této trase bude jezdit za korunu.
"Provozovatel žlutých vlaků se také ohradil proti tomu, že stát sice se vstupem konkurence na trať z Prahy do Ostravy přestal tuto linku dotovat, ale ponechal dotace na trati Praha-Olomouc-Luhačovice/Zlín/Vsetín. Ta přitom z 80 procent kopíruje komerční trať, kde jezdí RegioJet a nově i Leo Express. Dráhy na tomto spoji od ministerstva dostávají 143 milionů ročně, za každý kilometr 77 korun.
"RegioJet je připraven soudně usilovat o to, aby výše dotace byla snížena o 80 procent, tj. ze 143 milionů korun na 28 milionů za rok," ohradil se RegioJet. Stát by tím ušetřil 122 milionů korun ročně.
"České dráhy se ohrazují proti zveřejňování informací, které považují za obchodní tajemství i proti následné nepřesné a bohužel i úmyslně zmanipulované interpretaci některých těchto údajů," uvedl v reakci na Jančurova slova mluvčí drah Radek Joklík.
Efektivnost provozu ČD podle něj dokládá srovnání se zahraničím. "Například německá DB Regio dostala v roce 2011 od objednatelů úhrady vyšší v průměru o 81 Kč na vlakový kilometr a Slovenské železnice získaly od státu na jeden vlakový kilometr o 62 Kč více než České dráhy," říká Joklík.