Jančurův útok na dráhy. Vyhoďte Žaludu, do Brna pojedeme za korunu

  11:18aktualizováno  14:24
Spory mezi Českými drahami a RegioJetem po zveřejnění dat o ztrátovosti jejich rychlíkových linek vrcholí. Šéf RegioJetu Radim Jančura v pondělí vyzval, aby ministr dopravy už neprodlužoval šéfovi Českých drah Petru Žaludovi jeho smlouvu a nechal ho z drah odejít.

O novém šéfovi drah se má rozhodnout příští týden. Podle Jančury Žaluda výrazně zhoršil hospodaření drah, a navíc manipuluje s informacemi.

Jančura přišel s požadavkem na odvolání na pondělní tiskové konferenci, kde analyzoval data, která získal z ministerstva. Z nich je poprvé v historii jasné, jaké částky stát Českým drahám doplácí (čtěte Magie podle Českých drah. S daty o rychlících čarují, jak se jim hodí).

Šéf RegioJetu se zarazil především nad objemem dotací na trati mezi Prahou a Brnem. Ministerstvu nabídl, že pokud bude dostávat stejné dotace, na této trase bude jezdit za korunu.

"Provozovatel žlutých vlaků se také ohradil proti tomu, že stát sice se vstupem konkurence na trať z Prahy do Ostravy přestal tuto linku dotovat, ale ponechal dotace na trati Praha-Olomouc-Luhačovice/Zlín/Vsetín. Ta přitom z 80 procent kopíruje komerční trať, kde jezdí RegioJet a nově i Leo Express. Dráhy na tomto spoji od ministerstva dostávají 143 milionů ročně, za každý kilometr 77 korun.

"RegioJet je připraven soudně usilovat o to, aby výše dotace byla snížena o 80 procent, tj. ze 143 milionů korun na 28 milionů za rok," ohradil se RegioJet. Stát by tím ušetřil 122 milionů korun ročně.

"České dráhy se ohrazují proti zveřejňování informací, které považují za obchodní tajemství i proti následné nepřesné a bohužel i úmyslně zmanipulované interpretaci některých těchto údajů," uvedl v reakci na Jančurova slova mluvčí drah Radek Joklík.

Efektivnost provozu ČD podle něj dokládá srovnání se zahraničím. "Například německá DB Regio dostala v roce 2011 od objednatelů úhrady vyšší v průměru o 81 Kč na vlakový kilometr a Slovenské železnice získaly od státu na jeden vlakový kilometr o 62 Kč více než České dráhy," říká Joklík.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní...

Šest z deseti kamionů jezdí v Česku naložených více, než je povoleno. Jedno přetížené nákladní vozidlo přitom podle...

Železničáře čeká převlékání. Správa železnic představila nové uniformy

SŽDC dnes představila nové drážní uniformy.

Výpravčí a další zaměstnance Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) čeká do dvou let převlékání do nových stejnokrojů....

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Najdete na iDNES.cz