Výběr mýta může příští rok skončit, připustil poprvé Ťokův úřad

  12:03aktualizováno  12:03
Ministerstvo dopravy poprvé přiznalo, že od ledna příštího roku může nastat situace, kdy nebude kvůli vlastní neschopnosti vybírat od kamionů na českých silnicích mýto. Podle odborníků by to vedlo k zahlcení českých silnic kamiony.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

Vyplývá to z materiálu, který poslalo ministerstvo dopravy vedené ministrem Danem Ťokem na vládu a v kterém popisuje své další plány s provozováním mýtného systému po 31. prosinci 2016, kdy skončí stávající smlouva na provoz mýtných bran s konsorciem Kapsch. Server iDNES.cz má materiál k dispozici.

V něm ministerstvo dopravy potvrzuje, že jediná možná varianta pokračování výběru mýta je prodloužení smlouvy s Kapschem, sami úředníci v textu přiznávají, že jde o krizovou variantu. „Vyjma této krizové varianty je zde jiná varianta, tzv. nulová varianta, která spočívá v nevýběru mýta po roce 2016,“ napsalo ministerstvo do materiálu.

V praxi by to znamenalo, že by stát přišel nejméně o osm miliard korun čistého. Ročně od dopravců vybere kolem deseti miliard korun, dvě miliardy stojí údržba a provoz systému.

Na první pohled banální operace prodloužení smlouvy s Kapschem není totiž zdaleka tak jednoduchá, jak se může zdát. Prodloužení smlouvy může být opřeno o časovou tíseň, kterou si ale nesmí zadavatel způsobit, nebo technologickou jedinečnost. První varianta zcela padá, do časové tísně se ministerstvo dostalo pouze střídáním ministrů a vlastní neschopností. Technologická výjimečnost je reálnější verzí, do hry ale může vstoupit také ještě názor antimonopolního úřadu.

Materiál současně končí s nadějemi některých jiných provozovatelů mýtných systémů, že by mýto u nás mohli převzít. Největší naděje si dělal slovenský Skytoll, personálně propojený s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem. Počítá se pouze s Kapschem. „Další činnosti ministerstva dopravy budou zaměřeny na nalezení věcné shody nad předmětem a obsahem smlouvy prodlužující provoz Systému elektronického mýta stávajícím dodavatelem služeb,“ uvádí ministerstvo.

Ministerstvo chce s Kapschem prodloužit smlouvu maximálně na tři roky, příští rok chce zavést i Evropskou mýtnou službu, která by měla umožnit i provoz jiných palubních jednotek v mýtném systému. Stejný plán měl už před více než rokem exministr dopravy Antonín Prachař, jeho následník Dan Ťok ho ale odmítl s dovětkem, že mýto není takový problém. Současně má ministerstvo začít s přípravou velké soutěže na výběr mýta po roce 2020.

Varianta bez výběru mýta příští rok přitom podle lidí zabývajících se mýtem není až tak nereálná. Stát by mohl maximálně zacelit část ztrát tím, že by zavedl dálniční známky pro kamiony. Jenže jejich cena je regulovaná Evropskou komisí a rozhodně by výnos nepřesáhl stávající výběr mýta.

„Při znovuzavedení dálničních kuponů by na českých dálnicích nebylo možné vybrat za rok od nejběžnějšího kamionu třídy Euro V více než 1 329 eur (36 000 korun,“ upozorňuje ve svém komentáři Odkaz Ondřej Zaoral ze společnosti Inoxive.

Jenže jde i tak o teoretické peníze: musel by se nejprve změnit zákon. Při tempu české legislativy je nereálné, že by se podařilo do konce roku sepsat a schválit zákon a ještě dodat prováděcí vyhlášky.

Jako ještě větší problém vidí Zaoral při zrušení výběru mýta nárůst provozu kamionů, především těch starších s horší emisní třídou. Například dopravci při cestě z Bratislavy do Frankfurtu by se namísto stávající jízdy přes Rakousko vyplatila finančně více cesta přes Česko.

Autor:

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Noc na letišti za dva tisíce. Letiště Praha otevřelo nový hotel

Hotel AeroRooms, který se od září nachází mezi prvním a druhým terminálem...

Pražské letiště otevřelo nový hotel AeroRooms, který se nachází přímo v prostorách letiště mezi oběma terminály. Má 14...

Zlevněné jízdné se do šesti miliard vejde. V červenci doplatky klesly

Někteří cestující se ještě na začátku týdne na nádraží špatně orientovali. K...

Účet za zlevněné jízdné pro studenty a důchodce se za první rok do odhadovaných necelých šesti miliard korun bez obtíží...

Ministr představil e-shop pro dálniční kupony

Představení elektronického dálničního kuponu na rozestavěném Pražském okruhu,...

Resort dopravy ve čtvrtek představil internetový obchod pro prodej elektronických dálničních kuponů. Ty začnou platit...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz