Výběr mýta může příští rok skončit, připustil poprvé Ťokův úřad

  12:03aktualizováno  12:03
Ministerstvo dopravy poprvé přiznalo, že od ledna příštího roku může nastat situace, kdy nebude kvůli vlastní neschopnosti vybírat od kamionů na českých silnicích mýto. Podle odborníků by to vedlo k zahlcení českých silnic kamiony.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

Vyplývá to z materiálu, který poslalo ministerstvo dopravy vedené ministrem Danem Ťokem na vládu a v kterém popisuje své další plány s provozováním mýtného systému po 31. prosinci 2016, kdy skončí stávající smlouva na provoz mýtných bran s konsorciem Kapsch. Server iDNES.cz má materiál k dispozici.

V něm ministerstvo dopravy potvrzuje, že jediná možná varianta pokračování výběru mýta je prodloužení smlouvy s Kapschem, sami úředníci v textu přiznávají, že jde o krizovou variantu. „Vyjma této krizové varianty je zde jiná varianta, tzv. nulová varianta, která spočívá v nevýběru mýta po roce 2016,“ napsalo ministerstvo do materiálu.

V praxi by to znamenalo, že by stát přišel nejméně o osm miliard korun čistého. Ročně od dopravců vybere kolem deseti miliard korun, dvě miliardy stojí údržba a provoz systému.

Na první pohled banální operace prodloužení smlouvy s Kapschem není totiž zdaleka tak jednoduchá, jak se může zdát. Prodloužení smlouvy může být opřeno o časovou tíseň, kterou si ale nesmí zadavatel způsobit, nebo technologickou jedinečnost. První varianta zcela padá, do časové tísně se ministerstvo dostalo pouze střídáním ministrů a vlastní neschopností. Technologická výjimečnost je reálnější verzí, do hry ale může vstoupit také ještě názor antimonopolního úřadu.

Materiál současně končí s nadějemi některých jiných provozovatelů mýtných systémů, že by mýto u nás mohli převzít. Největší naděje si dělal slovenský Skytoll, personálně propojený s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem. Počítá se pouze s Kapschem. „Další činnosti ministerstva dopravy budou zaměřeny na nalezení věcné shody nad předmětem a obsahem smlouvy prodlužující provoz Systému elektronického mýta stávajícím dodavatelem služeb,“ uvádí ministerstvo.

Ministerstvo chce s Kapschem prodloužit smlouvu maximálně na tři roky, příští rok chce zavést i Evropskou mýtnou službu, která by měla umožnit i provoz jiných palubních jednotek v mýtném systému. Stejný plán měl už před více než rokem exministr dopravy Antonín Prachař, jeho následník Dan Ťok ho ale odmítl s dovětkem, že mýto není takový problém. Současně má ministerstvo začít s přípravou velké soutěže na výběr mýta po roce 2020.

Varianta bez výběru mýta příští rok přitom podle lidí zabývajících se mýtem není až tak nereálná. Stát by mohl maximálně zacelit část ztrát tím, že by zavedl dálniční známky pro kamiony. Jenže jejich cena je regulovaná Evropskou komisí a rozhodně by výnos nepřesáhl stávající výběr mýta.

„Při znovuzavedení dálničních kuponů by na českých dálnicích nebylo možné vybrat za rok od nejběžnějšího kamionu třídy Euro V více než 1 329 eur (36 000 korun,“ upozorňuje ve svém komentáři Odkaz Ondřej Zaoral ze společnosti Inoxive.

Jenže jde i tak o teoretické peníze: musel by se nejprve změnit zákon. Při tempu české legislativy je nereálné, že by se podařilo do konce roku sepsat a schválit zákon a ještě dodat prováděcí vyhlášky.

Jako ještě větší problém vidí Zaoral při zrušení výběru mýta nárůst provozu kamionů, především těch starších s horší emisní třídou. Například dopravci při cestě z Bratislavy do Frankfurtu by se namísto stávající jízdy přes Rakousko vyplatila finančně více cesta přes Česko.

Autor:

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Navrhnu, ať řešíme důchodový věk, říká ministryně Schillerová

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová

Ministryni financí čeká v rámci jednání o rozpočtu přetahování o dvacet miliard korun s koaličními ministry a také s...

PŘEHLEDNĚ: Peníze, nebo stravenky? Otázky a odpovědi na chystanou revoluci

Stravenky Cheque Déjeuner (ilustrační snímek)

Ministryně financí přišla s návrhem nabídnout zaměstnavatelům alternativu ke stravenkám: místo nich by mohli...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Kočičí hlavy ničí e-koloběžky. Firmy vymýšlejí, jak z turistů nevytřást duši

Praha, 12.10.2018 Elektrický skútr Lime-S (elektrická koloběžka), který je...

Po příchodu do Evropy začaly firmy nabízející elektrokoloběžky narážet na mnohé problémy. Lidé proti nim protestují,...

Další z rubriky

Nové pokladny na Masaryčce. Opravy nádraží spolknou dalších sto milionů

Na pražském Masarykově nádraží otevřeli nové pokladny na místě bývalých...

Od úterý slouží cestujícím na pražském Masarykově nádraží nové pokladny na místě bývalých veřejných záchodů. Místo...

Stát dá v roce 2020 na dopravní stavby o pět miliard více, než plánoval

6. MÍSTO: Obchvat Plzně na dálnici D5 (Plzeňský kraj) - Poslední 3,5 km dlouhý...

Stát v příštím roce vynaloží na dopravní stavby 87 miliard korun, o pět miliard více, než původně plánoval. O další...

British Airways kvůli výpadku počítačů zrušily přes stovku spojů

„Pracujeme na něčem novém,“ hlásá reklama British Airways za zády naštvaných...

Aerolinky British Airways ve středu kvůli problémům s počítačovým systémem zrušily nebo odložily stovky letů. Na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz