Vyplývá to z aktuálního návrhu jízdního řádu pro příští rok. „O vlivu komerční dálkové dopravy na dopravu regionální jsme několikrát jednali se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), protože první návrhy jízdního řádu vypadaly skutečně dramaticky,“ řekl ČTK krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák (ČSSD).
Většinu přestupních vazeb v Židenicích se podařilo zachovat za cenu zpomalení některých vlaků. „Klíčové bude, zda se podaří dodržovat nový jízdní řád, který je tak nahuštěný, že se každé zpoždění přenese do celého systému,“ uvedl Hanák.
Dosud existovaly přestupní vazby v Židenicích v celou hodinu. „V jízdním řádu pro příští rok se však vyskytuje několik případů, v nichž ani tyto přípoje nebudou.
Některé osobní vlaky směr Adamov budou totiž na trase nově předjíždět vlaky soukromého dopravce. Osobní vlak musí v takovém případě odjet z Brna dříve, tím pádem dojde k rozvázání přípoje od Tišnova, neboť tyto vlaky mají zase své vazby fixující jejich časovou polohu. Zhoršení podmínek pro regionální dopravu je tedy důsledkem neregulovaného nárůstu dálkové dopravy,“ sdělila ČTK mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.
Podle mluvčí SŽDC Kateřina Šubové o problematice hovořili zástupci kraje, správce infrastruktury i společnosti Kordis JMK, která je koordinátorem krajské dopravy, v srpnu. „Výsledek je určitým kompromisem mezi možnostmi infrastruktury, technickými parametry vozidel a zájmy kraje a společnosti Kordis,“ uvedla Šubová.
Vedle přestupu v celou hodinu se sjíždějí vlaky ze dvou směrů v Židenicích i v půlených intervalech, tyto přestupy však nejsou garantované ani v současnosti a v jízdních řádech je poznámka, že vlak nečeká na žádné přípoje.
Na trati Brno - Praha pojede víc vlaků. Regionálním spojům hrozí zpoždění |
Jižní Morava tak od prosince zažije situaci, se kterou se potýkají osobní vlaky na trati mezi Ostravou, Přerovem a Olomoucí. Po nástupu komerční dálkové dopravy se totiž významně prodloužily jízdní doby a horší je i jejich pravidelnost. V Česku navíc platí, že přednost mají dálkové vlaky před osobními, tudíž každé zpoždění dálkových vlaků se posléze negativně přenáší do příměstské dopravy.
Společnost RegioJet ale odmítá, že komplikace mezi Brnem a Břeclaví způsobí právě jejich spoje. „Nové spoje RegioJet do Brna určitě nezpůsobí žádná dramatická zpoždění regionálních vlaků. Všechny strany se společně dohodly na jízdním řádu, který maximálně zohledňuje jak potřeby cestujících regionálních tak i dálkových vlaků. Dálkové spoje jsou pro Brno a jeho obyvatele a návštěvníky také velmi důležité. Denně je využívají tisícovky lidí,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
V Brně může být problémem i kapacitně přetížené nádraží. Již dříve SŽDC uváděla, že další vlaky se na něj ve špičce nevejdou, přičemž RegioJet bude jezdit mezi Prahou, Brnem a Břeclaví v podstatě každou hodinu v každém směru, denně vypraví devět párů spojů. Po hodině jezdí nyní i České dráhy.