Na tratích je plno. Nová linka RegioJetu zkomplikuje dojíždění do Brna

  15:55aktualizováno  15:55
Vstup RegioJetu na železniční trasu Praha - Brno v hodinovém intervalu od 10. prosince zkomplikuje cestování lidem, kteří denně dojíždějí do práce osobními vlaky na tratích mezi Brnem a Břeclaví, Brnem a Letovicemi a Brnem a Tišnovem. U některých vlaků se totiž prodlouží jízdní doba a u některých zanikne přestupní vazba mezi vlaky v Brně-Židenicích ve směrech Letovice a Blansko.

Nové vagóny Astra společnosti RegioJet vyrobené v Rumunsku jsou vybaveny dotykovým monitorem v každé sedačce. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Vyplývá to z aktuálního návrhu jízdního řádu pro příští rok. „O vlivu komerční dálkové dopravy na dopravu regionální jsme několikrát jednali se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), protože první návrhy jízdního řádu vypadaly skutečně dramaticky,“ řekl ČTK krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák (ČSSD). 

Většinu přestupních vazeb v Židenicích se podařilo zachovat za cenu zpomalení některých vlaků. „Klíčové bude, zda se podaří dodržovat nový jízdní řád, který je tak nahuštěný, že se každé zpoždění přenese do celého systému,“ uvedl Hanák.

Fotogalerie

Dosud existovaly přestupní vazby v Židenicích v celou hodinu. „V jízdním řádu pro příští rok se však vyskytuje několik případů, v nichž ani tyto přípoje nebudou. 

Některé osobní vlaky směr Adamov budou totiž na trase nově předjíždět vlaky soukromého dopravce. Osobní vlak musí v takovém případě odjet z Brna dříve, tím pádem dojde k rozvázání přípoje od Tišnova, neboť tyto vlaky mají zase své vazby fixující jejich časovou polohu. Zhoršení podmínek pro regionální dopravu je tedy důsledkem neregulovaného nárůstu dálkové dopravy,“ sdělila ČTK mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Podle mluvčí SŽDC Kateřina Šubové o problematice hovořili zástupci kraje, správce infrastruktury i společnosti Kordis JMK, která je koordinátorem krajské dopravy, v srpnu. „Výsledek je určitým kompromisem mezi možnostmi infrastruktury, technickými parametry vozidel a zájmy kraje a společnosti Kordis,“ uvedla Šubová.

Vedle přestupu v celou hodinu se sjíždějí vlaky ze dvou směrů v Židenicích i v půlených intervalech, tyto přestupy však nejsou garantované ani v současnosti a v jízdních řádech je poznámka, že vlak nečeká na žádné přípoje.

Na trati Brno - Praha pojede víc vlaků. Regionálním spojům hrozí zpoždění

Jižní Morava tak od prosince zažije situaci, se kterou se potýkají osobní vlaky na trati mezi Ostravou, Přerovem a Olomoucí. Po nástupu komerční dálkové dopravy se totiž významně prodloužily jízdní doby a horší je i jejich pravidelnost. V Česku navíc platí, že přednost mají dálkové vlaky před osobními, tudíž každé zpoždění dálkových vlaků se posléze negativně přenáší do příměstské dopravy.

Společnost RegioJet ale odmítá, že komplikace mezi Brnem a Břeclaví způsobí právě jejich spoje. „Nové spoje RegioJet do Brna určitě nezpůsobí žádná dramatická zpoždění regionálních vlaků. Všechny strany se společně dohodly na jízdním řádu, který maximálně zohledňuje jak potřeby cestujících regionálních tak i dálkových vlaků. Dálkové spoje jsou pro Brno a jeho obyvatele a návštěvníky také velmi důležité. Denně je využívají tisícovky lidí,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

V Brně může být problémem i kapacitně přetížené nádraží. Již dříve SŽDC uváděla, že další vlaky se na něj ve špičce nevejdou, přičemž RegioJet bude jezdit mezi Prahou, Brnem a Břeclaví v podstatě každou hodinu v každém směru, denně vypraví devět párů spojů. Po hodině jezdí nyní i České dráhy.

Autoři: ,

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Prodeje aut po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů

Škoda Kodiaq RS

Prodeje nových aut v České republice vloni poklesly proti rekordnímu roku 2017 o zhruba deset tisíc vozů. Celkem si tak...

Najdete na iDNES.cz