Volkswagen má novou značku. Moia nebude konkurencí Toyoty, ale Uberu

  15:10aktualizováno  15:10
Netradičně nikoli akvizicí, ale vytvořením nové divize rozšířila portfolio svých značek německá automobilová skupina Volkswagen. Nový brand Moia se liší ještě v něčem - nemá jít primárně o výrobce aut, ale o poskytovatele služby podobné kontroverznímu Uberu.

Automobilka Volkswagen založila novou divizi, která má pod značkou Moia konkurovat společnostem typu Uber a nabídnout moderní způsoby přepravy jako je pronajímání aut, spolujízda nebo carsharing, tedy sdílení auta. | foto: ČTK

Volkswagen, Škoda Auto, Seat, Audi, Scania... a nyní i Moia. Wolfsburská automobilka představila třináctou značku koncernu v pondělí na londýnské akci TechCrunch Disrupt. Poprvé se skupina nerozšiřuje akvizicí, nýbrž založením nové divize.

To není jediná neobvyklost. Už podle toho, že Moia premiéru nezažila na žádném z předních autosalonů, ale na start-upové přehlídce, dává tušit, že nepůjde o klasického výrobce automobilů. A opravdu - cílem je vyvinout a hlavně rozšířit službu podobnou dnešním populárním „taxiaplikacím“.

Nebude tak soutěžit o to, kdo prodá víc aut s Toyotou nebo jinými přímými konkurenty ostatních koncernových značek. Spíš bude soutěžit s firmami, jako je Uber nebo Lyft o to, kolik lidí bude mít v mobilu jejich aplikaci. A hlavně kolik lidí bude využívat a platit za jejich služby.

Dodávky si přivolá aplikace

Podle šéfa nové značky Oleho Harmse se v první fázi má jednat o systém tvořený vlastními dodávkami na elektrický pohon, virtuálními zastávkami na vymezených trasách a uživateli „přivolávacích“ mobilních aplikací. Tedy o něco mezi Uberem, taxi a tzv. shuttlebusy.

Pro službu Moia, která momentálně zaměstnává padesát lidí, by měly alespoň zpočátku obstarat „hardware“ sesterské automobilky.

Plány nejsou malé. Do konce příštího roku by chtěl VW, potažmo Moia, spustit službu ve dvou velkých evropských městech. Vzhledem k tomu, že nová značka má sídlo v Berlíně, dá se očekávat, že se rozjede právě tam. „Chceme do několika let generovat obrat v miliardách eur a patřit do trojice největších poskytovatelů služeb individuální mobility na světě,“ řekl podle Bloombergu v Londýně Harms.

VW už dříve během letoška investovala 300 milionů dolarů do izraelské aplikace Gett, která se na různých trzích (hlavně v USA) snaží konkurovat Uberu. Harms v pondělí uvedl, že má Moia v plánu s Gett dále spolupracovat a investici navýšit.

Diskuse o tom, že dnešní model vlastnictví osobního auta je zejména ve větších městech přežitý a neudržitelný, zaznívají čím dál častěji a hlasitěji. Chtě nechtě tak na tuto vlnu museli naskočit i hráči z autobyznysu. Kromě slibů či předvádění studií elektromobilů je právě vstup do oblasti „nové mobility“ jeden ze způsobů, kterým se automobilky snaží budovat image moderních firem.

Snaha zlepšit image po dieselgate

Koneckonců samotnému VW v tomto ohledu už doma vyrostla velká konkurence. Hlavně BMW čím dál tím víc cílí na mladé tím, že se hlásí k novým trendům. BMW v létě investovalo do aplikace Scoop a shodou okolností v pátek podle Reuters oznámilo, že příští rok začne v ulicích Mnichova testovat samořiditelná auta.

To je další z akcí, ke kterým se klasické automobilky uchylují pod tlakem výsledků technologických společností, jako je Google, nové konkurence v podobě Tesla Motors a koneckonců opět i Uberu.

A ani Moia nemá zůstat stranou. „Až se technologie opravdu rozšíří, bude to důležitá součást našich služeb,“ cituje Harmse server Autonews s tím, že by rád vyzkoušel samořiditelnou flotilu v roce 2019.

Pokud by se tento model rozšířil, uvedl by očekávanou změnu v dnešním modelu „taxiaplikací“. Ty dnes využívají buď aut taxikářů nebo jako Uber (často proti lokálním zákonům) amatérských řidičů. Harms ale očekává, že v budoucnu - s nástupem samořiditelných aut - budou technologické společnosti provozovat tuto službu za pomoci vlastních aut.

Představení značky Moia lze konečně také vnímat jako snahu zlepšit si velmi pošramocenou pověst celého koncernu. Děje se tak rok a čtvrt od vypuknutí aféry dieselgate, která odhalila bezprecedentní klamání zákazníků i regulátorů tím, že VW (a další značky včetně české Škody) instaloval do řidicích jednotek aut s dieslovými motory software, díky kterému se motor choval jinak na zkouškách (produkoval méně emisí) a jinak v reálném provozu (o dieselgate jsme psali zde).

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nejambicióznější čínská automobilka zakládá novou značku elektromobilů

Geometry A

Čínská automobilka Geely, majitel švédské Volvo Car a největší akcionář německého Daimleru,...

Tuning z Prahy prodlouží dojezd elektroaut. Do Tesly se zatím nedostali

BMW i8 Everyn má po úpravě čtyři sta sedm koní

Zlepšování, ladění a úpravy výkonu i spotřeby aut patří dnes k běžným úkonům. Tovární nastavení...

Fiat-Chrysler naoko zařadí do své flotily Tesly, aby splnil emisní limity

Fiat 500e

Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se dohodla s americkým výrobcem elektromobilů...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Musím prodat čtvrtinu elektroaut, abych splnil cíle, tvrdí šéf Seatu

Seat Minimó

Exkluzivně Charismatický rodák z Milána Luca de Meo táhne vzhůru Seat. V rozhovoru pro iDNES.cz se chlubí...

Koupit elektroojetinu je těžké. Konzervativní Češi jim zatím nedůvěřují

Ilustrační snímek

I v českých autobazarech se pomalu rozjíždí byznys s ojetými elektrovozy, ty prodané by se však s...

Nejčtenější

Ikea se masových kuliček nevzdá. Hledá zdravější verzi

Masové kuličky v restauraci obchodního domu IKEA

Masové kuličky jsou nejznámější jídlo švédského řetězce s nábytkem Ikea, které nemůže minout snad žádný návštěvník. Do...

Dovolené tisíců Čechů v ohrožení, neštěstí Boeingu dopadá na cestovky

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Ohrožené dovolené s odletem z menších českých letišť nebo osekaná linka na Kapverdské ostrovy a do sousedního Senegalu....

Špičkování e-shopů pokračuje. Alzák tentokrát v reklamě zaplácnul Mall

Alza.cz

Pošťuchování mezi e-shopy s elektronikou Alza.cz a CZC.cz už probíhá téměř rok. Donedávna však bylo v podstatě...

Velké obchody o Velikonocích: v pátek otevřeno, zavřené budou v pondělí

Ilustrační snímek

Na Velký pátek, kdy si křesťané připomínají ukřižování Krista, budou všechny obchody otevřené. Na Velikonoční pondělí...

Nezneužívejte Hru o trůny k politickým prohlášením, žádá HBO Trumpa

Hra o trůny - 8. řada

Americký prezident Donald Trump ve čtvrtek zveřejnil na Twitteru svou fotografii s nápisem „Konec hry“. Nápis je...

Další z rubriky

Dovolené tisíců Čechů v ohrožení, neštěstí Boeingu dopadá na cestovky

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Ohrožené dovolené s odletem z menších českých letišť nebo osekaná linka na Kapverdské ostrovy a do sousedního Senegalu....

Skanska opraví D1 u Humpolce. Bez soutěže a za 640 milionů korun

Dělníci začali na problematickém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem...

Zakázku na odstranění havarijního stavu na problematickém úseku dálnice D1 u Humpolce přidělilo Ředitelství silnic a...

Kraje chtějí zpoplatnit necelých 120 kilometrů silnic, zbytek má být bez mýta

Ilustrační snímek

Z devíti set kilometrů chtějí kraje zpoplatnit jen necelých 120 kilometrů silnic první třídy. Na zbytku chtějí zavést...

Najdete na iDNES.cz