Volkswagen má novou značku. Moia nebude konkurencí Toyoty, ale Uberu

  15:10aktualizováno  15:10
Netradičně nikoli akvizicí, ale vytvořením nové divize rozšířila portfolio svých značek německá automobilová skupina Volkswagen. Nový brand Moia se liší ještě v něčem - nemá jít primárně o výrobce aut, ale o poskytovatele služby podobné kontroverznímu Uberu.

Automobilka Volkswagen založila novou divizi, která má pod značkou Moia konkurovat společnostem typu Uber a nabídnout moderní způsoby přepravy jako je pronajímání aut, spolujízda nebo carsharing, tedy sdílení auta. | foto: ČTK

Volkswagen, Škoda Auto, Seat, Audi, Scania... a nyní i Moia. Wolfsburská automobilka představila třináctou značku koncernu v pondělí na londýnské akci TechCrunch Disrupt. Poprvé se skupina nerozšiřuje akvizicí, nýbrž založením nové divize.

To není jediná neobvyklost. Už podle toho, že Moia premiéru nezažila na žádném z předních autosalonů, ale na start-upové přehlídce, dává tušit, že nepůjde o klasického výrobce automobilů. A opravdu - cílem je vyvinout a hlavně rozšířit službu podobnou dnešním populárním „taxiaplikacím“.

Nebude tak soutěžit o to, kdo prodá víc aut s Toyotou nebo jinými přímými konkurenty ostatních koncernových značek. Spíš bude soutěžit s firmami, jako je Uber nebo Lyft o to, kolik lidí bude mít v mobilu jejich aplikaci. A hlavně kolik lidí bude využívat a platit za jejich služby.

Dodávky si přivolá aplikace

Podle šéfa nové značky Oleho Harmse se v první fázi má jednat o systém tvořený vlastními dodávkami na elektrický pohon, virtuálními zastávkami na vymezených trasách a uživateli „přivolávacích“ mobilních aplikací. Tedy o něco mezi Uberem, taxi a tzv. shuttlebusy.

Pro službu Moia, která momentálně zaměstnává padesát lidí, by měly alespoň zpočátku obstarat „hardware“ sesterské automobilky.

Plány nejsou malé. Do konce příštího roku by chtěl VW, potažmo Moia, spustit službu ve dvou velkých evropských městech. Vzhledem k tomu, že nová značka má sídlo v Berlíně, dá se očekávat, že se rozjede právě tam. „Chceme do několika let generovat obrat v miliardách eur a patřit do trojice největších poskytovatelů služeb individuální mobility na světě,“ řekl podle Bloombergu v Londýně Harms.

VW už dříve během letoška investovala 300 milionů dolarů do izraelské aplikace Gett, která se na různých trzích (hlavně v USA) snaží konkurovat Uberu. Harms v pondělí uvedl, že má Moia v plánu s Gett dále spolupracovat a investici navýšit.

Diskuse o tom, že dnešní model vlastnictví osobního auta je zejména ve větších městech přežitý a neudržitelný, zaznívají čím dál častěji a hlasitěji. Chtě nechtě tak na tuto vlnu museli naskočit i hráči z autobyznysu. Kromě slibů či předvádění studií elektromobilů je právě vstup do oblasti „nové mobility“ jeden ze způsobů, kterým se automobilky snaží budovat image moderních firem.

Snaha zlepšit image po dieselgate

Koneckonců samotnému VW v tomto ohledu už doma vyrostla velká konkurence. Hlavně BMW čím dál tím víc cílí na mladé tím, že se hlásí k novým trendům. BMW v létě investovalo do aplikace Scoop a shodou okolností v pátek podle Reuters oznámilo, že příští rok začne v ulicích Mnichova testovat samořiditelná auta.

To je další z akcí, ke kterým se klasické automobilky uchylují pod tlakem výsledků technologických společností, jako je Google, nové konkurence v podobě Tesla Motors a koneckonců opět i Uberu.

A ani Moia nemá zůstat stranou. „Až se technologie opravdu rozšíří, bude to důležitá součást našich služeb,“ cituje Harmse server Autonews s tím, že by rád vyzkoušel samořiditelnou flotilu v roce 2019.

Pokud by se tento model rozšířil, uvedl by očekávanou změnu v dnešním modelu „taxiaplikací“. Ty dnes využívají buď aut taxikářů nebo jako Uber (často proti lokálním zákonům) amatérských řidičů. Harms ale očekává, že v budoucnu - s nástupem samořiditelných aut - budou technologické společnosti provozovat tuto službu za pomoci vlastních aut.

Představení značky Moia lze konečně také vnímat jako snahu zlepšit si velmi pošramocenou pověst celého koncernu. Děje se tak rok a čtvrt od vypuknutí aféry dieselgate, která odhalila bezprecedentní klamání zákazníků i regulátorů tím, že VW (a další značky včetně české Škody) instaloval do řidicích jednotek aut s dieslovými motory software, díky kterému se motor choval jinak na zkouškách (produkoval méně emisí) a jinak v reálném provozu (o dieselgate jsme psali zde).

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být...

Volkswagen ruší v Německu pracovní místa kvůli elektromobilitě

Ilustrační foto

Automobilka Volkswagen bude kvůli rostoucí poptávce po elektromobilech rušit ve svých německých...

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Najdete na iDNES.cz