Neděle 23. února 2020, svátek má Svatopluk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. února 2020 Svatopluk

Vlnící se D11 vede někdejší bažinou, průzkum vodu neodhalil

  8:59aktualizováno  8:59
Když si odborníci lámou hlavu s boulemi, které se dělají na zánovní dálnici D11 u Dobřenic, místostarosta obce se jim směje. Autostráda na Královéhradecku totiž vede někdejší bažinou, dříve tam byla soustava rybníků. Teď dělá spodní voda problémy, hydrogeologický průzkum ji přitom neodhalil.
Na vlny na dálnici upozorňují značky, doporučují také nižší rychlost. Málokdo se jimi ale řídí.

Na vlny na dálnici upozorňují značky, doporučují také nižší rychlost. Málokdo se jimi ale řídí. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Možná by přitom stačilo, kdyby projektanti před sedmi lety otevřeli dveře dobřenického obecního úřadu. Obec s 560 stálými obyvateli má ve svém znaku čápa v modrém poli, přestože nejbližší rybník leží vzdušnou čarou víc než čtyři kilometry daleko.

Jenže ještě na začátku 18. století měly i Dobřenice svou soustavu rybníků. Dálnice vede po jejich bývalém dně, kvůli spodní vodě bobtná podloží a silnice praská a vyžaduje opravy za desítky milionů. Možná je budou platit i daňoví poplatníci.

KDO BUDE PLATIT?

Opravy D11 začnou nejdříve na jaře, protože nerovnosti se stále monitorují a čeká se na zastavení pohybů spodní vody. Jisté je, že rekonstrukce vozovky si vyžádá desítky milionů korun. Vozovka se bude muset frézovat až na podloží.

Až nezávislý hydrogeologický průzkum odborníků z ČVUT určí, kdo za boule může. Pokud se viníka zjistit nepodaří, peníze na opravy nejspíš půjdou z kapes daňových poplatníků.

Spodní voda se přitom nachází jen půl metru pod povrchem dálnice. To svádí k domněnce, že se hydrogeologický průzkum před sedmi lety buď vůbec neprováděl, nebo byl velmi povrchní.

Otče, dnes už máme technologie

"Když se dálnice zaměřovala, vydal jsem se přímo na místo a jednoho inženýra jsem na spodní vodu upozorňoval," říká dobřenický místostarosta Vlastimil Málek.

Odpovědi se mu dostalo, avšak značně nestandardní: "Otče, dnes už jsou na to technologie," vzpomíná Málek na slova geologa.

Zatímco zdejší zemědělci se bažinám po staletí vyhýbali, projektanti dálnice si nedali říct.

"Se silnicí dokonce vymetli i bažiny. Dodnes je vidět tehdejší hráz rybníka, nad kterým dálnice vede," směje se Málek diletantské práci odborníků.

Nechce ale spekulovat, zda hydrogeologové svou práci zanedbali.

Skanska: Nic jsme nezanedbali

"Mapy a podklady z období posledních sta let by měly vždy sloužit jako výchozí podklady pro naši práci," říká však Zdeněk Zýma, vedoucí skupiny pražské společnosti G-servis.

"V případě průzkumu liniových staveb se dělají vrty, které přesně určí charakter podloží a určí, zda je v dosahu spodní voda," dodal.

Společnost Skanska, která dálnici mezi roky 2004 a 2006 budovala, vylučuje, že by cokoli zanedbala: "Hydrogeologický průzkum se prováděl ve fázi přípravy stavby," tvrdí její mluvčí Leoš Verner.

Teď to ale vypadá, jako by se příroda mstila. Silný pramen o intenzitě až 2,5 litru za vteřinu způsobil vlnění dopravní tepny. Na dvou místech jsou informační cedule, které doporučují snížit rychlost na 80 kilometrů v hodině.

Problematické místo na D11 u Dobřenic

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Online prodejci ničí vrácené zboží. Vyjde to levněji, než kdyby ho darovali

Velcí online prodejci ničí zboží, které jim zákazníci vrátí zpět. Jen v Německu se každý rok odhadem zlikvidují výrobky...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky
Premium

Za zelenější dopravu. Resort modernizuje silniční sítě a jejich provoz

Česko rozdá půlmiliardu korun na modernější a zelenější technologie v dopravě. Poptává lacinější asfaltové směsi pro...

Pražské letiště hlásí rekordní leden, únor však asi bude o něco slabší

Pražské Letiště Václava Havla v lednu odbavilo přes 1,05 milionu cestujících. V porovnání s loňskem jejich počet...

Prodej letenek do Asie padá, Thajsko a okolí ztrácí desítky procent turistů

Trh s letenkami do Číny a­ okolních zemí, které hlásí vlastní případy nákazy koronavirem, se strmě propadl a špatné...

Společnost WizzAir přestane od června létat z Prahy do Londýna

Letecký dopravce WizzAir přestane od 1. června létat z Prahy na londýnské letiště Luton. Linka fungovala více než deset...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz