Problém švýcarské pýchy. Nejdelší tunel bude pomalejší, než plánovali

  10:15aktualizováno  10:15
Švýcarské státní železnice SBB musí tři měsíce před zahájením pravidelného provozu novým gotthardským tunelem řešit nepříjemný problém: testovací provoz ukázal, že v něm vlaky budou moci jezdit pomaleji, než se plánovalo.

Gotthardským tunelem jezdí vlaky zatím ve zkušebním provozu. | foto: Reuters

Na problém upozornil švýcarský deník Neue Zürcher Zeitung a další švýcarské servery. Nejdelší tunel v Evropě, který má výrazně zkrátit dobu jízdy mezi severem a jihem, je stavěný na rychlost 250 kilometrů v hodině, expresy v něm měly jezdit dvoustovkou.

Jenže během letního testovacího provozu Švýcaři zjistili, že tak rychle vlaky jezdit asi nebudou a že maximální rychlost bude nižší: 160-180 kilometrů v hodině. Příčinou je vzduchový sloupec, který vlak před sebou tlačí jako píst.

Ten by nebyl až takový problém, kdyby jezdily v tunelu jen osobní vlaky stejnou rychlostí. Jenže v tunelu jezdí i pomalejší nákladní vlaky, které tvoří překážku vzduchovému sloupci a zpomalují osobní vlaky, jedoucí za nimi. Osobní vlaky pak totiž potřebují více síly k tomu, aby odpor vzduchu překonaly, a tak se na plánovanou rychlost ani nedostanou.

Švýcarská pýcha se otevírá. Nejdelší tunel světa zkrátí cestu o hodinu

To značně komplikuje celý jízdní řád, který je nastaven na to, že rychlost v 57 kilometrů dlouhém tunelu nebude nižší než plánovaná. Expresy tak nestihnou projet tunelem za plánovaných 19 minut.

Pro projektanty tunelů nejde o novou věc, při plánování Gotthardského bázového tunelu ale těmto možným potížím nevěnovali dostatečnou pozornost.

Fotogalerie

V případě Gotthardu navíc chtěli ušetřit a tak udělali jednotlivé tubusy zhruba o desetinu užší, než v případě Lötschberského tunelu, v kterém vlaky mohou jezdit až rychlostí 250 kilometrů v hodině. Ten je však také o dvacet kilometrů kratší. V tunelech také chybí odvětrávací štoly, které by vzduch odváděly mimo tubus.

Pomalejší jízda přitom výrazně ovlivňuje připravený jízdní řád pro tunel, sestavený na tradiční švýcarskou přesnost. Podle něj by mělo jet tunelem každým směrem vždy pět vlaků. Krátce po sobě jedou dva nákladní, mezi nimi je osobní a další dva nákladní. Osobní se ale kvůli pomalejším nákladním ocitne v „pasti“ a musí také zpomalit. To už nabourává o několik minut jízdní dobu. Při testovacích jízdách se tak zjistilo, že osobní vlaky jedou o deset až dvacet procent pomaleji. Další testy běží tento týden, pokud se potvrdí špatné výsledky, budou muset Švýcaři jízdní řády přepsat.

Mapy poskytuje freytag & berndt vydavatel nejrozsáhlejšího obrazového vlastivědného průvodce o naší zemi Český atlas.

Tunel slavnostně otevřeli v červnu:

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Přelet dronu obral britské letiště o čtvrtinu loňského růstu

Ilustrační snímek

Provoz na britském letišti Gatwick ve Velké Británii v prosinci narušil přelet dronu. Nepředpokládaná událost...

Najdete na iDNES.cz