Čtyři hodiny do Ostravy a poprvé zásuvky. Vlaky SuperCity slaví 20 let

  14:10aktualizováno  14:10
Z dnešního pohledu se to může zdát spíše úsměvné vzpomínání, před dvaceti lety ale nástup vlaku Českých drah SuperCity Manažer znamenal na železnici revoluci. Srovnání tehdejšího „luxusu“ se současným stavem ukazuje, jak se cestování vlakem na velké části tratí zlepšilo.

Hlavní nádraží Ostrava | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Vlak poprvé zvládl cestu mezi Ostravou a Prahou pod čtyři hodiny i díky tomu, že nezastavil ani v Olomouci. Cestující tehdy oslovil i tím, že poprvé nabízel ve voze možnost za jízdy dobíjet notebook, což je dnes u velké části vlaků běžná záležitost.

„Mezi manažery na severní Moravě si získal rychle velkou oblibu. Řada zákazníků do něj přestoupila z automobilů a někteří jeho noví cestující před zavedením expresu Manažer dokonce mezi Ostravou a Prahou létali,“ říká mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Duhová lokomotiva

Duhová lokomotiva

Manažer, kterého nahradila v roce 2005 pendolina, změnil u řady lidí vnímání železnice a ukázal se jako efektivní dopravní prostředek pro lidi, co nemají dostatek času a chtějí během jízdy pracovat. „Byl prvním vlakem, ve kterém měli cestující k dispozici velké stoly a elektrické zásuvky 230 V pro práci na svých noteboocích během cesty,“ dodal Štáhlavský.

Ke třem vozům první třídy byl připojen ještě restaurační vůz, jízdenka stála 350 korun, v ceně byla káva a sendvič. Černí pasažéři neměli šanci na palubu proniknout, lístky kontroloval průvodčí ještě před nástupem.

Vlak táhla nejprve lokomotiva řady 162, které dnes používá na trati RegioJet, postupně České dráhy nasadily lokomotivu řady 151. Stejné vozy z SC Manažer stále jezdí: České dráhy je používají na rychlících z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod nebo z Brna do Ostravy. České dráhy jim doplnily klimatizaci, vyměnily sedačky a doplnily další zásuvky.

Manažer začal trend

Úspěch Manažera inspiroval České dráhy k tomu, aby o dva roky později spustily ještě další vlak SC pod názvem Mladý svět, který spojoval Prahu se Zlínem. Ten ale zdaleka tak úspěšný nebyl a po roce skončil.

Manažer vytvořil během svého provozu v letech 1997 až 2005 také několik rychlostních rekordů mezi Ostravou a Prahou. Zatímco na počátku potřeboval na cestu z ostravského nádraží Svinov do Prahy více než 4 hodiny, v posledním roce provozu to byly jen 3 hodiny 40 minut.

Od roku 2005 jezdí vlaky SuperCity s pendoliny, které přinesly další zrychlení. Dnes cestu zvládnou z Prahy do Ostravy pod tři hodiny. Byly ale dovybaveny klimatizací, doplněny dalšími elektrickými zásuvkami a obdržely modernější a pohodlnější sedačky.

Zrychlení na trase Praha - Ostrava a současně nástup konkurence přineslo současně i zlevnění jízdenek. Vlakové spojení mezi Prahou a Olomoucí a Ostravou je tak rychlejší i levnější než cesta autem.

Autor:

Nejčtenější

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Smrt při sexu jako pracovní úraz. Firma musí rodině vyplatit odškodné

Ilustrační snímek

Podivnou situaci museli do včerejška řešit právníci francouzské společnosti TSO. Její zaměstnanec totiž zemřel na...

Pojďte k nám bydlet, dostanete 650 tisíc na ruku, láká vymírající kraj

Městěčko Castelnuovo al Volturno v italském regionu Molise.

Druhá nejmenší italská oblast Molise se potýká s úbytkem obyvatel, kteří se stěhují za prací do větších měst a rodný...

Další z rubriky

Let boeingu do Prahy s jedním motorem byl podle úřadu pochybením posádky

Let Smartwings s jedním funkčním motorem přes půl Evropy (ilustrační koláž)

Let přes půl Evropy na jeden motor hodnotí Úřad pro civilní letectví (ÚCL) jako pochybení posádky. Nicméně nemá zatím...

RegioJet koupí patnáct nových lokomotiv, chce dvojnásobek cestujících

Nová lokomotiva ve službách Regiojetu

Tuzemský dopravce RegioJet nakoupí patnáct moderních lokomotiv Traxx od kanadského výrobce Bombardier. Nasadit je chce...

České dráhy posílí spojení Praha–Brno, nasadí novou soupravu i víc vagonů

Railjet České dráhy

České dráhy od prosince posílí železniční spojení mezi Prahou a Brnem. Nově ho bude obsluhovat o jeden vlak Railjet...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz