Smršť stržených trolejí rozhýbala železnici, šéf SŽ slíbil nápravu

Několikahodinová zpoždění kvůli strženým trolejím koncem minulého týdne rozčílila cestující na hlavním tuzemském železničním koridoru v úseku mezi Chocní a Ústím nad Orlicí. Zvláště když se navíc v rozmezí dvou dnů několikrát zopakovala.
Kvůli poruše na vedení uvízli 7. srpna 2022 cestující na hlavním železničním...

Kvůli poruše na vedení uvízli 7. srpna 2022 cestující na hlavním železničním koridoru v České Třebové. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Ačkoliv podobné události většinou zůstávají bez větší odezvy, tentokrát se problém dostal až na stůl generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody. A ten slíbil nápravu.

„Od 9. srpna do začátku prosince nebude v úseku Bezpráví beznapěťový úsek, tudíž nebude nutné stahování sběrače. Současně projednáváme se zhotovitelem takové změny ‚výlukových‘ úprav trakčního vedení a technologických postupů, které by buď zcela eliminovaly, nebo velmi omezily opakování podobných událostí během výluk v příštím roce,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Ke stržení vedení dochází většinou na opravovaných úsecích, které jsou chráněné takzvanou hákovnicí. Ta sice zabrání tomu, aby vlak při přejíždění na druhou kolej propojil beznapěťový úsek s úsekem pod napětím a ohrozil životy lidí pracujících na rekonstrukci trati, ale na druhou stranu při včasném nestažení sběrače vede k poškození vedení a mnohahodinovým zpožděním vlaků.

Případů stržení trolejí jsou ročně desítky. Mezi roky 2012 a 2021 eviduje Drážní úřad 253 nehod, celkem železnice stála 463 hodin a zpožděno bylo 2 860 vlaků osobní dopravy. Celková doba zpoždění u všech těchto vlaků se během zkoumaného desetiletého období vyšplhala na více než 1 400 hodin, uvedl Drážní úřad ve zprávě k podobné nehodě, kdy trolej strhl nákladní vlak u Třince loni v červnu.

Kompletní statistiku počtu těchto mimořádných událostí neeviduje ani Drážní inspekce, ani Drážní úřad. Podle mluvčího drážních inspektorů Martina Drápala totiž obyčejné stržení troleje není závažnou nehodou jako například projetí návěsti.

Poškození trakčního vedení navíc obvykle nezpůsobí velkou materiální škodu a drážní inspektoři mají povinnost mimořádnosti řešit až v případě, že přesáhnou škodu ve výši dvou milionů eur.

Vlaky mezi Čechy a Moravou jezdí, koridor stál kvůli poruše trakčního vedení

„Souhrnné informace sice dostáváme od Správy železnic, ale do žádných statistik je nezpracováváme,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková. Jedinou kompletní statistiku počtu stržených trolejí tak má Správa železnic, která jako správce infrastruktury není v těchto případech nestrannou osobou.

Obvykle poukazuje na pochybení jednotlivých strojvůdců, kteří sběrač buď stáhnou pozdě, nebo jej naopak vytáhnou příliš brzy. Ne všechnu vinu jde ale házet na jednu železniční profesi. Část problému vězí podle oslovených odborníků v tom, že výluk a mimořádností v provozu je na české železnici v posledních letech příliš a nároky na strojvedoucí stoupají.

Protože návěst je možné přehlédnout, platí povinnost provozovatele dráhy o nutnosti stahování sběračů informovat v takzvaném rozkazu a následně v tabulkách traťových poměrů. Ale i tento systém má podle zástupců strojvůdců prostor pro vylepšení.

„Snažíme se prosadit, aby označení místa bylo konkrétnější. Třeba kilometrickou polohou, aby strojvedoucí dopředu přesně věděl, kde má příkaz na stažení sběrače očekávat,“ uvedl prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic.

V současnosti jsou informace omezené na názvy zastávek, mezi nimiž se problematický úsek nachází.Vylepšit by se mohl i systém následného řešení mimořádných událostí poté, co ke stržení troleje dojde a cestující na opravu vedení čekají. Podle člena správní rady Správy železnic a poslance Martina Kolovratníka by železničáři měli mít před takto rozsáhlými rekonstrukcemi, jaká nyní probíhá mezi Chocní a Ústím nad Orlicí, vytipovanou objízdnou trasu.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...