Čtvrtek 6. října 2022, svátek má Hanuš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. října 2022 Hanuš

Smršť stržených trolejí rozhýbala železnici, šéf SŽ slíbil nápravu

Několikahodinová zpoždění kvůli strženým trolejím koncem minulého týdne rozčílila cestující na hlavním tuzemském železničním koridoru v úseku mezi Chocní a Ústím nad Orlicí. Zvláště když se navíc v rozmezí dvou dnů několikrát zopakovala.

Kvůli poruše na vedení uvízli 7. srpna 2022 cestující na hlavním železničním koridoru v České Třebové. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Ačkoliv podobné události většinou zůstávají bez větší odezvy, tentokrát se problém dostal až na stůl generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody. A ten slíbil nápravu.

„Od 9. srpna do začátku prosince nebude v úseku Bezpráví beznapěťový úsek, tudíž nebude nutné stahování sběrače. Současně projednáváme se zhotovitelem takové změny ‚výlukových‘ úprav trakčního vedení a technologických postupů, které by buď zcela eliminovaly, nebo velmi omezily opakování podobných událostí během výluk v příštím roce,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Ke stržení vedení dochází většinou na opravovaných úsecích, které jsou chráněné takzvanou hákovnicí. Ta sice zabrání tomu, aby vlak při přejíždění na druhou kolej propojil beznapěťový úsek s úsekem pod napětím a ohrozil životy lidí pracujících na rekonstrukci trati, ale na druhou stranu při včasném nestažení sběrače vede k poškození vedení a mnohahodinovým zpožděním vlaků.

Případů stržení trolejí jsou ročně desítky. Mezi roky 2012 a 2021 eviduje Drážní úřad 253 nehod, celkem železnice stála 463 hodin a zpožděno bylo 2 860 vlaků osobní dopravy. Celková doba zpoždění u všech těchto vlaků se během zkoumaného desetiletého období vyšplhala na více než 1 400 hodin, uvedl Drážní úřad ve zprávě k podobné nehodě, kdy trolej strhl nákladní vlak u Třince loni v červnu.

Kompletní statistiku počtu těchto mimořádných událostí neeviduje ani Drážní inspekce, ani Drážní úřad. Podle mluvčího drážních inspektorů Martina Drápala totiž obyčejné stržení troleje není závažnou nehodou jako například projetí návěsti.

Poškození trakčního vedení navíc obvykle nezpůsobí velkou materiální škodu a drážní inspektoři mají povinnost mimořádnosti řešit až v případě, že přesáhnou škodu ve výši dvou milionů eur.

Vlaky mezi Čechy a Moravou jezdí, koridor stál kvůli poruše trakčního vedení

„Souhrnné informace sice dostáváme od Správy železnic, ale do žádných statistik je nezpracováváme,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková. Jedinou kompletní statistiku počtu stržených trolejí tak má Správa železnic, která jako správce infrastruktury není v těchto případech nestrannou osobou.

Obvykle poukazuje na pochybení jednotlivých strojvůdců, kteří sběrač buď stáhnou pozdě, nebo jej naopak vytáhnou příliš brzy. Ne všechnu vinu jde ale házet na jednu železniční profesi. Část problému vězí podle oslovených odborníků v tom, že výluk a mimořádností v provozu je na české železnici v posledních letech příliš a nároky na strojvedoucí stoupají.

Protože návěst je možné přehlédnout, platí povinnost provozovatele dráhy o nutnosti stahování sběračů informovat v takzvaném rozkazu a následně v tabulkách traťových poměrů. Ale i tento systém má podle zástupců strojvůdců prostor pro vylepšení.

„Snažíme se prosadit, aby označení místa bylo konkrétnější. Třeba kilometrickou polohou, aby strojvedoucí dopředu přesně věděl, kde má příkaz na stažení sběrače očekávat,“ uvedl prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic.

V současnosti jsou informace omezené na názvy zastávek, mezi nimiž se problematický úsek nachází.Vylepšit by se mohl i systém následného řešení mimořádných událostí poté, co ke stržení troleje dojde a cestující na opravu vedení čekají. Podle člena správní rady Správy železnic a poslance Martina Kolovratníka by železničáři měli mít před takto rozsáhlými rekonstrukcemi, jaká nyní probíhá mezi Chocní a Ústím nad Orlicí, vytipovanou objízdnou trasu.

  • Nejčtenější

Slovenské ekonomice hrozí kolaps, varuje premiér. Žádá pomoc EU, mluví o zestátnění

Premiér Eduard Heger varuje, že slovenské ekonomice hrozí kvůli prudce rostoucím nákladům na energie kolaps. Obrovský...

Značka Lindt má ochranu, soud nařídil Lidlu zničit zásoby čokoládových zajíčků

Čokoládoví zajíčci od společnosti Lindt & Sprüngli si zaslouží ochranu před napodobeninami. Rozhodl o tom ve čtvrtek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po malých institucích také ČSOB. Banky začínají nabízet úroky podobné ČNB

Na předchozí zvyšování úrokových sazeb České národní banky (ČNB) začínají výrazněji reagovat zvyšováním úročení vkladů...

KOMENTÁŘ: Kdo má zálusk na Nord Stream? Něco na tom nesedí

Premium Bombové útoky na plynovody Nord Stream 1 a 2 jsou zahaleny mlhou záhad. Komu nejvíc prospěly? A proč Rusko nezaútočilo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Albert končí s plýtváním jídlem. Testuje první bezodpadovou prodejnu

Řetězec Albert již několik měsíců testuje svoji první bezodpadovou prodejnu. V pražských Butovicích tak potraviny...

Většina vlád selže. Mladí se do deseti let chopí revoluce, soudí Cílek

Premium Václav Cílek, geolog a klimatolog, věří, že se blížíme k civilizačnímu zlomu. Ústí k němu nabalující se krize a vidina...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

Opravy na dluh. Velkorysý rozpočet fondu dopravy Česko bez půjčky nezaplatí

Premium Po osekání financí na opravy a údržbu v letošním roce se peníze do silnic a tratí opět vrátí. Například správce...

Aerolinky tlačí na nižší náhrady za rušené lety, léto je přišlo draho

Letošní letecká sezona, kterou na velké většině letišť doprovázely fronty před odbavením, množství zpožděných, ale také...

Nechceme zahraniční kolegy, včetně českých, bouří se odbory kanadských pilotů

Odbory pilotů kanadských aerolinek Sunwing se postavily proti plánu společnosti najímat piloty ze zahraničí, včetně...

Letů za sluncem přibude, cesty z Prahy do exotiky budou kratší

Dvě nové destinace v blízkovýchodním Ománu, thajské Krabi, Madagaskar nebo třeba irácký Irbíl. Tuzemské cestovky a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejtěžší bylo Hance v jejích posledních dnech lhát, říká Margita o Zagorové

Je to pět týdnů, co odešla zpěvačka Hana Zagorová (†75), se kterou žil její muž Štefan Margita (66) třicet let. Pěvec...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Značka Lindt má ochranu, soud nařídil Lidlu zničit zásoby čokoládových zajíčků

Čokoládoví zajíčci od společnosti Lindt & Sprüngli si zaslouží ochranu před napodobeninami. Rozhodl o tom ve čtvrtek...

Po malých institucích také ČSOB. Banky začínají nabízet úroky podobné ČNB

Na předchozí zvyšování úrokových sazeb České národní banky (ČNB) začínají výrazněji reagovat zvyšováním úročení vkladů...