Slevy a otevírání trhu zahltí české koleje, obávají se nákladní dopravci

  5:57aktualizováno  5:57
Na českých kolejích houstne doprava. Zvyšující se počty osobních vlaků – zejména v příměstských aglomeracích – sledují s obavami už delší dobu nákladní dopravci, jimž to přináší stále větší potíže. Dostat mezi spoje vezoucí pasažéry i soupravy přepravující stroje či materiál je čím dál těžší.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

A bude hůř. Brzy totiž pohyb vlaků po tuzemských kolejích výrazně ovlivní dva faktory. Prvním z nich jsou 75 procentní slevy na jízdném pro důchodce a studenty do 26 let, které vláda slíbila spustit od začátku letošního září.

Druhým faktorem je otevření českého trhu osobní železniční dopravy zahraničním společnostem. To podle nařízení Evropské unie nastane v příštím roce a půjde o zásadní problém, obává se sdružení Žesnad, které zastupuje tuzemské nákladní dopravce.

Hlavním cílem slev je podpora veřejné dopravy. Mají přesvědčit cestující, aby z osobních aut přesedli do autobusů, tramvají a vlaků. Samotný nárůst počtu cestujících kvůli slevám by však významné problémy nákladním dopravcům nepřinesl. Teprve spojení dvou zmíněných novinek může být nebezpečné.

Slevy přitáhnou cizí firmy

Zahraniční dopravci na zdejších kolejích mohou působit už dnes, musí ale založit dceřinou společnost se sídlem v Česku. Jenže otevírání trhu stanovené takzvaným čtvrtým železničním balíčkem podmínky pro provoz komerčních osobních vlaků v Evropě oproti současnému stavu značně zjednoduší, uvedl zástupce Žesnadu Vojtěch Sládek.

A zahraniční firmy si byznys v Česku nejspíš ujít nenechají. Lákadlem pro ně budou totiž právě štědré slevy, jimiž vláda chystá poměrně velkou část lidí motivovat k využívání hromadné dopravy. Kompenzovat je dopravcům bude z veřejných peněz.

Dosavadní zkušenosti s konkurencí v osobní dopravě podle Žesnadu vedou k vypravování krátkých vlaků v co nejhustších intervalech po sobě. „Ze dvou hodin je nyní běžně hodina i v dálkové dopravě a v některých relacích osobní dopravci uvažují i o půlhodině,“ uvedl Sládek.

Nejvíce čekání zažívají nákladní dopravci na nejvytíženější trati spojující východ a západ Česka mezi Prahou a Českou Třebovou. Osobní vlaky mají v drtivé většině případů přednost před nákladními, nejvyšší prioritu mají veřejně objednané spoje, které plní závazek veřejné služby.

Přeprava na železnici v číslech

Nově se komplikuje situace v pražské Libni kvůli dalším požadavkům na navýšení počtu vlaků obsluhujících příměstskou trasu do Roztok u Prahy. Problém vyvstává na spojce mezi Libní a Malešicemi, kterou využívá nákladní doprava směřující do terminálu společnosti Metrans v Uhříněvsi. Tou zatím osobní vlaky jezdily jen o víkendech, nyní na ní chce Ropid objednat osobní dopravu i ve všední dny. Vlaky plné pasažérů by tam měly projíždět ve špičce v třicetiminutových intervalech.

Místo tří hodin pojedou osm

„Kvůli dalším požadavkům osobní dopravy hrozí, že nákladní vlak s kontejnery nepojede z hranic u Děčína do Prahy na terminál tři hodiny jako dnes, ale osm hodin, protože pět hodin bude stát odstaven před Prahou,“ řekl Sládek.

Zpoždění navíc nejen zdržuje, ale promítá se i do cen přepravy. Železniční společnosti totiž musí kvůli tomu platit více strojvedoucích a počítat s potřebou většího množství vozů i lokomotiv. A tím se stávají méně konkurenceschopné v porovnání s kamionovou dopravou.

Podobný problém může podle Žesnadu nastat i v brněnském uzlu, kde se kříží dva evropsky významné tranzitní koridory spojující německé přístavy s Balkánským poloostrovem a severopolský Gdaňsk s přístavy v Itálii. Aby se z Brna nestal dopravní špunt, bude potřeba oproti aktuálnímu plánu přesunu nádraží k řece investovat do technologických řešení, která usnadní nákladním vlakům křížení s osobní dopravou.

Kvůli připomínkám nákladních dopravců zatím ministerstvo dopravy odložilo rozhodnutí centrální komise o tom, zda se nynější brněnské nádraží přesune k dolnímu nádraží, nebo blíže k centru do lokality Petrov. Podle náměstka Tomáše Čočka nepředstavují připomínky nákladních dopravců neřešitelný problém. Jde nicméně o problém, který doposud přípravné práce opomíjely.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem

Mercedes-Benz

Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz v pondělí oznámil, že se během dvou desetiletí zbaví spalovacích...

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Najdete na iDNES.cz