Slevy a otevírání trhu zahltí české koleje, obávají se nákladní dopravci

  5:57aktualizováno  5:57
Na českých kolejích houstne doprava. Zvyšující se počty osobních vlaků – zejména v příměstských aglomeracích – sledují s obavami už delší dobu nákladní dopravci, jimž to přináší stále větší potíže. Dostat mezi spoje vezoucí pasažéry i soupravy přepravující stroje či materiál je čím dál těžší.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

A bude hůř. Brzy totiž pohyb vlaků po tuzemských kolejích výrazně ovlivní dva faktory. Prvním z nich jsou 75 procentní slevy na jízdném pro důchodce a studenty do 26 let, které vláda slíbila spustit od začátku letošního září.

Druhým faktorem je otevření českého trhu osobní železniční dopravy zahraničním společnostem. To podle nařízení Evropské unie nastane v příštím roce a půjde o zásadní problém, obává se sdružení Žesnad, které zastupuje tuzemské nákladní dopravce.

Hlavním cílem slev je podpora veřejné dopravy. Mají přesvědčit cestující, aby z osobních aut přesedli do autobusů, tramvají a vlaků. Samotný nárůst počtu cestujících kvůli slevám by však významné problémy nákladním dopravcům nepřinesl. Teprve spojení dvou zmíněných novinek může být nebezpečné.

Slevy přitáhnou cizí firmy

Zahraniční dopravci na zdejších kolejích mohou působit už dnes, musí ale založit dceřinou společnost se sídlem v Česku. Jenže otevírání trhu stanovené takzvaným čtvrtým železničním balíčkem podmínky pro provoz komerčních osobních vlaků v Evropě oproti současnému stavu značně zjednoduší, uvedl zástupce Žesnadu Vojtěch Sládek.

A zahraniční firmy si byznys v Česku nejspíš ujít nenechají. Lákadlem pro ně budou totiž právě štědré slevy, jimiž vláda chystá poměrně velkou část lidí motivovat k využívání hromadné dopravy. Kompenzovat je dopravcům bude z veřejných peněz.

Dosavadní zkušenosti s konkurencí v osobní dopravě podle Žesnadu vedou k vypravování krátkých vlaků v co nejhustších intervalech po sobě. „Ze dvou hodin je nyní běžně hodina i v dálkové dopravě a v některých relacích osobní dopravci uvažují i o půlhodině,“ uvedl Sládek.

Nejvíce čekání zažívají nákladní dopravci na nejvytíženější trati spojující východ a západ Česka mezi Prahou a Českou Třebovou. Osobní vlaky mají v drtivé většině případů přednost před nákladními, nejvyšší prioritu mají veřejně objednané spoje, které plní závazek veřejné služby.

Přeprava na železnici v číslech

Nově se komplikuje situace v pražské Libni kvůli dalším požadavkům na navýšení počtu vlaků obsluhujících příměstskou trasu do Roztok u Prahy. Problém vyvstává na spojce mezi Libní a Malešicemi, kterou využívá nákladní doprava směřující do terminálu společnosti Metrans v Uhříněvsi. Tou zatím osobní vlaky jezdily jen o víkendech, nyní na ní chce Ropid objednat osobní dopravu i ve všední dny. Vlaky plné pasažérů by tam měly projíždět ve špičce v třicetiminutových intervalech.

Místo tří hodin pojedou osm

„Kvůli dalším požadavkům osobní dopravy hrozí, že nákladní vlak s kontejnery nepojede z hranic u Děčína do Prahy na terminál tři hodiny jako dnes, ale osm hodin, protože pět hodin bude stát odstaven před Prahou,“ řekl Sládek.

Zpoždění navíc nejen zdržuje, ale promítá se i do cen přepravy. Železniční společnosti totiž musí kvůli tomu platit více strojvedoucích a počítat s potřebou většího množství vozů i lokomotiv. A tím se stávají méně konkurenceschopné v porovnání s kamionovou dopravou.

Podobný problém může podle Žesnadu nastat i v brněnském uzlu, kde se kříží dva evropsky významné tranzitní koridory spojující německé přístavy s Balkánským poloostrovem a severopolský Gdaňsk s přístavy v Itálii. Aby se z Brna nestal dopravní špunt, bude potřeba oproti aktuálnímu plánu přesunu nádraží k řece investovat do technologických řešení, která usnadní nákladním vlakům křížení s osobní dopravou.

Kvůli připomínkám nákladních dopravců zatím ministerstvo dopravy odložilo rozhodnutí centrální komise o tom, zda se nynější brněnské nádraží přesune k dolnímu nádraží, nebo blíže k centru do lokality Petrov. Podle náměstka Tomáše Čočka nepředstavují připomínky nákladních dopravců neřešitelný problém. Jde nicméně o problém, který doposud přípravné práce opomíjely.

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Let boeingu do Prahy s jedním motorem byl podle úřadu pochybením posádky

Let Smartwings s jedním funkčním motorem přes půl Evropy (ilustrační koláž)

Let přes půl Evropy na jeden motor hodnotí Úřad pro civilní letectví (ÚCL) jako pochybení posádky. Nicméně nemá zatím...

České dráhy posílí spojení Praha–Brno, nasadí novou soupravu i víc vagonů

Railjet České dráhy

České dráhy od prosince posílí železniční spojení mezi Prahou a Brnem. Nově ho bude obsluhovat o jeden vlak Railjet...

Opravený Boeing 737 Max čeká test. Na simulátoru ho vyzkouší šéf FAA

Letoun Boeing 737 MAX 8

Opravy softwaru letounů Boeing 737 MAX se blíží do cíle. Výrobce tvrdí, že by měly být hotové do konce roku. O tom, zda...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz