Mobilní iDNES.cz

Zpravodajství | Kraje | Sport | Magazíny | Expres | iDNES.tv | Rubriky

Vlaky do Polska jsou v ohrožení. Za hranice nemůžou bez povolení

10. listopadu 2015  18:44
Vlaky, které by měly od nového jízdního řádu v prosinci vyjet na trať mezi Libercem a Sklářskou Porubou, mají na poslední chvíli problémy. Jejich start je ohrožený, protože není jisté, zda moderní motorové RegioSpidery můžou překročit polskou hranici.
foto | foto: Ota Bartovský, MAFRA

RegioSpiderům chybí zatím povolení z polské strany.


Liberecký kraj, který bude vlaky objednává, sice tvrdí, že to není jeho problém a vše závisí na dopravci, o potížích ale ví a připravuje se na náhradní řešení.

Přímé spojení je snem místních politiků, všichni ale zapomněli na jeden podstatný detail: k přeshraniční dopravě je potřebné schválení typu vlaku k provozu. To ale jednotky od výrobce Stadler v Polsku nemají.

„V případě, že by dopravce (nebo jiný partner) oznámil, že nebude moci splnit smluvní závazky a zajistit provoz podle připraveného jízdního řádu, bude Liberecký kraj velmi aktivně usilovat o náhradní řešení, které by mělo co nejmenší negativní dopady na cestující,“ řekl jednatel firmy Korid LK Pavel Blažek. Korid má v kraji na starosti objednávání a organizaci dopravy.

Také České dráhy zatím tvrdí, že problém nebude a vlaky vyjedou normálně. Ve svém vyjádření nechávají zodpovědnost v podstatě na polském dopravci Koleje Dolnoślaskie, které mají na starost oficiálně provoz na polské straně.

„Motorové vozy řady 840 budou od nového grafikonu provozovány v souladu s Místním pohraničním ujednáním v úseku do pohraniční přechodové stanice Szklarska Poreba Górna,“ řekla Radka Pistoriusová z tiskového oddělení Českých drah. Dráhy navíc mají vyjádření polského dopravce, že nic nebrání vjezdu jejich souprav do Polska.

Tím se mohou v případě zákazu vymluvit na polskou stranu, vyjádření samo o sobě ale nic neřeší: hlavní slovo bude mít polský drážní úřad. Dopravce už začal školit strojvedoucí a průvodčí v základech polštiny.

Přeshraniční provoz dosud zajišťuje společnost GW Train Regio, které jezdí na trase s motorovými vozy 810. Smlouva na vlaky Kořenov – Sklarska Poreba ji letos končí, kraj se rozhodl pokračovat s Českými drahami kvůli tomu, aby mohly jezdit napřímo až z Liberce.

Autor:

Diskuse k článku

počet příspěvků: 40, poslední 19. 11. 2015, 9:39
Vstup do diskuse

Další články z rubriky

Nahoru

Firma v USA vybavuje školy kryty proti střelcům. Minivěznice, reagují odpůrci

Velký test vín: Nejlepší Pálava voní po plástvích medu, meruňce i ananasu

Plynové zásobníky v Česku jsou plné z 80 procent, dosáhly úrovně stanovené EU

Valorizace penzí i uprchlíci. Stanjura navrhl vládě vyšší schodek rozpočtu

Hmyz, umělé maso i GMO. Musí přijít nové metody, říká výrobce krmiv

Nord Streamem 1 bude proudit jen 20 procent plynu, ruský Gazprom sníží dodávky

Rubriky

Nahoru
iDNES.cz > Ekonomika > Domácí | Podniky | Zahraniční | Doprava | EET | Spotřebitel | Test DNES
Jak jste spokojeni s m.iDNES.cz? Vyjádřete se zde