Vlaky by mohly jezdit až dvoustovkou, chybí ale zabezpečení i zákony

  1:16aktualizováno  1:16
Cestující po českých železnicích by se mohli dočkat jízdy až dvousetkilometrovou rychlostí. Správa železniční dopravní cesty už tuto rychlost vlaků zkušebně testuje na trati mezi Pardubicemi a Chocní a Břeclaví a Vranovicemi u Brna. Na takové cestování by se ale muselo změnit zabezpečení.
Dva vybrané úseky jsou prakticky jediné v české železniční síti, kde by se dalo dvoustovkou jezdit. Ilustrační foto.

Dva vybrané úseky jsou prakticky jediné v české železniční síti, kde by se dalo dvoustovkou jezdit. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Vlaky na uvedených úsecích technicky nemají problém takovou rychlostí jet, trať je na ni stavěna. I přesto musí jezdit dosud o čtyřicet kilometrů v hodině pomaleji.

Tratím, do jejichž modernizací stát investoval miliardy korun, chybí totiž potřebné zabezpečovací zařízení a nevyhovující jsou i železniční přejezdy. Stát teď zvažuje, že železnici na těchto dvou úsecích za stamiliony korun dovybaví.

Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally zatím stát ještě definitivně nerozhodl, zda se skutečně úseky upraví nad dvousetkilometrovou rychlost. "Zvýšení rychlostí s sebou přináší velmi přísné nároky na zabezpečení tratí jak z pohledu vlakových, tak traťových zabezpečovačů, které v současné době a současnou technologií nejsou dostatečně splněny," dodal Halla.

Nejde přitom jen o investice do nového zabezpečovacího zařízení. Na tratích nad 160 kilometrů v hodině nesmí být už žádné úrovňové přejezdy, musely by se tedy zrušit a postavit nad tratí mosty. Jen jejich odstranění je spočítáno na 60 milionů korun, stavby mimoúrovňového křížení by přišly řádově na stovky miliony korun.

Akce však má i své kritiky. Podle nich je právě plán na zrychlení důkazem toho, jak se u nás železniční koridory nekoncepčně stavěly. "Je to naprosto nekoncepční krok, proč se to nemohlo udělat už při samotné stavbě, je mi záhadou," říká například bývalý šéf dozorčí rady ČD Zdeněk Žák. Podle něj žijí úředníci "v předminulém století". Jako příklad uvádí plány na "rychlodráhu" na letiště s osmdesátikilometrovou rychlostí.

"Dostavba zabezpečovacího zařízení je v plánu, ale pro 200kilometrovou rychlost u nás není potřebná legislativa, ta počítá zatím jen s rychlostí 160. Neměl by být ale problém ji vytvořit," řekl šéf drážního úřadu Pavel Kodym.

Dva vybrané úseky jsou prakticky jediné v české železniční síti, kde by se dalo dvoustovkou jezdit. Ostatní úseky jsou sice také nákladně modernizované, ale mají pro vysokou rychlost například příliš ostré oblouky. Dosud proto musí některé vlaky Českých drah, zejména pendolino, jezdit maximálně stošedesátkou.

Oba testované úseky nejsou příliš dlouhé – každý má zhruba 35 kilometrů a cestování by zkrátily jen v řádu několika minut. Dlouho totiž trvá i to, než vlak dvousetkilometrovou rychlost vůbec vyvine.

Například mezi Pardubicemi a Chocní by úspora byla dvě minuty. "Případné zvýšení rychlosti na stávajících koridorech by mělo praktické přínosy spíše omezené, každopádně ale psychologicky by posunulo českou železnici zase o krok dál směrem k vysokorychlostnímu provozu," řekl Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva dopravy. Například v Německu mohou vlaky jezdit až třísetkilometrovou rychlostí.

Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu by zrychlení železnice považoval za přínos, ale ne dostatečný. "Je potřeba tu také celkově řešit vysokorychlostní tratě, které by dopravu zásadně zlepšily," řekl Šlegr.

Pro dopravce by dvoustovka nebyla problém. "Máme s takovou rychlostí pendolino i nové vagony od Siemensu, které jezdí do Německa, " řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Dráhy navíc během příštích let získají dvacet lokomotiv 380 ze Škody Transporation, které dvoustovku umějí.

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Madeta přijde o dodávky mléka. Můžeme vyřazovat výrobky, řekl její šéf

Madeta je největší zpracovatel mléka v zemi. V Plané nad Lužnicí chystá stavbu...

Největší česká mlékárna Madeta přijde od 1. července o dodávky 200 tisíc litrů mléka denně. Mlékařské a hospodářské...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Druhý měsíc bez zakázek. Aerolinky přestaly objednávat letadla Boeing

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Krize společnosti Boeing nekončí. Jeden z největších výrobců letecké techniky na světě oznámil, že už druhý měsíc v...

Další z rubriky

Autoškoly čekají rozsáhlé změny. Zkušební komisaře bude vybírat los

Žáci si na okruhu v Sosnové vyzkoušeli třeba výhybný manévr na kluzné ploše,...

Získat řidičák v malé obci je jednodušší než ve velkých městech. Kromě menšího počtu křižovatek a dalších náročných...

Letecká společnost Ryanair rozšiřuje portfolio. Kupuje aerolinku na Maltě

ilustrační snímek

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair koupí začínající maltské aerolinky Malta Air, ze kterých zřídí svou...

Ministerstvo dopravy ukončilo spolupráci s Kapschem, soudy ale stále běží

Ilustrační snímek

Třináct let trvající správa mýtného systému rakouskou společností Kapsch letos v prosinci skončí. Ministerstvo dopravy...

Najdete na iDNES.cz