Neděle 20. září 2020, svátek má Oleg
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 20. září 2020 Oleg

Autonomní vlaky přicházejí, metro bez strojvedoucího míří na zkušební okruh

  0:01
Železniční zkušební okruh ve Velimi se začíná připravovat na testování autonomních vozidel pražského metra. Ještě během letošního roku vynaloží Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) šedesát milionů korun na opravy kolejiště takzvaného malého zkušebního okruhu a další investice, které umožní zkoušky vlaků bez strojvedoucích, budou následovat.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Aneta Čapkovápro iDNES.cz

„Je otázka, nakolik bude vozidlo poptávané Dopravním podnikem hl. m. Prahy autonomní a nakolik bude řízeno automaticky. Dnes je možné například vlak ovládat z mobilního telefonu, případně z radiostanice. Stále ale takové vozidlo pouze plní příkazy člověka, byť na dálku,“ řekl MF DNES generální ředitel VUŽ Martin Bělčík. Zatímco v autonomním vlaku rozhoduje umělá inteligence, automatický vlak fakticky řídí dálkově živý dispečer.

Pražský dopravní podnik v současnosti vyhodnocuje předběžné konzultace s oslovenými výrobci, mezi nimiž figurují kanadský Bombardier, německý Siemens či francouzské koncerny Alstom a Thales. „Veřejnou zakázku na nákup automatického systému metra plánujeme vypsat předběžně v průběhu první poloviny příštího roku,“ uvedl mluvčí pražského dopravního podniku Daniel Šabík.

První může být „céčko“

Metro bez strojvedoucího by se mohlo poprvé rozjet na lince D spojující pražskou Písnici s Pankrácí ve druhé polovině roku 2028. Ještě dříve by se ale tyto vlaky mohly objevit v provozu na nejstarší pražské trase, na lince C.

Šest kroků k autonomii vozidel

  • Úroveň 0 - Systémy slouží jen jako varování pro živého šoféra.
  • Úroveň 1 - Pomáhají člověku buď ovládáním směru, nebo rychlosti.
  • Úroveň 2 - Zvládají obě předchozí dovednosti zároveň.
  • Úroveň 3 - V běžném provozu zvládá řízení robot, v mimořádných situacích musí řízení převzít člověk.
  • Úroveň 4 - Ve vymezeném prostoru zvládá řídit bez pomoci.
  • Úroveň 5 - Nepotřebuje pomoc člověka za žádných okolností.

Technologii umožňující řízení vlaku přes mobilní telefon testuje mimo jiné český výrobce zabezpečovací techniky AŽD Praha. Ten se rovněž zúčastnil vyjednávání podmínek nastávající soutěže na nová vozidla metra.

„Samořiditelný vlak jsme zkoušeli. Celý systém se ale musí ještě hodně vyladit, protože hrozí srážky se zvěří, pád předmětů na trať nebo se na trati nacházejí přejezdy,“ uvedl mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja. Pole něj plánuje společnost vyvíjený systém testovat na vlastní zkušební trati mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem, kde vybere zhruba čtyřkilometrový úsek pro další zkoušky. 

Zda tento systém firma nakonec nabídne pražskému dopravnímu podniku v nadcházející soutěži, ovšem zatím není jisté. Metro totiž řadu z testovaných schopností potřebovat nebude.

Přestože zatím Výzkumný ústav železniční přesnou podobu zakázky na nové metro nezná, už nyní se na ni musí začít připravovat. Kromě autonomních vlaků totiž plánuje testovat systémy, které zvýší bezpečnost u vlaků řízených strojvedoucím.

„V současně době modernizujeme celoevropský elektronický zabezpečovací systém (ETCS) a zařízení, které zastaví vlak v okamžiku, kdy projede na červenou. Na malém okruhu bychom pak chtěli simulovat situaci, kdy je trať zablokovaná například pádem stromu do kolejiště nebo jinou reálnou překážkou,“ dodal Bělčík.

Paříž je pro nás vzorem

Možnost testování autonomních vozidel otevřela novela zákona o drahách, která prošla schvalováním na sklonku loňského roku. Automatizované metro nicméně není nový vynález. Linku metra, kterou neřídí strojvedoucí, mají v Paříži už od roku 1998. Jde o devět kilometrů dlouhou trasu 14 spojující železniční stanici Saint-Lazare s obytnou čtvrtí Olympiades.

Pařížské automatické metro

Pařížské automatické metro

Na pražské obdobě automatizované linky v současnosti pracují geologové. Jejich průzkum by mohl být hotov napřesrok v září. V té době by se ale už mohly začít prokopávat první kilometry nové podzemní dráhy.

„Podle aktuálního vývoje bychom v optimistické variantě mohli začít stavět na jaře příštího roku, podle pesimistické o půl roku později,“ uvedl Šabík. Původně přitom dopravní podnik předpokládal, že v ideálním případě začne s výstavbou letos na podzim. Tuto možnost ale zastavila epidemie koronaviru.

Autonomní vlaky nejsou jedinou novou technologií, kterou by ve VÚŽ chtěli testovat. V souvislosti se zájmem krajů objednávat místo dieselových vlaků stroje s alternativním pohonem se ústav zabývá otázkou, jak upravit okruhy u Velimi pro potřeby vlaků na vodíkový pohon nebo na baterie. Testování bateriové technologie ale naráží na potřebu vybudovat dostatečně velkou nádrž pro případné hašení požárů takového stroje.

Pražské tramvaje by mohl před kolizí zabrzdit izraelský systém pro automatické zastavení:

13. září 2019

  • Nejčtenější

Turisté z Číny se do Česka jen tak nepodívají. Praha neobnovila víza

Česká republika neobnovila vydávání turistických víz občanům Číny, které podobně jako další evropské země kvůli...

Jídlo v Německu je moc levné, tvrdí studie. Mělo by stát až třikrát víc

Pokud by se měly do cen jídla v Německu promítnout náklady na eliminaci dopadů na životní prostředí, stálo by až...

Zdraží cigarety i tabák. Ministerstvo potřebuje víc peněz ze spotřební daně

Zdražení řezaného a zahřívaného tabáku anebo další skokový růst ceny cigaret od příštího roku, a to až o osm korun za...

Lidé přestanou chodit na oběd, bojí se restaurace stravenkového paušálu

Řada zaměstnanců by mohla od příštího roku dostávat místo stravenek peníze. Vládní daňový balíček pro rok 2021 minulý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec superhrubé mzdy vyhlíží většina Čechů, třetina je proti

Vidina vyššího příjmu po zrušení superhrubé mzdy je pro většinu Čechů lákavá navzdory hrozícímu výpadku příjmů státního...

V Česku jsou houbařské žně. Podívejte se, kde rostou nejvíc

Premium Když zaprší a pak se oteplí, přijdou houby, shodují se mykologové. A opravdu přišly. Nejvíc je hřibů smrkových. Velké...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

Nemá smysl sportovce zavírat do karantény, říká fyzioterapeut Kolář

Premium Fyzioterapeut a léčitel slavných sportovců Pavel Kolář míní, že opatření proti viru jsou nekoncepční a budou mít dopady...

  • Další z rubriky

Dálnice D3 povede přes Posázaví. Hotovo by mohlo být v roce 2028

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) si stojí za tím, že dálnice D3 na jih Čech by měla vést přes Posázaví. Řekl to...

Airbus se tlačí na domácí hřiště Boeingu, odhalí první „americký” stroj A220

Evropský výrobce letadel Airbus tento měsíc dodá americkým aerolinkám Delta první letoun A220 vyrobený na americké...

Covid mění pravidla pro rezervace letenek. Změna termínu je bez poplatků

Letečtí dopravci upravují pravidla pro nákupy letenek. Cestujícím nově umožňují bezplatně měnit termíny letů na...

Vlakové spojení na Slovensko se omezí, kvůli opatřením klesl zájem

Provoz některých mezistátních vlaků mezi Českou republikou a Slovenskem bude omezen, rozhodnutí se dotkne zhruba 18...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Benešová: Nečekala jsem, že synova svatba bude tak emocionálně náročná

Závěr prázdnin byl pro Lucii Benešovou ve znamení svatebních příprav. K oltáři dovedla svého nejstaršího syna Luciána,...

Microsoft vytáhl servery z oceánu, jejich nízká poruchovost překvapila

Z mořského dna u skotského souostroví Orkneje námořníci vylovili datacentrum společnost Microsoft. Za více než dva roky...

Porno je reklama na fitness, říká jeden z nejstarších českých pornoherců

Je obsazovaný do pornoscén z kategorie „old and young“. Není divu, s natáčením začal před svou padesátkou a točí už...