Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Autonomní vlaky přicházejí, metro bez strojvedoucího míří na zkušební okruh

  0:01
Železniční zkušební okruh ve Velimi se začíná připravovat na testování autonomních vozidel pražského metra. Ještě během letošního roku vynaloží Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) šedesát milionů korun na opravy kolejiště takzvaného malého zkušebního okruhu a další investice, které umožní zkoušky vlaků bez strojvedoucích, budou následovat.

ilustrační snímek | foto: Aneta Čapkovápro iDNES.cz

„Je otázka, nakolik bude vozidlo poptávané Dopravním podnikem hl. m. Prahy autonomní a nakolik bude řízeno automaticky. Dnes je možné například vlak ovládat z mobilního telefonu, případně z radiostanice. Stále ale takové vozidlo pouze plní příkazy člověka, byť na dálku,“ řekl MF DNES generální ředitel VUŽ Martin Bělčík. Zatímco v autonomním vlaku rozhoduje umělá inteligence, automatický vlak fakticky řídí dálkově živý dispečer.

Pražský dopravní podnik v současnosti vyhodnocuje předběžné konzultace s oslovenými výrobci, mezi nimiž figurují kanadský Bombardier, německý Siemens či francouzské koncerny Alstom a Thales. „Veřejnou zakázku na nákup automatického systému metra plánujeme vypsat předběžně v průběhu první poloviny příštího roku,“ uvedl mluvčí pražského dopravního podniku Daniel Šabík.

První může být „céčko“

Metro bez strojvedoucího by se mohlo poprvé rozjet na lince D spojující pražskou Písnici s Pankrácí ve druhé polovině roku 2028. Ještě dříve by se ale tyto vlaky mohly objevit v provozu na nejstarší pražské trase, na lince C.

Šest kroků k autonomii vozidel

  • Úroveň 0 - Systémy slouží jen jako varování pro živého šoféra.
  • Úroveň 1 - Pomáhají člověku buď ovládáním směru, nebo rychlosti.
  • Úroveň 2 - Zvládají obě předchozí dovednosti zároveň.
  • Úroveň 3 - V běžném provozu zvládá řízení robot, v mimořádných situacích musí řízení převzít člověk.
  • Úroveň 4 - Ve vymezeném prostoru zvládá řídit bez pomoci.
  • Úroveň 5 - Nepotřebuje pomoc člověka za žádných okolností.

Technologii umožňující řízení vlaku přes mobilní telefon testuje mimo jiné český výrobce zabezpečovací techniky AŽD Praha. Ten se rovněž zúčastnil vyjednávání podmínek nastávající soutěže na nová vozidla metra.

„Samořiditelný vlak jsme zkoušeli. Celý systém se ale musí ještě hodně vyladit, protože hrozí srážky se zvěří, pád předmětů na trať nebo se na trati nacházejí přejezdy,“ uvedl mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja. Pole něj plánuje společnost vyvíjený systém testovat na vlastní zkušební trati mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem, kde vybere zhruba čtyřkilometrový úsek pro další zkoušky. 

Zda tento systém firma nakonec nabídne pražskému dopravnímu podniku v nadcházející soutěži, ovšem zatím není jisté. Metro totiž řadu z testovaných schopností potřebovat nebude.

Přestože zatím Výzkumný ústav železniční přesnou podobu zakázky na nové metro nezná, už nyní se na ni musí začít připravovat. Kromě autonomních vlaků totiž plánuje testovat systémy, které zvýší bezpečnost u vlaků řízených strojvedoucím.

„V současně době modernizujeme celoevropský elektronický zabezpečovací systém (ETCS) a zařízení, které zastaví vlak v okamžiku, kdy projede na červenou. Na malém okruhu bychom pak chtěli simulovat situaci, kdy je trať zablokovaná například pádem stromu do kolejiště nebo jinou reálnou překážkou,“ dodal Bělčík.

Paříž je pro nás vzorem

Možnost testování autonomních vozidel otevřela novela zákona o drahách, která prošla schvalováním na sklonku loňského roku. Automatizované metro nicméně není nový vynález. Linku metra, kterou neřídí strojvedoucí, mají v Paříži už od roku 1998. Jde o devět kilometrů dlouhou trasu 14 spojující železniční stanici Saint-Lazare s obytnou čtvrtí Olympiades.

Pařížské automatické metro

Na pražské obdobě automatizované linky v současnosti pracují geologové. Jejich průzkum by mohl být hotov napřesrok v září. V té době by se ale už mohly začít prokopávat první kilometry nové podzemní dráhy.

„Podle aktuálního vývoje bychom v optimistické variantě mohli začít stavět na jaře příštího roku, podle pesimistické o půl roku později,“ uvedl Šabík. Původně přitom dopravní podnik předpokládal, že v ideálním případě začne s výstavbou letos na podzim. Tuto možnost ale zastavila epidemie koronaviru.

Autonomní vlaky nejsou jedinou novou technologií, kterou by ve VÚŽ chtěli testovat. V souvislosti se zájmem krajů objednávat místo dieselových vlaků stroje s alternativním pohonem se ústav zabývá otázkou, jak upravit okruhy u Velimi pro potřeby vlaků na vodíkový pohon nebo na baterie. Testování bateriové technologie ale naráží na potřebu vybudovat dostatečně velkou nádrž pro případné hašení požárů takového stroje.

Pražské tramvaje by mohl před kolizí zabrzdit izraelský systém pro automatické zastavení:

13. září 2019

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Aktivisté se přilepili na plochu letiště ve Frankfurtu, ochromili provoz

Klimatičtí aktivisté ve čtvrtek ráno narušili provoz na největším německém letišti ve Frankfurtu nad Mohanem. Přilepili se na letištní plochu. Zrušeno muselo být asi 140 letů. Provoz byl po sedmé...

25. července 2024  7:13,  aktualizováno  12:05

Demografická krize Japonska trvá. Za rok přišla země téměř o milion lidí

Japonsku stále ubývají obyvatelé, zjistil nejnovější demografický průzkum. Počet japonských občanů klesal v loňském roce nejrychleji od chvíle, kdy úřady začaly v 60. letech tyto informace...

25. července 2024  10:34

Stačí zpomalit a zachráníte život, říká Veselá z České asociace pojišťoven

Spěch a jeho negativní následky jsou zřetelné v mnoha oblastech našeho každodenního fungování. Ty nejhorší jsou vidět na silnicích – spěch často končí tragédiemi, které zbytečně berou lidské životy....

25. července 2024

Naletět může každý. Nejčastější jsou investiční podvody, podvodníkům pomáhá AI

Premium

Počet pokusů o podvod mířený na klienty Komerční banky vzrostl letos ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku zhruba o 39 procent. Největší rozmach vidí aktuálně experti z Komerční banky...

25. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...