Boule na hlavě zastavila vlaky. Vyšetřovali to jako „mimořádnou událost“

  1:00aktualizováno  1:00
Na cestující ve vlaku mezi Českými Budějovicemi a Novým Údolím o minulém víkendu vypadla část okna a způsobila jí bouli a drobné šrámy. Především však plně odkryla vyhrocené vztahy mezi státními organizacemi na české železnici. Na jedné straně sporu stojí České dráhy (ČD) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), na straně druhé Drážní inspekce.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Nehoda zastavila provoz na železniční trati téměř na hodinu. Po zranění cestující požádala o ošetření a průvodčí zavolal sanitku. Ještě do dubna by přijela sanitka, cestující ošetřila a vlak by jel dál. V tomto případě následovalo 40 minut vyšetřování. A to ještě měli cestující štěstí, protože vyšetřovatel se pohyboval nedaleko, takže byl u „mimořádné události“ brzy.

Dispečeři postupovali podle nové metodiky Drážní inspekce, která vykládá části drážního zákona o takzvaných mimořádných událostech. Ty jsou přitom v zákoně přes deset let, jen je dosud nikdo neřešil.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského je od 1. dubna každé zranění cestujícího v souvislosti s provozováním drážní dopravy šetřeno jako „mimořádná událost“.

Co je mimořádná událost

Mimořádnou událostí je nehoda nebo incident, k nimž došlo v souvislosti s provozováním drážní dopravy a které ohrozily nebo narušily:

  • bezpečnost drážní dopravy

  • bezpečnost osob

  • bezpečnou funkci staveb, zařízení

  • životní prostředí

„To samozřejmě může znamenat nárůst šetření i poměrně banálních situací, jako například uklouznutí ve voze nebo zranění při manipulaci se zavazadlem,“ vysvětlil Šťáhlavský.

Dopravcům ani správcům kolejí se nelíbí, že budou muset kvůli každému malému zranění zastavit provoz. Problém se týká hlavně jednokolejných tratí, zvláště pokud je k nim špatný přístup ze silnice. Tam totiž mimořádná událost zablokuje na dlouhou dobu pohyb vlaků na celé trati.

Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera namítá, že vyšetřování není žádnou novinkou. Nové je pouze to, že letos Drážní inspekce vydala metodiku s rozborem mimořádných událostí.

„Pád cestujícího při přepravě a jeho zranění, které má souvislost s provozováním drážní dopravy, bylo mimořádnou událostí vždy. Jiní dopravci tyto události běžně hlásí a šetří,“ podotýká Kučera.

„Definice mimořádné události v zákoně uvedená je poměrně složitá, proto jsme již na podzim navrhli jednotný výklad – metodiku, co je a co není mimořádná událost, což dosud chybělo. Tuto metodiku schválilo jak ministerstvo dopravy, tak Drážní úřad,“ řekl Kučera.

Vyšetřovat není třeba vše, řeklo ministerstvo

Podle ministerstva však zákon netvrdí, že je každé zranění cestujícího nutné vyšetřovat. „Není možné říci, že jakékoliv zranění cestujícího ve vlaku je mimořádnou událostí. Z toho vyplývá, že to vždy nevede k zastavení provozu na trati,“ tvrdí mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Drážní inspekce potřebuje zajistit místo vzniku mimořádné události jen v případě, že sama zahajuje šetření. „Pokud nám provozovatel nahlásí zranění cestujícího uvnitř vlaku, tak většinou obratem dáme souhlas s odklízením následků a k události nevyjíždíme. Šetření události je pak čistě na dopravci a provozovateli dráhy,“ dodal Kučera.

SŽDC si nicméně kvůli metodice stěžuje na Drážní inspekci ministerstvu dopravy. V dopise, který má MF DNES k dispozici, správci kolejí upozorňují hlavně na to, že metodiku neměla vydávat Drážní inspekce, ale ministerstvo dopravy.

Autor:
  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Platit se bude za všechny dovezené mobily, řekl šéf OSA v Rozstřelu

Pořadatelé koncertů, média, sportbary, hotely, ale i spotřebitelé, kteří si kupují flash disky nebo CD a DVD nosiče. Ti...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Žluté lány musí zmizet. Zemědělce čeká omezení plochy vysetých plodin

Tisíce zemědělců v posledních týdnech rozměřovaly pole a lámaly si hlavu nad tím, jak je co nejvýhodněji rozdělit....

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

ČSA koupí od Airbusu 7 nových letadel, první vzlétnou už příští rok

České aerolinie (ČSA) v příštích letech zařadí do své flotily sedm nových letadel od Airbusu. Dopravce koupí čtyři...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Rušné léto na Ruzyni. Nejvíce rostly linky do severní Ameriky

Pražské letiště Václava Havla během letních měsíců odbavilo více cestujících i přesto, že na něm od července do konce...

Letiště Praha by do roku 2035 mělo být schopno odbavit 23 milionů lidí

Letiště Praha by mělo do roku 2035 zvýšit kapacitu až na 23 milionů odbavených cestujících ročně. Letos odbaví 17,7...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz