Vladimír Krelmlík | foto: Michal Růžička, MAFRA

Problémy i úspěchy padlého ministra. Viditelně zazářil jen s taxislužbami

  • 5
Vladimír Kremlík měl do resortu dopravy přinést tvrdý manažerský styl řízení. Začal zostra výměnou několika klíčových státních manažerů. Měl ambice kompletně překopat fungování dopravního resortu, se ale k větším změnám za rok nedostal. Připomeňme si, čemu v úřadu čelil.

Vladimír Kremlík, loni v dubnu nahradil Dana Ťoka jako neznámý právník, kterého Andrej Babiš vytáhl z Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových.

V úřadu vydržel necelý rok. Poslední kapkou byla utajená zakázka na e-shop a systém na elektronické dálniční známky za 401 milionů korun. Část agendy, za níž je někdy kritizován, zdědil po svém předchůdci.

1. Personální změny

Ve snaze rozhýbat pomalou výstavbu klíčových komunikací dvakrát vyměnil šéfa Ředitelství silnic a dálnic. Loni v květnu poděkoval za služby Janu Kroupovi a v létě pak skončil Pavol Kováčik, od něhož si sliboval ráznější a efektivnější přístup. Ministr mluvil o zdravotních důvodech, sám Kováčik se však později zmínil, že důvodem byly spory s ministrem. V říjnu také odvolal ředitele státního podniku Cendis Jana Chovance, který chystal například jednotnou jízdenku. Manažerské změny provedl i ve vedení Českých drah.

2. Problematické mýto

Problematiku mýta exministr Kremlík v podstatě zdědil bez toho, aniž by ji sám mohl výrazně ovlivnit. Už při jeho příchodu na ministerstvo běžel soud se společností Kapsch. Ta úřadu vyčítala, že smlouvu s konkurenčním CzechTollem podepsala přesto, že ještě nebyly vypořádány všechny její připomínky ve sporu o regulérnost soutěže a že tak učinila přes platné předběžné opatření, které ji zakazovalo smlouvu uzavřít.

Toto procesní pochybení, kvůli kterému se ale mohl celý mnohaletý výběr správce kamionového mýta opět vrátit na začátek, nakonec vyřešilo rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. V něm soud ponechal sporně podepsanou smlouvu v platnosti, uvedl ale, že při vedení sporu mezi Kapschem a ministerstvem chyboval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Kremlík v prosinci (na silnicích prvních tříd od ledna 2020) spustil mýtný systém. Od ledna se mýtné rozšířilo o téměř 900 kilometrů silnic prvních tříd, čímž se ministr dostal do sporu se starosty a vedením krajů. V lednu předeslal, že pokud se kvůli zpoplatnění silnic prvních tříd doprava ucpe města, mýto se rozšíří na další silnice.

3. Problémy na železnici

Od poloviny prosince na některých dotovaných tratích (Zlínský a Liberecký kraj) nahradili soukromí dopravci České dráhy. Částečnou liberalizaci železnice provázely velké problémy společnosti Arriva, která situaci nezvládla. Jejího šéfa si Kremlík pozval na kobereček. Tyto potíže však, podobně jako mýto, nemohou být ministrovi dávány za vinu.

4. Utajená zakázka

Kremlíkův konec v úřadu předznamenala zakázka na e-shop a systém na elektronické dálniční známky za 401 milionů korun, kterou bez řádného výběrového řízení dostala firma Asseco Central Europe. Informace se navíc nedostala na vládu, což namíchlo premiéra Andreje Babiše. Zakázku kritizovali i lidé z byznysu, například Tomáš Havryluk z e-shopu Alza.cz a IT experti, podle nichž byla několikrát předražená. 

5. Taxislužby

Po necelých devíti měsících v úřadu za ním zůstává prakticky jediný větší úspěch. Tím je projednávání zákona umožňujícího legálně podnikat alternativním taxislužbám na půdě Poslanecké sněmovny. Z další rozpracované legislativy se mu nepodařilo posunout například dlouhodobě očekávanou změnu bodového systému, která má víc dopadnout na silniční piráty a zjednodušit systém postihů za dopravní přestupky.

6. Rozvoz vody

V červnu 2019 zaujal svým nápadem, aby silničáři řidičům, čekajícím v kolonách na dálnici D1 rozváželi vodu na motorkách. „Chci tyto situace zlidštit, je třeba si uvědomit, že tam uváznou i rodiny s dětmi,“ uvedl. Provoz na D1 loni brzdila dosud největší modernizace v délce 65 kilometrů. Prohlášení zaujalo i proto, že státní firma žádné motorky nemá.

Ministru Kremlíkovi zlomila vaz zakázka na elektronické dálniční známky:

,