Miliardy na dálnice lákají cizí stavaře. K nelibosti Skansky a Eurovie

  5:12aktualizováno  5:12
Stavební firmy působící dlouho v Česku musí letos v soutěžích Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) čelit nezvykle vysoké konkurenci ze zahraničí. Spousta firem se zájmem u nás stavět je přitom v tuzemsku nových. Menší čeští hráči se spojili s velkými stavebními firmami, například ze Španělska, Itálie, Turecka, Bosny a Hercegoviny nebo Kazachstánu, a zkoušejí získat miliardové zakázky na nové silnice.
Stavba dálnice. Ilustrační foto

Stavba dálnice. Ilustrační foto | foto: Martin Stolař, MAFRA

Jejich nástup začal loni ve druhém pololetí. Například za modernizaci dálnice Dl mezi Větrným Jeníkovem a Humpolcem nabídlo sdružení českého Geosanu, kazašského SP Sine Midas a italské Toto Costruzioni Generali nejnižší cenu, soutěž ale stále běží. Smlouvu zatím nezískala žádná z těchto společností.

Až devět omezení zároveň. Podívejte se, kde se letos bude opravovat D1

Velké stavební firmy se netají tím, že nástup nových hráčů sledují s obavami. „Vstupují sem bez kapacit, většinou je zastupuje právní kancelář. Mám pochyby, jak jim to půjde,“ říká šéf Skansky Michal Jurka. Podle něj je trh hladový a soutěží se za čím dál nižší ceny.

„Bohužel již v minulosti se ukázalo, že takové firmy nejsou schopné se svými kapacitami projekty dokončit,“ dodala mluvčí Eurovie Iveta Štočková. Narážela tím například na problém s portugalskou firmou Mota Engil na stavbě obchvatu Třince.

Nejnižší cena je pro zadavatele omezující kritérium

Podle Tomáše Janeby z Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI) je zájem zahraničních firem o Česko problémem především pro veřejné investory, jako je ŘSD. „Jako zadavatelé jsou v kleštích, protože soutěží na nejnižší cenu namísto kombinace ceny a parametrů, které mají vliv na kvalitu dodávky. Chceme dálnice a železnice v co nejlepší kvalitě za co nejlepší cenu, ale to neznamená, že to musí stavět ten, kdo nabídne nejnižší cenu,“ říká Janeba.

Konkurence je podle něj na českém trhu vítaná, ale dodavatelé si musí konkurovat za jasných a striktních podmínek, důsledně vyžadovaných veřejnými investory. „Vyspělé země si to dokážou pohlídat. Nejlevnější nabídka od firmy, která tu nemá vlastní zaměstnance, nemá stroje a někdy je i ve své původní zemi v platební neschopnosti, je prostě neseriózní,“ dodává Janeba.

Dostavba D1 láká cizince, o sedm miliard soutěží Poláci i Turci

To potvrzuje i Jiří Vacek z analytické spočnosti CEEC Research. „Pro investora to může být velkým rizikem, protože v případě problémů na stavbě nebo dokonce odchodu dané firmy ze stavby má jen limitované možnosti se na tomto dodavateli takzvaně zahojit,“ říká Vacek. Který dodává, že s obdobnými problémy se v minulosti potýkali i na Slovensku. Tam po čase začali uplatňovat mezi kritéria pro výběr dodavatele i jeho schopnost projekt realizovat.

Jednou z nově příchozích firem je například bosenský Euro-Asfalt, který se veřejné soutěže účastní společně s litoměřickou firmou Garden Line. „Hledali jsme v zahraničí firmu, která dálnice umí, a přes známého jsme se dostali k nim,“ vysvětluje majitel firmy Miloš Náprstek cestu k bosenskému partnerovi.

„Velké pětce největších firem pochopitelně vadí, že mají konkurenci. Jde o velkou firmu s tržbami přes pět miliard a zahraničními zakázkami od Německa po Spojené arabské emiráty,“ dodal Náprstek.

Dálnice jsou po dlouhé zimě výrazně poničené. Projeli jsme s kamerou D6:

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Zákon je zákon. Ženě v Polsku vypočítali důchod na 12 haléřů měsíčně

Ilustrační snímek

Jen dva groše, čili v přepočtu přibližně 12 haléřů měsíčně, činí nejnižší penze aktuálně vyplácená v Polsku. Nejvyšší...

Tajemná pohlednice od tety z Ameriky. K příbuzným do Třince putovala 48 let

Pohlednice z USA

Na redakci iDNES.cz se obrátila čtenářka s poněkud kuriózním případem. Její matce přišla od tety z amerického...

Další z rubriky

Rejdaři mají na dosah stamilionové dotace, musí však dovážet do Česka

Čtyřsettunový tanker pluje z Týnce nad Labem do Chvaletic (21. března 2015).

Roky skomírající nákladní plavba na českých řekách má nyní šanci na největší obnovu lodního parku za poslední...

Výpadek letounů pomohou českým Smartwings pokrýt bulharské Fly2Sky

Boeing 737 Max 8

Nedostatek letadel české společnosti Smartwings pomůže vyřešit pronájem jednoho letounu bulharského dopravce Fly2Sky....

Za rovností do oblak. V Indii jsou pilotky letadel placené stejně jako muži

Indické pilotky společnosti Air India v předvečer Mezinárodního dne žen v Novém...

O rovnosti žen v Indii slýcháme dobré zprávy málokdy. Naopak se obvykle dozvídáme o vysokém počtu znásilnění, vraždám...

Najdete na iDNES.cz