Výrobci se přepočítali. Aerolinky už nechtějí obří letadla

  5:00aktualizováno  5:00
Výroba obřích letadel zpomaluje. Ukázalo se, že zájem o stroje, schopné přepravit větší počet lidí není zdaleka takový, jak se očekávalo. S odbytem svých největších letounů má problém Boeing i Airbus.

Na pražském letišti dosedl po sobotním poledni Airbus A380 ve speciálním zbarvení United for Wildlife (1. července 2017). | foto: Petr Adámek, Letiště Praha

Až si na konci července převezme Korean Air na letišti v Paine Field svůj desátý letoun Boeing 747-8i, nebude to zejména pro výrobce na rozdíl od jiných podobných událostí důvod k velkým oslavám.

Jumbo jen tak nezmizí

Boeing 747 zvaný Jumbo, mnohými leteckými fanoušky považovaný za nejkrásnější letadlo v historii především díky svému „hrbu“, poprvé vzlétlo před 47 lety. Už loni firma musela výrobu zpomalit na 1,3 letadla za měsíc. I když na nebi zůstanou jumba ještě desítky let, některé aerolinky je úplně ve flotile ruší: žádné jumbo už nenajdete například u Air France či Delty.

Vylepšená verze legendárního jumba v modré barvě pro korejského zákazníka je totiž zatím posledním v provedení pro osobní dopravu, na kterou má Boeing objednávku. V zakázkové knize ještě figurují stejná letadla pro ruského dopravce Transaero, ten však v roce 2015 zkrachoval a nemá si je kdo převzít. S výjimkou možné nové verze prezidentského speciálu Air Force One tak nemá Boeing pro své největší letadlo žádné zakázky v osobní dopravě, pouze pro nákladní dopravce.

Boeing zpomalil výrobu svých největších letadel postupně až na jeden stroj za dva měsíce. Poté, co tento měsíc dodá poslední stroj Korejcům, zbude mu v zásobníku 19 letadel. Za tři roky tak výroba může skončit úplně.

V problémech je i francouzský Airbus

Boeing ovšem není jediný, kdo má problémy s odbytem největšího stroje. Také Airbus bojuje se svým dvoupatrovým modelem A380 o zákazníky. Nové objednávky nepřicházejí, firma již oznámila zpomalení výroby. Poslední objednávka na A380 dorazila do centrály firmy v Toulouse na začátku roku 2016 od japonských ANA, od té doby dopravci naopak plány na pořízení největších letadel ruší.

Airbus mění největší letadlo, zvětší křídla i kapacitu

Airbus se zákazníky snaží nalákat ještě vylepšeními, která jsou zatím jen ve fázi studie A380plus. Letadlo má nové a výrazně větší winglety, což je plocha na konci křídla, která usměrňuje proudění vzduchu a pomáhá snižovat odpor, a tedy i spotřebu a hlučnost. Společně s dalšími úpravami křídla mají snížit spotřebu paliva až o čtyři procenta. Nové winglety budou mít až 4,7 metru.

Firma chce do letadla vtěsnat i víc lidí, náklady na každý kilometr přepočtený na jedno místo mají klesnout o 13 procent. „A380plus nabízí efektivní cestu k lepší ekonomice provozu a současně při zlepšení provozního výkonu,“ řekl obchodní ředitel Airbusu John Leahy.

V letadle má sedět až o 80 cestujících víc než dosud. Místo našli konstruktéři například jiným umístěním schodiště mezi oběma palubami nebo přesunem prostoru pro odpočinek posádek či pro skladování jídla a pití k občerstvení. Namísto deseti sedaček v jedné řadě jich má být vedle sebe jedenáct.

O největší letouny není zájem

I když tedy výrobci hlásí stále velké objemy nových objednávek, neplatí to o větších letadlech. Důvodem je i krize dopravců z oblasti Perského zálivu, kteří v minulých letech poptávku po nových velkých strojích táhli. Aerolinky Emirates jsou například bezkonkurenčně největším provozovatelem Airbusů A380. S levnou ropou a poklesem kupní síly zákazníků z tohoto regionu ale tito dopravci čelí velkým potížím.

Fotogalerie

Čtyřmotorová letadla, kdysi standard dálkových letů, tak začínají být mimo zájem aerolinek. Ty naopak zajímají menší modely, u kterých nemají takový problém je naplnit. Už u počátku jumba si ho aerolinky pořizovaly hlavně kvůli doletu, ne počtu míst. Stejnou, často i delší vzdálenost dnes zvládnou i stroje se dvěma motory. V případě Boeingu jde o modely 777 a 787 Dreamliner, u kterých přichází ještě s dalšími verzemi, většinou většími než dosud. Velikosti jumba však nedosáhnou. Airbus sází hlavně na stroj A350.

V dálkové dopravě navíc díky vývoji letadel určených původně pro krátké a střední tratě padá také tabu, že na dlouhé lety patří jen takzvaná širokotrupá letadla, tedy zjednodušeně řečeno letadla se dvěma uličkami. Boeing výrazně prodloužil dolet u nové verze svého letadla 737 MAX, takže norský Norwegian ho začíná používat pro lety mezi Evropou a USA.

Lidé v letectví nemají jasno, zda je odklon od největších letadel trvalý, nebo ne. Pro velké stroje hovoří především trend zvětšování některých megapolí a přetíženost letišť i celkově vzdušného prostoru. Airbus ale přesto snížil před několika týdny odhad velikosti trhu pro největší letadla o dalších šest procent.

A380plus má být ještě efektivnější než dosud:

Autor:

Nejčtenější

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

ČSA předloni vydělaly 268 milionů, lety na lačno se vyplatily

ČSA a Letiště Praha nasadily na speciální let k 80. výročí Airbus A319,...

České aerolinie v posledním roce před definitivním začleněním do skupiny Travel Service (nyní SmartWings) vydělaly...

Prodeje aut po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů

Škoda Kodiaq RS

Prodeje nových aut v České republice vloni poklesly proti rekordnímu roku 2017 o zhruba deset tisíc vozů. Celkem si tak...

Najdete na iDNES.cz