Pátek 3. dubna 2020, svátek má Richard
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 3. dubna 2020 Richard

Diskuse k článku

Vznikla první elektrodálnice. Ve Švédsku kamiony napojili na troleje

Ve Švédsku odstartoval testovací provoz na první elektrodálnici na světě. Na dvoukilometrový úsek vyjely vozy napojené na elektrické vedení známé doposud hlavně z železnice. Cílem projektu je snížit emise z dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T95o92m17á46š 62R15e58k75t63o51r 1798404167259

Prý ukázat využití obnovitelných zdrojů v dopravě, to je dobrý demagog, odkdy je elektřina obnovitelný zdroj?

0/0
28.6.2016 10:19

L24u91k15á75š 48F38l28í31d91r 9788711564218

Elektřina může být obnovitelným zdrojem, záleží na způsobu výroby. Solární, větrné a vodní elektrárny nepoužívají neobnovitelné suroviny.

0/0
28.6.2016 15:12

T48o96m11á91š 37V58a30l70d73e94r 7143680589

Sice je pěkné vymýšlet trolejové napájení elektromobilů. Není levnější naložit nákladní automobily na nízkopodlažní vagóny a přepravit je tranzitními vlaky? Není, jelikož na tuto dopravu se nemyslelo a kapacita tratí je malá. Vše trvá hrozně dlouho, logistika na tratích vázne a je nepružná, předražená. Přednost mají Regio jety, pendolina, leo expresy, které honí čas na trase Praha-Ostrava-Praha. Místo vybudování super dráhy na páteřních tratích, chceme opět modernizovat tratě, které vznikly na císaře Josefa. Jinde mají ohraničené rychlostní tratě, aby tam nikdo nevstoupil, nenajel. V této republice velmi málo lidí myslí dopředu. Dále pokud se vyrobí troleje na dálnici , tak už tam nikdy nepřepraví velké náklady. Už vidím, jak před tahačem demontují troleje a hned za ním je opět montují.:-) A poslední je narážka. Vozy budou muset být řízeni robotem, když bude tak tiché, že si řidiči běžně dají šlofíček. Dnes sledují ntb, telefonují s mobilem u ucha neustále

+1/0
25.6.2016 22:20
Foto

A60n75i70s 49G57. 80H42a44b22i20b 1401473755875

nevim jestli jste postrehl ale clanek je o svedsku .. ;-)

0/0
29.6.2016 16:32

T74o10m37á73š 15V92a19l78d61e59r 7523800849

Nevím, jestli jste postřehl, ale článek je o hybridním pohonu kamiónů a jeho způsob využití na dálnicích. Že se systém zkouší ve Švédsku a ne třeba v Portugalsku je dáno, že systém zkouší Scania, která má vývojové centrum ve Švédsku a Siemens. i když logiku by mělo i Německo. Obě firmy patří Němcům.

0/0
30.6.2016 19:39

P54a50v95e10l 17S88o76b52o60t51k31a 5890244

R^

jen si musíme postupně zvyknout, že i tyhle troleje budou krmené cca 10 000 volty.

+1/0
24.6.2016 17:48

R76o36m85a70n 53P61o70l33á94č73e67k 5406629645

A řeší někdo přenosovou soustavu? Že bude potřeba podstatně navýšit její kapacitu. Řeší někdo z čeho tu elektřinu budeme v takovém množství brát? Když jádro je fuj, uhlí je tolerované fuj, a sluníčko a vítr to moc nevytrhnou... Ty akorát dokážou úspěšně odrazit přenosovou soustavu brutálními výkyvy...

+4/0
24.6.2016 14:56

P51a95v19e89l 15S10o56b89o71t23k40a 5400854

U kamiónů to zrovna nevadí - řidiči budou mít bezpečnostní přestávky podle stav sítě.

0/−1
24.6.2016 17:48

P20e54t23r 57M16a82r89š26o82u92n 5905158906196

no tak to bude mit logistika radost

najednou dojde k narizeni zastavit, protze bude vykyv v prenosove soustave. takze zastavit, enbo klasicky na naftu jen po daleko drazsi dalnic s daleko drazsim autem... nebo bude předem naplanovano jak se bude chovat vitr a slunicko, aby se vedelo, jaky bude zítra stav site? jo porouceni vetru desti mi něco říká... :-P

0/0
25.6.2016 1:56

R61o58b75e38r69t 53S34t35r55n51a61d25e89l 5678859639715

Prý první na světě - v Rusku jezdily náklaďáky napojené na trolej už před desítkami let

+4/−1
24.6.2016 7:40

M40i23l74o60š 77A80d26á61m56e72k 5484670136276

To by mě zajímalo. Nemáte nějaký odkaz?

Díky.

0/0
24.6.2016 9:10

P84e24t90r93a 41D94v84o70ř86á61k83o97v71á 1950894921329

Tady máte něco z JAR: http://www.spvd.cz/index.php/template1/trolejbusy/nakladni-trolejbusy-v-jar

Tady je pár fotografií dalších "trolejbusů"

http://www.veterany.eu/2009/09/14/exoticke-trolejbusy-na-unikatnych-fotografiach/

0/0
24.6.2016 9:38

R39o28b30e59r91t 25S58t82r76n59a76d22e79l 5848679529335

Například zde: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10209565532517874&set=a.1212770762123.31750.1314399116&type=3&theater

0/0
24.6.2016 10:46

P75e11t97r 72K54o68r86b69e35l 9236767790192

Nebyly to jenom nákladní trolejbusy? To je už opravdu stará věc, pamatuji na fotku z výstavby nějaké přehrady v italských Alpách, která byla zásobována trolejbusovou dopravou.

+2/0
24.6.2016 9:20

R30o71m63a49n 19P49o82l66á92č98e42k 5206639455

A co je tohle? ;-D

+2/0
24.6.2016 22:48

J18a57n 16N75o26v55á48k 7295874938597

sice spotřebují jen polovinu energie ale započteme-li tam účinnost výroby elektřiny v elektrárnách tak to nebude lepší než naftové motory.To samé platí pro splodiny, ty se produkují jen někde jinde.

+4/−6
24.6.2016 0:37

R59o43b89e65r12t 81H13o67m39o15l58k40a 2750282682651

Co se týče Švédska, tak 89% energie je z jádra a vody. Myslím, že tam je čistota provozu jasná...

+8/0
24.6.2016 6:20

P82e12t65r 61K90l32e77i21n 4290460598335

Jde o to jak elektřinu vyrábíš. Pakliže z jádra, je to čistý.

+2/0
24.6.2016 8:35

M70a10r82t68i89n 34Č89a48p76e36k 6950601177954

Jenže při elektrickém provozu lze tu elektřinu při brzdění rekuperovat zpátky do troleje a napájet z ní nějaký jiný rozjíždějící se vůz. To u spalovacího motoru nejde.

Jedna čínská uhlená trať má papírově nulovou spotřebu energie - ložený vlak jedoucí dolů do přístavu "vyrobí" při brzdění dost energie, aby "vytáhl" prázdný vlak zpátky nahoru.

+2/0
24.6.2016 16:14

J16a13n 97N74o10v97á85k 7815454858377

Rekuperace ma smysl tak ve městech, mimo město je skoro zbytečná. Jo a taky takový vlak jezdí z Alp do Terasu.

0/−1
24.6.2016 17:24

J97a92r36o64s78l45a64v 31K79a95š38t31u88r50a 5506377301885

Nj ve Svedsku roste El na stromech R^

+4/−1
23.6.2016 23:50

C55y15r15i54l 93P26a74v22e53l46k61a 4466872648965

Jé, možná ještě objeví vlakovou dopravu! To je pokrok!

+11/0
23.6.2016 23:42

M40a91r41t62i82n 96R90u41z39i37c98k76a 1802188346587

Me by zajimalo, kdy uz jim konecne dojde, ze je lepsi postavit ci vyuzit zeleznici, tak aby nakladaky mohli na vice mistech najet na specialni usek napajeny pod troleji... je jedno, zda to budou klasicke koleje (ale ridil by automat) nebo nejaky usek s drahou pro pneu...

Na dlouhe useky se ale vyplati stejne posilat vlak a prekladat zbozi do mensich vozu v obcich... coz drive u nas bylo caste - odstavna nakladni kolej ve stanicich (vetsinou se skladalo uhli nebo drevo) a rada vlecek... dokonce ve svete existuji i nakladni tramvaje...

+1/−1
25.6.2016 11:32

J69i65r92i 88R79u32s52n97o19k 4895652917273

No ja nevim. Vsude se mluvi a pise o tom, jak jsou billboardy kolem dalnic nebezpecne, tak kdyz to srovnam s tim stromoradim betonovych sloupu nesoucich draty...

+1/−7
23.6.2016 23:14

J68a42n 18C72h33o58b58o19t 5743468909647

Budou na nich snad displeje s reklamami?

+3/−1
23.6.2016 23:17

J73i75ř27í 93S48c92h13w28a87c91h 8808944748276

tak nebezpečnost "bilbórdů" kolem dálnic nepramení z toho, že by do nich někdo mohl narazit. ;-)

+4/−1
23.6.2016 23:24

M18a48r42t53i92n 41K97o23l69a93c90e14k 5569597753493

no nebyl to hlavní argument

0/0
24.6.2016 0:42

M93a29r11t34i16n 55K35o13l69a95c61e72k 5399757603233

přece pokrok nezastavíš. Kdyby to stalo cokoli. Až vzroste nehodovost, a jestli se chovají jako češi, tak vzroste, tak teprve budou řešit problém se stromořadím

+1/0
24.6.2016 0:44
Foto

B97r16o49n20i75s31l52a59v 66G59a15b32r13y44š 2452539521

Opravdu jsou Švédi první?

Já jsem svým studentům vyprávěl o testovacím úseku v Německu. Kdesi kousek od Berlína jsou pod trolejemi 4 km dálnice. Není to špatný projekt, tady je aspoň vidět, že budoucnost je především v elektrickém pohonu. Vždyť i to hloupé světlo pohání elektřina. Ostatně nejrychlejší pozemní dopravní prostředek je zase elektrický. :-) O účinnosti se snad ani nemá cenu bavit. Názor, že lodě a letadla produkují mnohem více emisí, je sice fajn, ale my nemáme ani moře ani nejsme nějakým superleteckým koridorem. Dusíme se hlavně ve městech, kde jsou ulice plné poloprázdných aut. A je pořád lepší, když kouří 1 autobus místo 50 aut.

Tohle video je staré 4 roky: https://www.youtube.com/watch?v=XiOuBrFC8NM

Více zde: http://w3.siemens.com/topics/global/en/electromobility/pages/ehighway.aspx

+6/0
23.6.2016 23:11

J48a96n 61P92r50i21c62h22y38s82t96a79l 8341838933

Co byste cekal od "zprav, kterym nesmite verit"?

Elektricka energie se v kamionove doprave pouziva uz leta mezi Nemeckem a Svedskem. V Nemecku se kamionove navesy nalozi na vlak a ve Svedsku se zase vylozi a obracene. Je to rychlejsi, levnejsi a setrnejsi pro zivotni prostredi. Ty vlaky jezdi 100 km/h a zastavuji jen v Padborgu a v Malmö z duvodu stridani strojvedoucich.

+3/0
24.6.2016 0:26

L42u76b16o50m20í64r 72H72r75a51c66h55o49v13i10n35a 6598182296900

Z Německa do Švédska VLAK? Jó, to se vyplatí.

0/−2
24.6.2016 0:38
Foto

L77u98k30á56š 94N86o97v46o47t54n78ý 6416757218888

Mi to prijde jako dobry napad - pokud by byl kamion hybrid a takhle by se dokazal nabijet. Pak by ty draty nemusely byt vsude, ale vzdy jen kus pod kterym by se projizdejici nakladaci vzdy dobijely na dalsi usek.

+1/−3
23.6.2016 23:07

L36u38b94o42m87í74r 34H84r50a82c64h22o19v38i57n47a 6718142916260

Baterie sice zvládají rychlonabíjení, ale nesmí se to přehánět, za další je třeba si uvědomit, že elektroauto má výfuk. Sice dál, ale má!

+1/0
24.6.2016 0:46

M42a56r58t54i33n 66K36o35l30a71c35e79k 5389237723953

nebo jak se předpokládá příměstská doprava s hybridníma mhd. Předpoklad, že na každé konečné je podobná trojel pro dobíjení.

0/0
24.6.2016 0:46

M63a74r41t26i53n 24R78u73z40i74c87k17a 1892178176367

ve meste je lepsi natahat draty a jezdit pod nimi, nez odstavovat vozy na konecne a dobijet baterie... je to mnohem vyhodnejsi...

+1/0
25.6.2016 11:27

J82a93n 55B79l78a50ž19e30k 1482971638776

Švédsko - to je ta ekologická země, která chrání životní prostředí tím, že dováží bioetanol tankery přes půlku zeměkoule a ještě drancuje tamní pralesy? Hlavně, že doma je vše zelené, že? :-P

+9/0
23.6.2016 23:05

J57a84n 82C94h64o60b82o95t 5723758719287

A děláme to my jinak s přimícháváním olejů z Asie či Ameriky, kde kvůli tomu už pro popel nevidí na krok?

+2/0
23.6.2016 23:07

O76t84a24k57a77r 28F44u22k63a 8971953441664

my za to můžem asi těžko

0/0
24.6.2016 14:50

J92a27n 22C64h21o76b54o59t 5103258549907

A kdo? "Někdo jiný"?

0/0
24.6.2016 15:08

O92t52a39k34a21r 63F17u32k37a 8121933361604

rád si poslechnu příběh o tom, kterak zlý bílý muž přišel do indonésie a řekl místním, ať vypalují pralesy...

0/0
24.6.2016 15:11

J51a29n 63C50h24o58b88o48t 5383708439697

No v podstatě jste to vystihl. Ať už ten bílý muž koupil nějaké tamější pozemky, nebo jen tamním chudým obyvatelům udělal neslušný, nebo firmám či vládě neodmítnutelný návrh, výsledek je stejný: tam se pálí pralesy a životní prostor ohrožených druhů zvířat - a to proto, abysme my měli levný sajrajt do zmrzliny a mohli pálit oleje v autech a tvrdit, jak jsme ekologičtí a obnovitelní.

To je mistrovství v pokrytectví. Chybí už jen to, abysme země, kde necháváme negativní důsledky svého životního stylu, začali pokutovat za jejich neekologičnost.

+1/0
24.6.2016 15:19

K41r60y97š27t67o75f 68L68a66n84í75k 1159870525445

Smirte se s tim, to je vyvoj. Automaticka doprava, spousta usetrenych zivotu a pro nas vykopavky se Subaru WRX zustanou placene okruhy. Tak si to, chlapi, zatim uzijme, dokud to jde.

+2/0
23.6.2016 22:56

J88a21n 39C89h32o85b13o68t 5573908189857

Na ty okruhy mimochodem patříte už teď...

+2/−1
23.6.2016 23:09

O66t65a52k64a80r 95F63u78k12a 8181153681364

byl by argument?

0/0
24.6.2016 14:57

J34a67n 93C66h52o58b61o70t 5233108369977

Zajisté - běžný provoz není místo pro exhibice a adrenalinové jízdy. Tam je potřeba chovat se ohleduplně a hlavně předvídatelně.

+1/0
24.6.2016 15:10

O79t20a83k38a90r 50F35u59k89a 8111123231304

marně hledám v původním příspěvku jakoukoliv zmínku či návod k neohleduplnému způsobu jízdy či nepředvídatelnému chování. autorovi je proti srsti mít veškerou dopravu bez zásahu člověka, protože, ač to třeba nedokážete pochopit, pro někoho je řízení vášní a zvuk pořádného motoru mu dokáže zrychlit dech. vidím tam jen vaši reakci, která naznačuje, že spalovací motor patří jen na okruhy

0/0
24.6.2016 15:17

J94a18n 34C73h41o79b16o69t 5633968289187

Spalovací motor ne, ale řidič, pro nějž je vášní zvuj jeho wrc ano, neb ten si své vášně těžko uzije defenzivní plynulou jízdou hustou dopravou, plnou lidí, kteří se chtějí jen někam dostat (celí) a očekávají, že kde nikoho nevidí, tam také za 2 sekundy, až zařadí rychlost, nikdo nebude.

0/0
24.6.2016 15:22

S12t14e41p55a24n 52T65o26t65h 8108849795508

Ty máš rychlíka, já zase otesánka, co zbaští i trávu u silnice. Jenže ten zvuk V8 a síly, když je potřeba... 5,2 V8 :-):-):-) Hen, hen... ne jak ty litrový voktule... to je jak z angličáku ;-D;-D;-D

0/0
24.6.2016 21:04

K21a67r78e19l 46A32d64a80m46u57s 9498374968814

Za pár let se tomu vládnoucí muslimové ve Švédistánu budou jen smát.. ;-D

+1/−8
23.6.2016 22:50

M29a30r38t26i22n 64K29u88č45e93r13a 8749589469962

Nechápu proč se tu řeší jen auta co už mají prakticky emise na minimu.

Mnohem větší podíl má lodní doprava, u které emise nikdo neřeší, letadla rovněž.:-(

+7/0
23.6.2016 22:46

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

Najdete na iDNES.cz