New York chystá taxi jen pro ženy. U nás by se neujalo, tvrdí taxislužby

  8:00aktualizováno  8:00
Už příští úterý si budou moct Newyorčanky objednat taxi, které bude řídit žena. Taxikářku, jejímž poznávacím znamením bude růžová pašmínová šála, si objednají přes mobilní aplikaci. Služba SheTaxis - SheRides cílí na ženy, které se mohou vedle řidiče-muže cítit nekomfortně, nebo na ty, které prostě upřednostňují společnost ženy.
V Česku by se taxíky jen pro ženy asi neuživily. Ilustrační foto

V Česku by se taxíky jen pro ženy asi neuživily. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

„Super nápad,“ míní jedenapadesátiletá úřednice Gretchen Brittová z Manhattanu, která taxíkem jezdí i čtyřikrát do měsíce. Pokaždé ho řídí muž. „Se ženou bych se cítila bezpečněji a pohodlněji,“ řekla listu The New York Times.

„Mně jako ženě by se to líbilo, přístup žen-řidiček je trochu jiný, mají jinou povahu než muži, možná jsou tolerantnější,“ souhlasí jednatelka pražské taxislužby Haló taxi Adéla Barnová.

Službu v Americe spouští Stella Mateová, matka dvou dcer. Říká, že kdyby to šlo, byla by během jejich dospívání raději, kdyby je na kroužky mohly rozvážet ženy. Stellin manžel Fernando založil Newyorskou státní federaci řidičů taxi, která nyní zastupuje 30 tisíc členů. Stella má také tak trochu feministickou ambici: chce prý ženám pomoct prosadit se v profesi, která byla dlouho doménou mužů.

Mateová by chtěla svůj byznys v příštím roce rozšířit i do Washingtonu, Miami, Chicaga a dalších měst. Podobná taxislužba funguje například i v Indii. V Česku se tento nápad zatím neujal. „Jedna firma to tu zkoušela, ale neujalo se to,“ říká ředitel City Taxi Tomáš Horčička.

Ze šedesáti tisíc lidí, kteří se v New Yorku živí taxikařením, jsou žen jen necelé tři tisícovky, tedy pět procent. Podobná situace je i u nás. „Z 1 150 našich aut řídí ženy asi deset, je to nebezpečné povolání,“ podotýká Jiří Kvasnička, ředitel největší pražské taxislužby AAA Radiotaxi. „Je to náročné povolání psychicky i fyzicky, i když se to nezdá,“ přidává se Adéla Barnová.

„Po posledních kauzách (více o vraždách pražských taxikářů zde) se ani moc žen do služby nehlásí. Denní provoz není problém, ale nikdo moc nechce jezdit v noci. Ženu řidičku si v noci v Praze nedokážu představit,“ konstatoval technický a provozní šéf Sedop taxi Lubomír Sutto.

I v americké metropoli bylo taxikaření nebezpečné. V průběhu jednoho roku v 90. letech byla spousta řidičů zavražděna, mnoho dalších přepadeno a okradeno. Teď je chrání aspoň neprůstřelné přepážky nebo bezpečnostní kamery, kterými jsou auta vybavena.

Vrať se domů k plotně, slýchá brooklynská taxikářka

Čtyřiapadesátiletá Miriam Malaveová, která už tři desítky let jezdí v Brooklynu, nestačí uspokojovat poptávku po svých službách. Zvláště prý ženy z chasidské židovské komunity ve čtvrti Williamsburg chtějí jezdit jen s ženami. Malaveová zná i šovinistické poznámky mužské části zákaznictva. „Tohle je práce pro muže. Vrať se domů k plotně,“ říkají jí.

Dámská taxislužba SheTaxis už najala padesát řidiček ve věku od jedenadvaceti do sedmdesáti let. Jízdné budou zákaznice platit kreditní nebo debetní kartou přes mobilní aplikaci, která pak peníze pošle řidičkám.

Provozovat podobnou službu u nás se však zřejmě nevyplatí. „New York je obrovská aglomerace, dopravní infrastruktura se chová jinak. Navíc tady není poptávka. I kdyby dvacet procent zákazníků chtělo ženu řidičku, dojezdy budou problematické,“ upozornil Kvasnička. „Potřebujete mít pokrytí a tedy hodně aut. To by byl asi problém, přistavení by tak trvalo dlouho a ekonomicky by to pro provozovatele nebylo moc výhodné,“ doplnil Sutto.

Ani jeden z oslovených šéfů českých taxislužeb si nepamatuje stížností na sexuální obtěžování ze strany mužů-řidičů. Nepřicházejí (nebo jen velmi sporadicky) ani požadavky na to, aby taxík řídila právě žena. „Nová služba ale vychází asi z lokálních zkušeností, třeba v Moskvě tato služba také funguje a dobře, protože si tam hodně žen stěžovalo na sexuální obtěžování řidičů, možná že v New Yorku mají stejný problém,“ podotkl Horčička.

České ženy mohou být na různé narážky od můžu asi méně choulostivé než Američanky. „Vnímáme to asi méně citlivě. Co je u nás ještě přípustné, v Americe už ne,“ myslí si Barnová.

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Účtenky i krabičky na jídlo. Nejčastější chyby při třídění odpadu

Papírové kelímky, plata na vejce ani použité obaly od pizzy do modrého...

Ruličky od toaletního papíru, účtenky nebo obaly na vajíčka jsou přece z papíru, tak patří do modrého kontejneru. Věta,...

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Chceme dobýt malá města, říká šéf KFC. Řetězec se rozrůstá do regionů

Šéf řetězce KFC pro Česko a Rakousko Libor Hubík

Češi si mohou v tuzemsku koupit kuřecí z fastfoodového řetězce KFC už 25 let. Španělská společnost AmRest, která na...

CK Fischer mění majitele. Vznikne kolos s třetinovým podílem na trhu

ilustrační snímek

Německý majitel Exim Tours nebo supermarketů Billa chce v Česku vytvořit turistického obra. Od investiční skupiny KKCG...

Další z rubriky

Let boeingu do Prahy s jedním motorem byl podle úřadu pochybením posádky

Let Smartwings s jedním funkčním motorem přes půl Evropy (ilustrační koláž)

Let přes půl Evropy na jeden motor hodnotí Úřad pro civilní letectví (ÚCL) jako pochybení posádky. Nicméně nemá zatím...

Počet letadel se do dvaceti let zdvojnásobí, odhaduje Airbus

ilustrační snímek

Největší evropský výrobce letadel, Airbus, ve středu zveřejnil své odhady pro dalších dvacet let leteckého průmyslu....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Při jízdě vlaky různých dopravců má stačit jedna jízdenka, kývli poslanci

V Karlových Varech skončila rekonstrukce horního vlakového nádraží. (4. 6. 2019)

Na zavedení jednotných jízdenek na železnici kývli poslanci. Jednotná jízdenka umožní cestujícím jet při jedné cestě na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz